کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۷۲۵
تاریخ خبر:

جریمه‌ها و رقابت‌ در صنایع لبنی

روزنامه هفت صبح، ‌فرید عطارزاده | ‌«حساب‌های سه برند چوپان، می‌ماس و پاژن به دلیل گرانفروشی مسدود شد»؛ این خبری است که توسط سازمان تعزیرات اعلام شده و به نظر می‌رسد این بار جدی‌تر از گذشته هستند تا جریمه از این شرکت‌ها بگیرند.

نکته عجیب‌تر آنکه برخی از این شرکت‌ها تا به حال چندین بار در سال‌های مختلف به دلیل گرانفروشی جریمه شده‌اند و مدیران آن‌ها همواره جزو منتقدان قیمت‌های مصوب هستند و البته در ماجراها و حاشیه‌های روغن پالم نیز حضور پر رنگی داشتند. همین موضوعات بهانه‌ای شد به بررسی حاشیه‌های این سه برند بپردازیم

*** ماجرا چه بود؟
ابتدا بگذارید خبر اصلی را با هم یک مرور سریع انجام دهیم. سخنگوی سازمان تعزیرات گفته: «حساب‌های شرکت «شأن دشت» با برند «پاژن»، شرکت «لبن دشت» با برند «چوپان»، شرکت «مادی» با برند «می‌ماس» با حکم اداره اجرای احکام سازمان تعزیرات حکومتی مسدود شده است. برند پاژن با سه میلیارد و ۴٠٠ میلیون جریمه، برند چوپان با دو میلیارد و ٨٠٠میلیون جریمه و برند می ماس با یک میلیارد و ۶٠٠ میلیون جریمه به رغم مهلت‌های قانونی تعزیرات تسویه جریمه انجام نداده‌اند و در صورت عدم تسویه خطوط تولیدی توقیف می‌شود. شرکت لبنیات پگاه با دو میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان و برند لبنیات سحر با یک و نیم میلیارد تومان جریمه، تسویه جریمه انجام داده‌اند.»

*** چوپان و خانواده باهری
* یک: یکی از هدفگذاری‌های اصلی شرکت چوپان این بود که برندی وارد بازار شود تا نسبت به سایر برندهای آن زمان (پاک، پگاه، میهن و…) مدرن‌تر و به روزتر باشد. همین اتفاق نیز افتاد و در سال ۱۳۷۶ که تولید این برند آغاز شد، هم از لحاظ بسته‌بندی و هم از لحاظ کیفیت یک سر و گردن از سایر محصولات بازار بالاتر بود. موضوعی که با گسترش سایر برندهای صنایع لبنی در حال حاضر دیده نمی‌شود.

* دو: شرکت «لبن ‌دشت» صاحب برند چوپان است. این برند را خانواده «باهری» اداره می‌کنند و اکثر اعضای هیات مدیره آن نیز جزو همین خانواده هستند. «محمد علی باهری» بنیانگذار اصلی این کارخانه و برند است که شرکت لبن دشت را در سال ۱۳۷۱ با نام اولیه شرکت پارس میلک به ثبت رساند. در سال ۱۳۷۶ برند چوپان فعالیت خود را با تولید شیر و ماست آغاز کرد. با رونق گرفتن کسب و کار «محمد علی باهری»، فرزندان او نیز از خارج کشور به ایران آمدند و در این کارخانه نقش‌های کلیدی دارند. «خشایار باهری»، «بردیا باهری» و «فاطمه باهری» از جمله افراد تاثیرگذار برند چوپان هستند.

* سه: یکی از حاشیه‌های پر و سر و صدا در زمان ماجرای روغن پالم رخ داد. در آن زمان یک شایعه وجود داشت که مطرح شدن موضوع روغن پالم از سوی چند شرکت لبنی هدایت شده بود تا بازار سایر رقیبان را خراب کند. در زمان اوج موضع‌گیری‌ها نسبت به روغن پالم، شرکت چوپان جزو اولین شرکت‌ها بود که به سرعت اعلام کرد در محصولات خود از روغن پالم استفاده نمی‌کند و این نکته را سریعا روی بسته‌بندی‌های خود درج کرد. در آن زمان «محمد علی باهری» خواسته بود تا مسئولان، نام برندهایی را که از روغن پالم استفاده می‌کنند منتشر کند.

* چهار: فروردین سال ۱۳۹۲ یکی از شکست‌های بزرگ چوپان در حوزه تبلیغات و برندینگ رقم خورد. این شرکت با تبلیغات فراوان اعلام کرد که رونمایی از بزرگ‌ترین بستنی تاریخ (۵ هزار کیلوگرمی) را در توچال انجام می‌هد تا در کتاب گینس ثبت شود. در ۱۲ فروردین ماه این رویداد با حاشیه‌های عجیبی روبه‌رو شد و مردم به سمت محصولات این برند حمله‌ور شدند. در نهایت به جای توزیع آن بستنی ۵ هزار کیلوگرمی، بستنی‌های لیوانی یک نفره به سوی مردم پرتاب کردند. سرانجام نیز مشخص نشد که آیا چوپان توانست این بستنی را در گینس ثبت کند یا نه.

*** پاژن و خانواده «همت»
* یک: برند پاژن انواع و اقسام حاشیه‌ها را از سر گذرانده و فعلا توانسته برند خودش را حفظ کند. تولید و توزیع پاژن از سال ۱۳۸۸ شکل گسترده‌ای به خود گرفت و این برند تلاش کرد تمرکز خود را روی تولید شیر و دوغ بگذارد.

* دو: یکی از هدفگذاری‌های این برند آن بود که در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌هایی که برندهای دیگر کمتر عرضه می‌شوند، پاژن حصور فعال‌تری داشته باشد. این اتفاق هم رخ داد و مارکتینگ اولیه این برند موفقیت‌آمیز بود. در ادامه اما حضور گسترده و متنوع برندهای دیگر سبب شد تا پاژن از سایر رقبا عقب بیفتد.

* سه: عقب ماندن پاژن از سایر رقبا در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به شکل ملموسی دیده شد. کارگران این شرکت برای عدم پرداخت شش ماهه حقوق خود اعتراض کردند. این مشکل نیز زمانی به وجود آمد که حساب‌های این شرکت به دلیل گرانفروشی مسدود شده بود تا جریمه‌های خود را بپردازد و این شرکت از این کار سرباز زده بود (اتفاقی که فعلا نیز برای پاژن رخ داده).

* چهار: کارخانه این شرکت در شهرستان بهارستان (رباط کریم) واقع شده که آن هم با مشکلاتی رو‌به‌رو بود. فرماندار «بهارستان» در مهرسال گذشته گفته بود: «شرکت پاژن در وسط شهر نسیم شهر قرار دارد و از نظر شبکه بهداشت و درمان و محیط زیست وجود دامداری با حدود ۱۰۰۰ راس گاو در محدوده شهری مجاز نیست و بایستی هرچه سریعتر دام‌ها به نقاط مجاز منتقل شوند و بخش دیگر نیز وجود برخی جرائم در این حوزه است.»

* پنج: شرکت «شان دشت» که لبنیات «پاژن»را تولید می‌کند، خانوادگی است و «محمدرضا همت» یکی از افراد مهم این شرکت. آن‌ها ابتدا گاوداری داشتند و آرام آرام به توسعه کسب و کار خود روی آوردند. «حمید رضا همت» و «علیرضا همت» از دیگر افراد تاثیرگذار این خانواده در پاژن هستند. آن‌ها در سال ۱۳۹۲ نیز با مشکلات عدیده‌ای درباره محل گاوداری خود (شهرستان بهارستان) روبه‌رو بودند و ادعا کرده بودند:

«بخش قابل توجهی از زمین‌های منطقه در تملک خانواده او بوده و اما افراد و دستگاه‌های مختلف با داعیه اجرای طرح‌های ملی اقدام به تصرف زمین‌ها و اجرای طرح‌های مختلف در آن‌ها کرده‌اند که همین امر پاژن را در محاصره بافت مسکونی قرار داده است. این روند موجب شده از ۲۰ هکتار زمین اولیه تنها ۷ هکتار در تملک و تصرف برادران همت باشد و مابقی به اشکال مختلف از تملک یا تصرف آن‌ها خارج شود.»

*** می‌ماس و خانواده ظهیر و باجناق‌‌
* یک: می‌ماس جزو برندهای قدیمی و کم‌حاشیه است که تلاش کرده سهم بازار کوچکی داشته باشد و به نظر نمی‌رسد برای گسترش آن برنامه‌ای داشته باشد. شرکت لبنیات «مادی» دارای برند «می‌ماس» است کهموسس آن «محمد ظهیر» بوده است. او متولد سال ۱۳۲۵ است و یکی از افراد مهم در اتاق بازرگانی و صنایع ایران - فرانسه محسوب می‌شد.

* دو: سایت شرکت می‌ماس درباره «محمد ظهیر» نوشته است: «پس از گذراندن دوره ابتدایی به سوئیس رفت. دوره متوسطه را همان‌جا فرا گرفت و به دانشگاه پلی‌تکنیک زوریخ راه یافت و مدرک مهندسی شیمی و فوق لیسانس تکنولوژی شیمی را دریافت داشت. دوره تخصصی در فرآوری صنعتی محصولات غذایی را نیز سپری کرد.

ضمن آن که به دیپلم خلبانی هواپیمای دو موتوره هم دست یافت. تسلط کامل به پنج زبان(فارسی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی) وی را قادر ساخت حدود ۳۰ سال در رشته‌های گوناگون از مهندسی برق، ساخت نیروگاه و انتقال نیرو و همچنین در صنعت غذا به ویژه لبنیات، آبمیوه، کمپوت و کنسرو سابقه خدمت و فعالیت داشته‌باشد.» گفته می‌شود پسر او نیز یکی از افراد با نفوذ در این شرکت بوده.

* سه: با ورود به سایت شرکت می‌ماس با یک اتفاق بامزه روبه‌رو می‌شوید. قسمت کامنت‌های این سایت باز است و پرسنل این شرکت به صورت ناشناس در حال کامنت گذاشتن هستند. اینطور که از کامنت‌ها بر می‌آید، چند شریک اصلی «محمد ظهیر» از این شرکت رفته‌اند و در حال حاضر بخش بزرگی از سهام و مدیریت می‌ماس دست باجناق او است. برخی از پرسنل در کامنت‌ها نوشته‌اند که سبک مدیریت باجناق «محمد ظهیر» با او تفاوت دارد و این شرکت در حال گذراندن برخی اتفاقات درون سازمانی است.

کدخبر: ۳۴۴۷۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر