کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۸۸۷۸
تاریخ خبر:

رفع محدودیت معاملات تپسی برای سرمایه‌گذاران بورس

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| فرابورس در اطلاعیه‌ای از رفع محدودیت معاملات تپسی خبر داد. براین‌اساس خرید سهام تپسی برای تمامی افرادی که کد بورسی دارند، میسر شده است. این یعنی دیگر معاملات سهام تپسی به «سرمایه‌گذاران حرفه‌ای» محدود نمی‌شود و تمام کدهای بورسی حقیقی و حقوقی امکان خرید سهام تپسی را خواهند داشت.

اطلاعیه فرابورس برای رفع محدودیت معاملات تپسی
مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد از روز چهارشنبه 21 دی‌ماه تمامی متقاضیان می‌توانند در نماد معاملاتی شرکت‌ پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس (تپسی) اقدام به انجام معامله در سمت خرید کنند. به‌عبارت ‌دیگر محدودیت انجام معامله توسط سرمایه‌گذار حرفه‌ای اعمال نخواهد شد. فرابورس از کارگزاران معاملاتی خواسته است تا اقدامات فنی لازم جهت خریداری سهام تپسی توسط عموم فعالین بورسی را فراهم کنند. براین ‌اساس هر فردی که کد بورسی داشته باشد، می‌تواند از طریق کارگزاری خود نسبت به خرید سهام تپسی اقدام کند.

چرا معاملات تپسی محدود شده بود؟
تپسی پیش از این صرفا برای سرمایه‌گذاران واجد شرایط یا همان «سرمایه‌گذاران حرفه‌ای» قابل معامله بود. این قاعده براساس دستورالعمل ضوابط اختصاصی پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتالی در بورس اعمال شده بود که در ماده هفت آن آمده: «اگر نسبت دارایی‌های نامشهود به کل دارایی‌های یک استارتاپ مساوی یا بیشتر از 50 درصد باشد، سهام شرکت صرفاً به سرمایه‌گذاران واجد شرایط موضوع دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران عرضه شود.»

آنچه باید درباره دارایی‌های مشهود و نامشهود بدانید
به‌نظر می‌رسد با این تصمیم، نسبت دارایی‌های نامشهود این شرکت به کل دارایی‌ها، کمتر از 50 درصد شده است. چراکه در ادامه همان ماده آمده درصورتی‌که این نسبت کمتر از 50 درصد باشد، به تشخیص هیات پذیرش، سهام شرکت قابل‌عرضه عموم است. حال این تصمیم اخیر فرابورس نشان می‌دهد سهم دارایی‌های نامشهود تپسی احتمالاً به کل دارایی‌های آن کمتر از 50 درصد شده است.

لفظ دارایی مشهود و نامشهود برای استارتاپ‌ها اهمیت زیادی دارد. دارایی‌های مشهود دارایی‌هایی هستند که به راحتی می‌توان آنها را ارزش‌گذاری و خرید و فروش کرد که از جمله آنها می‌توان به ملک و… اشاره کرد که ارزشگذاری آنها توسط نهادهای قانونی قابل انجام است. اما عمده ارزش استارتاپ‌ها را دارایی‌های نامشهود تشکیل داده که به سختی می‌توان رقم مشخصی را برای آنها تعیین کرد. ارزش برند، تعداد کاربران، دربرگیری کسب‌وکار و… از جمله مواردی هستند که در فهرست دارایی‌های نامشهود قرار می‌گیرند.

صف خرید قدرتمند بعد از رفع محدودیت معاملات تپسی
اطلاعیه فرابورس ساعت شش بعد از ظهر روز سه‌شنبه منتشر شده و این یعنی سهامداران اولین واکنش را در روز چهارشنبه نشان داده‌اند‌ اما اینطور که پیداست احتمال این وجود دارد که برخی زودتر از بقیه در جریان رفع محدودیت‌های معاملات تپسی بوده باشند. چراکه بعد از یک ماه روند کم‌نوسان قیمت تپسی، از روز یکشنبه شاهد تشکیل صف خرید برای سهام اولین استارتاپ بورسی بودیم و در سه روز کاری قیمت هر سهم تپسی از 366تومان به 418تومان رسیده و در آخرین روز کاری هفته ارزش صف خرید تپسی به بیش از 40میلیارد تومان رسید. واکنشی مثبت که کاملا طبیعی به نظر می‌رسید.

سابقه معاملات تپسی در بورس
خرداد ماه امسال عرضه اولیه اولین استارتاپ در بورس رقم خورد. در مرحله نخست تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانستند سهام این شرکت را خریداری کنند. در جریان این عرضه اولیه قیمت هر سهم تپسی 939تومان کشف شد که پایین‌تر از ارزشگذاری انجام شده برای آن بود. البته بعد از انجام افزایش سرمایه، قیمت سهام تپسی تعدیل و نصف شد و به 499تومان رسید.

در جریان این عرضه اولیه 293 نهاد حقوقی سهامدار تپسی شدند و 58.6میلیون سهام این شرکت را خریدند. در فاز دوم عرضه اولیه تپسی نیز مهر ماه امسال صورت گرفت و سهامداران حرفه‌ای که از طریق کارگزاری‌ها ثبت نام کرده‌ بودند نیز توانستند سهام این شرکت را معامله کنند. در شش روز اول معاملات تپسی، این نماد دائما در صف خرید بود و قیمت آن به حداکثر 644تومان رسید. این رقم از ارزش‌گذاری انجام شده برای تپسی بالاتر بود و تا امروز تپسی نتوانسته دوباره چنین قیمتی را برای سهام خود تجربه کند.

از آن روز به بعد روند قیمت تپسی عموما نزولی بود و کار به جایی رسید که در روز شنبه 17 دی‌ماه حداقل قیمت 365تومان برای هر سهم تپسی به ثبت رسید. فروشندگان روز شنبه بدشانس‌ترین سهامداران بورس بودند. چراکه از آن روز به بعد قیمت سهام تپسی دائما افزایشی بوده و با رشد 15درصد سود قابل توجهی در سه روز کاری به سهامداران رسانده است. روندی که احتمالا با رفع محدودیت معاملات تپسی ادامه خواهد داشت.

* روند قیمت سهام تپسی در فرابورس از زمان عرضه اولین تا کنون

کدخبر: ۴۹۸۸۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر