کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۵۰۹
تاریخ خبر:

رفت و برگشت به استانبول؛ ۱۰۰میلیون تومان

روزنامه هفت صبح | از وقتی کرونا تا حدی آرام گرفته و پروازها به صورت محدود بین کشورها برقرار شده، موضوع پرواز تهران-استانبول همیشه با حاشیه همراه بوده است. از ابتدای تابستان تا الان حداقل سه‌بار خبر رسیده که پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ترکیه بازگشایی خواهد شد و هر بار هم درست نزدیک به تاریخ اعلام شده، لغو شده است.

همین سه روز پیش هم دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که مسافران فعلا منتظر پرواز ایرانی تهران-استانبول نباشند. مقصود اسعدی گفته: «کشور ترکیه هم تاریخ جدیدی که برای برقراری پروازها به این کشور ‌اعلام کرده ۱۱ مهرماه است که البته این تاریخ هم به دلیل آنکه چندین بار از سوی ترکیه تغییر یافته، اعتباری ندارد. متذکر می‌شویم این تاریخ دلیلی بر آن نشود که مردم بخواهند بلیت ترکیه تهیه کنند و باز برقراری پرواز به تأخیر بیفتد و مسافران با مشکل استرداد بلیت مواجه شوند و متقاضیان فعلا دست نگه دارند.»

با این وجود شرکتی مثل قطر ایرلاین به راحتی توانسته پروازهای تهران-استانبول را برقرار کند اما دیدن قیمت بلیت این پروازها هوش از سر کسانی که به هر دلیلی می‌خواهند به ترکیه بروند می‌پراند: ۵۰میلیون تومان برای یک طرف. با این حساب رفت و برگشت به ترکیه برای مسافر ایرانی حدود ۱۰۰میلیون تومان آب می‌خورد.

سعیده امیری، مدیر یکی از آژانس‌های هواپیمایی درباره افزایش نجومی نرخ بلیت رفت‌و‌برگشت «تهران-استانبول» می‌گوید: «در حال حاضر فقط هواپیمایی «قطر» به ترکیه پرواز دارد. به نظر می‌رسد سیاستی بین کشور قطر و ترکیه در این خصوص وجود دارد که نامعلوم است. یکی از بهانه‌های ترکیه آمار مبتلایان به کرونا در ایران است که این موضوع را دلیل اصلیِ ممنوعیت پرواز از تهران به استانبول اعلام می‌کند.این در حالی است که پرواز ایرانی‌ها با هواپیمای قطر به ترکیه از نظر این کشور ممنوعیتی ندارد!»

این مدیر آژانس هواپیمایی در ادامه نیز گفت که « بلیت رفت و برگشت این پرواز ۱۰۶میلیون تومان است. نکته اینجاست که هر ایرلاینی که وارد خطوط هوایی کشوری می‌شود موظف است قانون‌های آن کشور را رعایت کند اما چرا هواپیمایی ایران به لاین قطر هیچ اعتراضی در خصوص این نرخ‌ها نمی‌کند نامعلوم است.»

او با اشاره به قیمت‌ها در همین فروردین سال گذشته نیز گفت که«این نرخ تا قبل از عید برای رفت و برگشت نهایتا ۶میلیون تومان بود.»از طرف دیگر هر آژانس هواپیمایی به ازای بلیت‌هایی که می‌فروشد، کمیسیونی دریافت می‌کند و این در حالی است که قطر به‌رغم بالا بردن قیمت بلیت آن هم تا این سطح، کمیسیون آژانس‌های هواپیمایی در ایران را به یک سوم تقلیل داده است؛ این رقم هم کاملا باید به اداره مالیات پرداخت شود چون اداره مالیات قطعا باور نمی‌کند از فروش ۱۰۰میلیون تومانی بلیت، کمتر از ۵۰۰ هزار تومان سود حاصل شود!»

حرمت الله ربیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم می‌گوید که دستشان به جایی بند نیست. او می‌گوید: «متاسفانه روابط ما سازمان‌های هواپیمایی و ایرلاین‌های خارجی یک طرفه است. هنوز برخی از دفاتر مطالبات بسیار زیادی از شرکت‌های هواپیمایی‌های خارجی دارند و بخش عمده‌ای از مبالغ بازگردانده نشده است.

در نیمه دوم سال ۹۸ به دلیل افزایش پرواز‌های خارجی توسط ایرلاین‌های داخلی و ایجاد رقابت سالم، نرخ بلیت مسیر تهران- استانبول بین ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان بوده اما الان خبر قیمت‌های نجومی شنیده می‌شود. با توجه به آن که بخش عمده‌ای از مردم نیاز دارند این سفر‌ها را انجام دهند بنابراین بلافاصله بعد از باز شدن سیستم‌های فروش، بلیت‌ها خریداری می‌شود به طور مثال اگر روزانه یک پرواز هم در این بخش انجام شود ۵۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز این شرکت‌های هواپیمایی خارجی تامین می‌شود اما آنها به تعهداتی که قانونا باید انجام بدهند تن نمی‌دهند.»

کدخبر: ۳۴۸۵۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر