کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۵۹۱
تاریخ خبر:

رصدخانه| خلع سلاح نسیم و لوگوی گنگ یک برنامه

روزنامه هفت صبح | اتفاق روز : آقای دکتر همزمان روی آنتن دو شبکه | بار دیگر یک نفر همزمان در دو شبکه دیده شد. این بار نوبت دکتر اسماعیل آذر بود. او یکی از مجریان برنامه «آوا نوا» شبکه آموزش است؛ برنامه‌ای که از حوالی ساعت ۲۳ شروع می‌شود. آذر به شکل زنده شعر و حکایت‌های منثور می‌خواند و گاه آن‌ها را تفسیر و معنی هم می‌کند. پنجشنبه شب همزمان با اجرا در شبکه آموزش، مستند «سایه سرو بلند» روی آنتن شبکه مستند بود.

آذر هم در بخش‌هایی از این مستند حضور داشت و این گونه در یک لحظه همزمان در دو شبکه دیده شد. آذر در این مستند درباره زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن ادیب، مترجم و استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی صحبت می‌کرد. این مستند گوشه‌هایی از زندگی اسلامی ندوشن را ورق می‌زند و پیشنهاد می‌کنیم اگر موفق به تماشای آن نشده‌اید، نام «سایه سرو بلند» را در گوگل جست‌وجو کنید.

نامفهوم روز : لوگوی گنگ برنامه جدید شبکه چهار | از چند هفته پیش شبکه چهار پخش برنامه‌ای جدید به‌نام «برسد به‌دست فردا» را آغاز کرده است. درباره این برنامه به‌طور مفصل خواهیم نوشت. فعلا نکته به لوگوی برنامه برمی‌گردد که مخاطب برای خواندن آن کاری سخت دارد. یعنی اگر کسی اسم برنامه را نداند، باید مدت‌ها زمان صرف کند تا از میان کلمه‌ها پی ببرد که گوشه کادر نوشته شده:

«برسد به‌دست فردا». چه‌بسا خیلی‌ها هم در این راه ناموفق هستند! طبعا بحث زیبایی‌شناسی را فراموش نمی‌کنیم و می‌دانیم این شیوه در خوشنویسی مرسوم است. ولی این را هم نباید نادیده گرفت که لوگوی یک برنامه، اثری هنری نیست که مخاطب با انتخاب خود و به شکل آگاهانه سراغش رفته باشد بلکه برنامه‌ای است که برای همه پخش می‌شود. بنابراین اولین ویژگی لوگوی یک برنامه این است که خوانا باشد.

مشکل روز: نسیم در مناسبت‌های عزا خلع سلاح می‌شود| نسیم شبکه نشاط و سرگرمی است که طبعا در مناسبت‌های عزا نمی‌تواند بر اساس رسالت همیشگی عمل کند. این شبکه در طول این سال‌ها گاه سراغ تمهیداتی رفته تا آنتن خالی نباشد. از جمله ساخت و پخش برنامه‌هایی مثل «هزارداستان» ، «نفس» و…

با این حال حتی زمانی که برنامه جدید از این جنس داشته است، برای پر کردن آنتن به مشکل بر خورده کما این که همزمان با شهادت امام صادق (ع) این شبکه بار دیگر سراغ برنامه‌هایی تکراری از جمله پشت صحنه سریال «پرده نشین» و پخش بریده‌هایی از فیلم‌های خارجی رفت. این دست برنامه‌ها بارها روی آنتن نسیم رفته و مخاطب رغبتی برای تماشای آن‌ها ندارد. شبکه نسیم می‌تواند به جای تکرار پشت صحنه «پرده نشین»، ایده‌های تازه‌تر برای مناسبت‌های عزا رو کند.

کدخبر: ۴۵۸۵۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر