کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۸۲۶۳
تاریخ خبر:

رصدخانه| تکلیف ‌رعد و برق، آزادی مشروط و سریال‌های تکراری

روزنامه هفت صبح|‌ نامعلوم روز/ تکلیف «رعد و برق» چه می‌شود؟ رمضان سال 1400 اولین قسمت سریال «رعد و برق» ساخته بهروز افخمی روی آنتن شبکه پنج رفت. پخش سریال اما به دلیل آماده نبودن متوقف ماند و همین سرآغاز دوئل افخمی و تهیه‌کننده با مسئولان شبکه پنج شد. کار به تهدید هم رسید ولی هیچ کدام از جنجال‌ها و دلخوری‌های رسانه‌ای باعث نشد «رعد و برق» رنگ آنتن ببیند.

در چنین شرایطی بهروز افخمی که پیش‌تر زمزمه‌هایی مبنی ‌بر خداحافظی همیشگی او با سینما مطرح شده بود، تصمیم به ساخت فیلمی جدید گرفته است. بر‌اساس خبرهای منتشر شده، این فیلم «صبح اعدام» نام دارد و افخمی برای ساخت آن به تهیه‌کنندگی خود درخواست پروانه کرده است. آیا فعالیت جدید افخمی روی سریال «رعد و برق» سایه می‌اندازد؟ اصلا کسی می‌داند تکلیف این سریال چه خواهد شد؟

کش‌دار روز/ ملال‌آور مثل «آزادی مشروط»
42 قسمت از سریال «آزادی مشروط» در حالی روی آنتن رفته است که نتوانسته توجه مخاطبان را به‌دست بیاورد. سریال جدید مسعود ده‌نمکی حتی مورد انتقاد رسانه‌های هسمو هم قرار گرفته. یکی از دلایل ناکامی سریال به کش‌دار بودن اتفاقات آن برمی‌گردد. مثلا در قسمت‌های اخیر شهادت یکی از پرستاران در دوره کرونا موضوع سریال بود.

این اتفاق اما به شکل دراماتیک در قصه جانمایی نشد و کارگردان با قرار دادن موسیقی غمناک و نمایش بیش از اندازه چهره‌های غمناک در پی القای یک مفهوم بود. ایثار کادر درمان در دوران کرونا آنقدر دراماتیک است که حتی شنیدن روایت‌های آنها مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سریال «آزادی مشروط» اما از پس این ماموریت برنیامده؛ چون قصه آن از اساس ایراد دارد و نتوانسته حس همراهی مخاطب را برانگیزد.

رکورددار روز/ شبکه دو و تداوم سریال‌های تکراری
شبکه دو رکورددار پخش سریال‌های تکراری است. این شبکه از ابتدای سال شش سریال تکراری را روانه آنتن کرده: وضعیت زرد 1، تله‌تئاتر پیروفا‌، وفا، پریدخت، رقص پرواز و حالا سریال خارجی آقای وزیر. پیش‌تر آسیب‌های این رویه را برشمردیم و نوشتیم شبکه دو دست‌کم می‌تواند سراغ سریال‌های خارجی جدید برود‌.

خبرگزاری تسنیم نیز در این باره گزارشی منتشر کرده و نوشته است: وظیفه پخش تکرار سریال‌های قدیمی و آرشیوی تلویزیون به‌عهده شبکه‌هایی همچون تماشا و آی‌فیلم گذاشته شده ‌ و در حالی که مخاطبان منتظر سریال‌های جدید هستند، شبکه‌های سراسری سیما ‌ همان آرشیوی‌ها را بارها پخش می‌کنند. اگر رسانه ملی دورنما و چشم‌اندازی برای ساخت سریال‌ها و برنامه‌سازی‌هایش قرار دهد مجبور نخواهد شد که با پایان یک سریال جدید، چند ماهی آنتن را به تکرار مجموعه‌های قدیمی واگذار و مخاطب را دلسرد کند.

کدخبر: ۴۹۸۲۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر