کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۹۷۲۵
تاریخ خبر:

رشد۲۰۰۸، افت ایکس۲۲؛ نبرد چانگان و جک

هفت صبح| از میان پنج خودروی کراس اوور ساب‌کامپکت حاضر در خطوط تولیده شرکت‌های وطنی، ام‌وی‌ام x22 در هشت ماه نخست سال جاری بیشترین تیراژ تولید را داشته است.
با نگاهی به آمار رسمی دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه، می توان نتیجه گرفت که ام وی ام ایکس۲۲ در حال حاضر پرتیراژترین کراس اوور جمع و جور کشور است. این خودرو با آمار تولید بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه در هشت ماه به مقام اول این رده ی فنی رسیده است. با این حال به خاطر مشکلات موجود در صنعت خودروی کشور، ام وی ام ایکس۲۲ در هشت ماهه ی نخست سال ۹۷، افت تولید را نسبت به بازه ی مشابه سال گذشته تجربه کرده است.
بعد از آن چانگان CS35 سایپا با تیراژ بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ دستگاهی به مقام دوم رسیده و نشان می دهد که از سال ۹۵ توانسته تا بازار خود را در ایران پیدا کند. جالب است بدانید که بر خلاف افت تولید ایکس۲۲، چانگان CS35 در شرایط فعلی رشد تولید را نسبت به گذشته تجربه کرده است.
اما مقام سوم این رده بندی با اختلاف کم نسبت به رتبه ی دوم، در اختیار جک اس۳ قرار می گیرد. خودرویی که نسبت به ام وی ام ایکس۲۲ و چانگان CS35 در بازار ایران جوان‌تر است و از ابتدای فروردین ۹۷ تا آبان ماه گذشته بیش هشت هزار و ۶۰۰ دستگاه تیراژ تولید را ثبت نموده است. این خودرو به خاطر جوان بودنش در خط تولید کرمان موتور، افت تولید و یا رشد نسبت به گذشته را تجربه نکرده و تنها توانسته ثابت کند که در شرایط فعلی همچنان به عنوان یکی از پرفروشترین و پرتیراژترین کراس‌اوورهای جمع و جور بازار ایران است.
مقام چهارم پرتیراژترین کراس‌اوور جمع و جور تولید داخل، به پژو ۲۰۰۸ ایکاپ می رسد. این خودرو در هشت ماهه ی ابتدایی سال جاری بیش از چهار هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید شده و با رده ی قیمتی بالاتر نسبت به رقبای چینی، نشان داده که می تواند در بحث محبوبیت و تیراژ تولید با آن ها رقابت کند. با توجه به مشکلات پیش روی برندهای فرانسوی برای حضور در ایران، بدیهی است که دغدغه های تولید پژو ۲۰۰۸ به مراتب بیشتر از خودروهای چینی هم کلاس است و با این حال توانسته که آمار خوبی را در این روزهای صنعت خودروی ایران ثبت نماید.
و اما در آخر، هاوال اچ۲ در جایگاه پنجم پرتیراژترین کراس اوورهای جمع و جور کشور قرار می گیرد. این خودرو از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آبان ماه حدود هزار و ۵۰۰ دستگاه تیراژ تولید را داشته است. با اینکه هاوال اچ۲ می توانست به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای بازار ایران ظاهر شود، اما شاهد هستیم که به خاطر سیاست های هاوال، تاخیرهای شدیدی در تحویل این خودرو به مشتریان پیش آمده و امروز مسئله ی عدم تحویل این خودرو و طرح جایگزینی آن با فاو بسترن B30 مطرح شده است. همین مسئله باعث دلخوری شدید مشتریان هاوال اچ۲ شده و پای آن ها به نهادهای نظارتی مختلف برای شکایت از بهمن موتور باز کرده است. بدیهی است که اگر موانع موجود بر سر راه نشان های خودروسازی جهان برطرف شود، به مراتب فعالیت تمام خودروسازان چینی، اروپایی، کره ای و… در بازار ایران راحت‌تر می شود.

کدخبر: ۲۳۹۷۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر