کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۳۲۹
تاریخ خبر:

رسیدن به هسته سخت واکسن‌هراسی

روزنامه هفت صبح | از آخر مرداد ماه اعلام شد که افراد ۵۰سال به بالا می‌توانند برای واکسن ثبت‌نام کنند. آمار اخیر وزارت بهداشت اینطور نشان می‌دهد که تا امروز از هر چهار نفری که در این گروه سنی بودند، یکی با اینکه می‌توانسته واکسن بزند، این کار را نکرده. از آن طرف مسئولان شهرهای مختلف، مانند قشم، جهرم و قم در روزهای گذشته خبرداده‌اند که استقبال مردم از واکسن در این مدت کم و کمتر شده است.با این خبرها می‌توانیم به یک نتیجه‌گیری مهم برسیم:هسته سخت واکسن‌نزن‌ها مقابل روی برنامه واکسیناسیون کشور ما قرار گرفته و هر چه زودتر باید فکری برای مقاومت آنها کرد. حالا این گروه از کجا آمدند و اغلب چه استدلال‌هایی دارند؟

خرافات، عامل واکسن هراسی در هرمزگان
یک روز پیش مسئول شبکه بهداشت قشم از استقبال کم واکسیناسیون خبرداد. تازه این در حالی است که گروه سنی افرادی که در قشم می‌توانند واکسن بزنند شامل افراد بیشتری می‌شود. این مسئول اهل قشم علت این استقبال کم را خرافات می‌داند. از استان هرمزگان، شهرهای دیگری هم هستند که با مشکل واکسن نزدن روبه‌رو شده‌اند. طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی این استان، در برخی شهرستان‌ها همانند جاسک، سیریک و قشم، استقبال از دریافت واکسن کم بوده است.

دو قطبی دین و علم، عامل واکسن‌هراسی قمی‌ها
همزمان با قشم، معاون استاندار و رئیس شورای اطلاع‌رسانی قم هم گفته واکسن هراسی منجر به پایین آمدن استقبال از واکسن شده است. به گفته مسئولان سلامت این استان، دو سوم مراکز تجمیعی واکسن آنها خالی است. مهم‌ترین دلیل واکسن نزدن در بین قمی‌ها هم دو قطبی دین و علم اعلام شده است.

این توضیح در جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم از سوی معاون استاندار داده شده است. به گفته او هم اکنون تنها ۳۰درصد از جامعه هدف این استان واکسن زده‌اند. حالا این در حالی است که آخرین روند بستری بیماران در قم نشان می‌دهد که میزان بستری افراد در مقایسه با میانگین کشور کاهش پیدا نکرده و ثابت مانده است. بر اساس این نمودار، میزان بستری افراد در شهرهایی مانند زنجان، آذربایجان شرقی و غربی، چهارمحال و بختیاری، قزوین،کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان همچنان مانند قبل رو به افزایش بوده است.

کمترین استقبال از سمت افراد بالای ۸۵سال
با اینکه هنوز خیلی از شهرها گزارشی از میزان استقبال مردم نداده‌اند، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم در استان فارس اینطور گفته که کمترین استقبال گروه برای دریافت واکسن، گروه سنی ۸۵سال به بالا بوده است. به گفته او ۶۲درصد از این گروه سنی در جهرم واکسینه شده‌اند اما مابقی اقدامی برای آن نداشته‌اند.

بی‌اعتمادی؛ علت واکسن هراسی ناوگان حمل و نقل عمومی
این استقبال سرد همچنین در بین ناوگان حمل و نقل عمومی هم دیده شده است. مثلا در مورد راننده‌های تهرانی اینطور گفته شده که ظرفیت روزانه تزریق واکسن به این گروه تا روزی ۶۰۰ نفر بوده اما گاهی فقط ۱۵۰ نفر از آنها به مراکز مراجعه می‌کنند. این آمار بخشی از مصاحبه حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهرسالم با خبرگزاری فارس است. به گفته او این نشان می‌دهد برخی پیش از این بر اساس رده سنی واکسن دریافت کرده‌اند یا به اثربخشی واکسن‌ها باور ندارند.

محدودیت‌های جدید در انتظار واکسن‌نزده‌ها
ما ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر فرد بالای ۵۰سال در کشور داریم. با حساب کتاب وزیر بهداشت که گفته ۲۵درصد از این جمعیت واکسن نزدند، به این نتیجه می‌رسیم که تعداد واکسن‌نزده‌ها ۳میلیون و ۹۲۰ هزار نفر بوده‌است. یعنی این تعداد می‌توانستند واکسن بزنند اما نزدند. این گروه هر زمان که به یکی از مراکز بروند و شناسنامه‌شان را نشان دهند می‌توانند تزریق کنند و به زودی اگر این کار را نکنند با محدودیت‌های جدیدی روبه‌رو خواهند شد.

چه محدودیت‌هایی؟ اینطور که چهار روز پیش وزیر بهداشت گفته این گروه در آینده از هتل، بانک، بلیت هواپیما و اتوبوس محروم خواهند شد. چرا که به گفته او ارائه این خدمات نیازمند ارائه کارت واکسن خواهد بود. بهرام عین‌اللهی یک جورهایی تلویحی گفت که قرار است از این به بعد واکسن اجباری شود تا به قول او واکسیناسیون در بهمن ماه به اتمام برسد. از آن طرف مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور هم گفته پروانه کار راننده‌هایی که در تزریق مشارکت نکنند تمدید نمی‌شود. مرتضی ضامنی اشاره کرده که واکسن برای آنها به هیچ وجه اختیاری نیست.

به گفته او از اول شیوع کرونا ۱۰ هزار نفر راننده تاکسی کرونا گرفتند و ۷۰۰ نفر از آنها هم فوت کردند. براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم حمل و نقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا ویروس بیش از ۲۶درصد است و اجباری شدن واکسیناسیون به معنی این است که همه ۳۱۸ هزار راننده تاکسی برای کسب درآمد، راهی به جز تزریق واکسن نخواهند داشت.

‌مخالفان واکسن اجباری چه می‌گویند؟
وزارت بهداشت قبل از این هم در دی ماه سال گذشته پیش‌بینی مخالفان واکسن را کرده بود اما آن زمان آنها جمعیت کوچک و بدون نام و نشانی بودند که نمی‌توانستند آسیبی به کسی برسانند. حتی معاون بهداشت وزیر بهداشت سابق گفته بود که واکسن اختیاری است و ضد واکسنی‌ها واکسن نزنند ولی حالا ماجرا جدی‌تر هم شده است. جالب اینکه گروهی از افراد امروزه از اجباری شدن واکسن گله دارند. آنها یک کمپین در خبرگزاری فارس تشکیل داده‌اند که نزدیک به ۶۰۰ نفر هم آن را امضا کردند.

خواسته اصلی این کمپین هم این است که واکسن نباید اجباری باشد. در متن این کمپین نوشته شده که پزشک‌های طب سنتی و پزشک‌های اروپایی و آمریکایی با زدن واکسن مخالفت دارند و می‌گویند که این کار عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. این موج واکسن‌هراسی به خصوص زمانی تقویت شد که اداره آمار وزارت بهداشت دست به اطلاع‌رسانی عجیبی زد؛ این منبع خبر به صورت اشتباه تحلیل کرده بود که میزان مرگ و میر مبتلایان ایرانی که واکسن زدند، ۱۰برابر بیشتر از نرمال جهانی بوده است. بعد از این اطلاع‌رسانی،مسئولان مختلف وزارت بهداشت را بابت تحلیل اشتباه خود مورد سرزنش قرار دادند.

علاوه بر این در هفته گذشته هم موج‌های ضد واکسنی بیشتر از قبل خودشان را نشان دادند. مثلا یکی از استراتژی‌های رایج برای واکسن‌هراسی، زدن زیرآب سینوفارم بوده است. در این مدت اخبار متعددی از آمار ابتلای افرادی که سینوفارم تزریق کرده بودند منتشر شد تا نشان دهد این واکسن کارایی لازم را دربرابر کووید ۱۹ نداشته است. این در حالی است که به گفته سازمان بهداشت جهانی، سینوفارم اگرچه بهترین واکسن موجود نبوده اما حداقل ۸۰ درصد کارایی داشته است.

آمار واکسیناسیون تا امروز
تا امروز حدود یک و نیم میلیون نفر یا ۹۰ درصد از کادر درمان واکسن خود را دریافت کردند که جمعیتشان برابر با ۱میلیون و ۳۵۰ هزار نفر می‌شود. ما ۲۴۰ هزار کارمند بانک داریم که از اول مرداد واکسنشان شروع شده. یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هم معلم داشتیم که تا دو هفته پیش ۳۰درصد از آنها واکسن زدند ( یعنی حدودا برابر با ۳۶۰هزار نفر). ۲۳ هزار نفر هم در لیست واکسن خبرنگاران قرار داشتند.

مرحله سوم واکسیناسیون شامل زندانیان و افراد دیگر از این گروه می‌شد که تا همین هفته پیش ۵۰درصد از آنها واکسینه شدند و این یعنی ۱۱۰هزار نفر هم در این مرحله واکسن خود را دریافت کردند. از طرفی جمعیت افراد دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای در رنج سنی بین ۱۶ تا ۶۴ سال ۱۲میلیون نفر شمرده شده بود که در این مدت باید واکسن می‌گرفتند اما وزارت بهداشت دقیقا مشخص نکرده که چه تعداد از آنها واکسن خود را تزریق کردند.

کدخبر: ۴۱۱۳۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر