کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۵۳۱
تاریخ خبر:

رسوایی پرونده ویلموتس و صید بزرگ شستا در ‌سئول

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) حکم توقیف کل ساختمان فدراسیون فوتبال و سه دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس را گرفته. علت؟ طلب شستا از فدراسیون فوتبال بابت پرداخت دستمزد ویلموتس. ماجرا این است که پاییز ۹۸ شستا دو میلیون یورو به فدراسیون داده بود تا دستمزد مارک ویلموتس، سرمربی اخراجی تیم‌ ملی را پرداخت کند و تا بهار ۹۹ هم این پول را پس بدهد.

فدراسیون اما خلف‌وعده کرد و این پول را پس نداد تا اینکه زمستان ۹۹ شستا با شکایت به قوه‌ قضائیه، حکم توقیف ساختمان فدراسیون را گرفت. بعد مذاکراتی صورت گرفت و جلساتی برگزار شد و گفتند مشکل حل شده و فدراسیون بدهی خود را پرداخت کرده. دیروز اما مشخص شد که خبر قبلی صحت نداشته و بدهی پرداخت نشده. چون شستا نه فقط ساختمان فدراسیون، بلکه حکم توقیف سه دانگ ساختمان باشگاه پرسپولیس را هم گرفته که به لحاظ حقوقی جزو املاک فدراسیون فوتبال است.

ساختمان فدراسیون فوتبال در خیابان سئول واقع شده و ساختمان باشگاه قرمزپوش پایتخت هم چند قدم بالاتر، در همین محله واقع شده. صحت و سقم این ماجرا را از غلامرضا رفیعی، مشاور رئیس فدراسیون فوتبال در امور حقوقی جویا شدیم. او در گفت‌وگو با هفت صبح تأیید کرد که شستا حکم توقیف را گرفته و حکم قضایی هم به فدراسیون ابلاغ شده است.

رفیعی در پاسخ به این سوال که چرا قبلا گفته شده بود بدهی فدراسیون به شستا پرداخت شده، توضیح داد:‌ «این مسئله مربوط به مدیریت دوره گذشته است و کادر جدید از این موضوع اطلاع نداشت. خود ما هم تصور می‌کردیم بدهی تسویه شده، اما ظاهرا این اقدام صورت نگرفته بود. این هم از شاهکارهای مسئولان دوره پیش است.»

رفیعی در مورد اینکه اقدام بعدی فدراسیون و باشگاه پرسپولیس چیست، گفت‌: «پرونده نزد دستگاه قضایی در حال بررسی است و پیگیری حقوقی و مذاکره صورت خواهد گرفت، اما هنوز خبر جدیدی نشده.» بنابراین، طبق گفته مشاور حقوقی رئیس جدید فدراسیون فوتبال، این بدهی با شستا تسویه نشده و این درست برخلاف چیزی است که پیش از این صادق درودگر، رئیس کمیته اقتصادی سازمان لیگ اعلام کرده بود.

طلب دو میلیون‌یورویی شستا را با نرخ روز اگر محاسبه کنیم، رقمی حدود ۶۰ میلیارد تومان می‌شود. این پول هم به عنوان بخشی از سرمایه شستا در حقیقت به کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تعلق دارد. این سازمان حدود ۳٫۶ میلیون نفر مستمری‌بگیر دارد که حدود ۶۰ درصد آنها حداقل حقوق‌بگیر هستند و در تامین معیشت خود مشکل دارند.

به همین دلیل هم در روزها و هفته‌های اخیر مرتب تجمع اعتراضی تشکیل می‌دهند و طبعا روی استرداد این پول حساسیت ویژه‌ای وجود دارد. پارسال هم که فاش شد شستا چنین پولی برای پرداخت بدهی ویلموتس پرداخت کرده، بعضی ایراد گرفتند که چرا این نهاد عمومی باید از اموال کارگران و بازنشستگان، تاوان ریخت‌وپاش‌های مدیران بی‌کفایت فدراسیون را بدهد؟ بعد گفتند که این اقدام فقط یک استقراض موقت بوده، چون فدراسیون نمی‌تواند به دلیل تحریم‌ها از اموال بلوکه‌شده خود در فیفا استفاده کند.

وزیر ورزش هم توضیح داد که این پول با دستور ستاد مقابله با تحریم پرداخت شده. ظاهرا برای پرداخت پول ویلموتس و دور زدن تحریم‌ها از منابع شرکت پتروشیمی فن‌آوران استفاده شده که از شرکت‌های تابعه شستا محسوب می‌شود. شستا به عنوان یک هلدینگ قدرتمند در حدود ۲۰۰ شرکت زیرمجموعه مدیریتی دارد و این شرکت پتروشیمی فن‌آوران هم از سال ۱۳۷۷ را‌ه‌اندازی شده که در بندر امام خمینی در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار قرار گرفته است. تماس‌های دیروز ما با محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا برای پیگیری موضوع به نتیجه نرسید و مجبوریم انتشار جزئیات بیشتر درباره این ماجرا را به روزهای آینده موکول کنیم.

کدخبر: ۳۸۱۵۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر