کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۹۳۴
تاریخ خبر:

رسوایی بزرگ پگاسوس؛ از آیت‌الله سیستانی تا ‌مکرون

روزنامه هفت صبح | یک: ۱۷سازمان رسانه‌ای روز یکشنبه هفته پیش (بیست‌وهفتم تیرماه)، نتیجه تحقیقی را منتشر کردند مبنی بر اینکه یک نرم‌افزار جاسوس به نام «پگاسوس» ساخت و تحت لیسانس شرکت صهیونیستی «NSO» در هک موفق تلفن‌های هوشمند خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر در جهان مورد استفاده قرار گرفته است. ۵۰هزار نفر در ۴۰ کشور جهان، هدف این جاسوسی بودند. به‌رغم آنکه شرکت NSO مدعی است که افراد خاص را هدف قرار نمی‌داده، اما بررسی‌های روزنامه گاردین و چند رسانه دیگر نشان می‌دهد که دولت‌های مشتری این جاسوس افزار، افراد خاصی را گزینش کرده و هدف پروژه جاسوسی خود قرار می‌دادند. اما مهم‌ترین قربانیان چه کسانی بودند؟

دو: برخی از رسانه‌های غربی نیز گزارش دادند که «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز از قربانیان این جاسوس‌افزار صهیونیستی بوده است. هرچند که گفته می‌شود سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه به مکرون در این زمینه هشدار داده بودند، اما رئیس‌جمهور فرانسه این هشدارها را جدی نگرفته است.گزارش شده که رئیس‌جمهور فرانسه به‌دلیل نگرانی از اینکه هدف جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» قرار گرفته باشد، دستگاه تلفن همراه و شماره خود را تغییر داد.

سه: علاوه بر مکرون، نخست‌وزیر پاکستان، نخست‌وزیر مصر و رئیس شورای اروپا هم مورد حمله این جاسوس‌افزار قرار گرفته‌اند.«ادوارد اسنودن» افشاگر معروف آمریکایی روز چهارشنبه گفت بعید نیست که تلفن همراه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز با این جاسوس‌افزار مورد نفوذ قرار گرفته باشد.

چهار: در عراق برخی از شخصیت‌های سیاسی، نظامی و دینی عراق در فهرست اهداف این جاسوس‌افزار صهیونیستی بوده‌اند.از میان این شخصیت‌ها مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق و علی الاعرجی از افسران برجسته ارتش عراق، برهم صالح رئیس‌جمهور، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر سابق عراق است. شخصیت‌های دینی ازجمله سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و آیت‌الله العظمی علی سیستانی مرجعیت عالی‌قدر شیعیان جهان نیز جزو اهداف این جاسوس افزار صهیونیستی بوده‌اند.

پنج: دوبی، شهر اماراتی تحت حاکمیت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نیز ظاهراً یکی از مشتریان شرکت NSO بوده است. بر اساس گزارش گاردین، تلفن‌های همراه «لطیفه» دختر شیخ محمد که در سال ۲۰۱۸ تلاش داشت از دوبی فرار کند و همچنین تلفن همراه همسر سابق حاکم دوبی که در سال ۲۰۱۹ از کشورش فرار کرد و به انگلیس رفت نیز هدف برنامه جاسوسی پگاسوس قرار گرفته است. یکی از وکلای همسر سابق حاکم دوبی در میان افرادی بوده است که هدف حمله هکری و جاسوسی پگاسوس قرار گرفته است. به گزارش فرانسه، وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش‌های منتشر شده اخیر درباره جاسوسی امارات از روزنامه‌نگاران و افراد دیگر با استفاده از برنامه اسرائیلی پگاسوس صحت ندارد.

شش: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به عنوان یکی از رسانه‌های مشارکت‌کننده در تحقیق مذکور هم گزارش داده که جاسوس‌افزار پگاسوس دارای مجوز از شرکت NSO مستقر در فلسطین اشغالی است و از آن برای هدف قرار دادن گوشی‌های همراه متعلق به دو زن از نزدیکان «جمال خاشقچی» ستون‌نویس پیشین این روزنامه استفاده شده است؛ خاشقچی‌ای که به دست عوامل سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول ترور شد و هنوز از سرنوشت جسد او خبری نیست.

هفت: «گاردین» هم گزارش کرده یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس در بین بیش از ۴۰۰ نفری است که در بین بازه ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ هدف حمله جاسوس افزار صهیونیستی موسوم به «پگاسوس» قرار گرفته است. در صورتی که خبر جاسوسی از اعضای پارلمان انگلیس صحت داشته باشد، این مسئله به مثابه تخطی از اعتماد و نقض حاکمیت محسوب می‌شود.

حمله سایبری به آرامکو
شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی روز چهارشنبه ضمن تایید هک شدن اطلاعات خود توسط یک باج‌افزار و نشت آنها در فضای مجازی اعلام کرد هکرها از این شرکت درخواست ۵۰ میلیون دلار پول کرده‌اند. این شرکت تولیدکننده نفت در بیانیه‌ای گفت: آرامکو اخیرا متوجه نشت اطلاعات محدود این شرکت به صورت غیرمستقیم شد. ما تایید می‌کنیم درز اطلاعات به دلیل نفوذ در سیستم‌های ما نبوده بلکه در سیستم طرف‌های ثانوی اتفاق افتاده است و این حمله سایبری بر فعالیت شرکت تاثیر نگذاشته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا گزارش داده بود که بیش از یک ترابایت از داده‌های شرکت آرامکو عربستان به دست هکرها هک شده است. (ایرنا به نقل از الجزیره)

توقف ۱۵ دقیقه‌ای سایت‌های آمریکایی
شبکه خبری الجزیره روز پنجشنبه به نقل از خبرنگارش از توقف ناگهانی وب‌سایت‌های مربوط به شرکت‌های فناوری، هواپیمایی و حمل و نقل در شرق ایالات متحده خبر داده است. پایگاه خبری «هیل» هم گزارش داد وب‌سایت مربوط به المپیک و برخی وب‌سایت‌های مهم دیگر از کار افتاده‌اند. سایت‌های مربوط به بازی‌های رایانه‌ای مانند «Steam»، شرکت‌های هواپیمایی نظیر شرکت «دلتا» و سایت‌های خبری آنلاین مانند «Dallas Morning News» از جمله وب‌سایت‌هایی بودند که از کار افتادند. وب‌سایت «آمازون» هم از کار افتاد. شرکت اینترنتی «آکامی» که در زمینه شبکه تحویل محتوا فعالیت می‌کند وقوع چنین خاموشی‌هایی را تأیید کرد و پس از ۱۵ دقیقه اعلام کرد مشکل برطرف شده است. (فارس)

کدخبر: ۴۰۳۹۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر