کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۳۱۴
تاریخ خبر:

معرفی پنج موبایل سازگار ‌با ۵G در بازار ایران

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | نسل جدید تلفن‌ همراه را ۵G صدا می‌زنند. یک استاندارد جدید که سرعتش خیلی بیشتر از LTE است. شاید هزار برابر! در دنیا کشورهای کمی به‌سراغ این تکنولوژی رفته‌اند اما ایرانسل همین هفته گذشته موفق شد اولین سایت نسل پنج را راه‌اندازی کند. پس احتمالا تا چند وقت دیگر لازم است موبایل‌های فعلی‌مان را کنار بگذاریم تا یک گوشی جدید و سازگار با نسل پنج بخریم. با توجه به اینکه قطعا خودتان از قیمت موبایل‌ها در بازار خبر دارید، احتمالا می‌توانید حدس بزنید هرگونه تغییر گوشی در حال حاضر باید با وسواس زیاد انجام شود.

بیشتر گوشی‌های سازگار با شبکه نسل پنج تا الان قیمت زیادی داشته‌اند. مثلا Mate X، توسط هوآوی عرضه شده است. این گوشی دو هزار و ۶۰۰دلار معادل دو هزار و ۳۰۰ یورو قیمت دارد. علاوه بر این دو تا، یک گوشی دیگر به نام V50 Thinq داریم که توسط LG ساخته می‌شود. Galaxy S10 5G ساخت سامسونگ هم یک گزینه دیگر است اما خوشبختانه امشب را می‌توان با خیال آسوده سر روی بالشت بگذارید چون قیمت رسمی آنها هنوز اعلام نشده است.

در عوض همین حالا چند گوشی سازگار با نسل پنجم موبایل در بازار خودمان داریم. ارزان‌ترین آنها ۱۰،۱۱ میلیون تومان است اما گلکسی فولد سامسونگ حدود ۴۱میلیون تومان می‌ارزد. الان احتمالا برای بعضی‌ها سوال پیش می‌آید که اگر یک گوشی ۵G‌بخریم، می‌توانیم سرعت هیجان‌انگیز اینترنت را در ایران تجربه کنیم؟ جواب این سوال منفی است چون شبکه هنوز راه نیفتاده ولی پیشنهاد می‌دهیم اگر مجبورید در این اوضاع موبایل تازه بخرید لااقل قیمت موبایل‌‌های سازگار با نسل پنجم را هم بررسی کنید.

* یک: شیائومی Mi 10 Lite 5G
اولین گوشی موبایل پیشنهادی ما که با نسل پنجم موبایل سازگار است، این عنوان را به‌خاطر قیمت منصفانه خود به‌دست می‌آورد. محصول شیائومی یک گوشی موبایل ۱۹۲گرمی است که به صفحه‌نمایش ۶٫۵اینچی مجهز شده. این صفحه‌نمایش دقت‌تصویر تمام HD دارد. در بخش سخت‌افزار هم با یک مجموعه کامل و قابل احترام روبه‌رو هستیم. شیائومی این گوشی را در دو مدل مختلف عرضه می‌کند؛ اگر حافظه موقت شش گیگابایتی انتخاب کنید فضای ذخیره‌سازی شما ۶۴گیگابایت و نهایتا ۱۲۸گیگابایتی خواهد بود.

حافظه موقت هشت گیگابایتی تنها در نسخه‌ای ارائه می‌شود که حافظه ذخیره‌سازی ۲۵۶گیگابایتی دارد. موبایل شیائومی چهار دوربین دارد و باید به شکل اسمی آن را یک دوربین ۴۸مگاپیکسلی به‌حساب بیاوریم. برای عکاسی هم یک دوربین ۱۶مگاپیکسلی در اختیار خواهیم داشت. Mi 10 نسخه لایت با اندروید ۱۰ عرضه شده و به پردازنده اسنپدراگون مجهز است. همچنین حسگر اثرانگشت و قابلیت شارژ سریع دارد.
* قیمت در بازار ایران: بین ۱۰میلیون و ۷۶۰هزار تا ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان

* دو:‌ شیائومی Mi 10 5G
شیائومی خرید یک نسخه پیشرفته‌تر از Mi 10 را پیشنهاد می‌دهد. وزن این موبایل نسبت به نسخه لایت حدود ۱۱گرم بیشتر است. همچنین با یک صفحه‌نمایش خیلی بزرگ ۶٫۶اینچی روبه‌رو هستیم. مقدار حافظه موقت در Mi 10 حداقل هشت گیگابایت و حداکثر ۱۲ گیگابایت تعریف شده است و خریدار می‌تواند حافظه ذخیره‌سازی را بر اساس نیاز خود ۱۲۸گیگابایت یا ۲۵۶گیگابایت تعیین کند. دوربین چهارگانه این گوشی با حسگر اصلی ۱۰۸مگاپیکسل مجهز است و اگر بخواهید عکاسی سلفی کنید یک حسگر ۲۰مگاپیکسلی در اختیار خواهید داشت.

بخش سخت‌‌افزار این موبایل وقتی تکمیل خواهد شد که بدانید پردازنده اسنپدراگون قدرتمندتری پیش روی شما قرار گرفته است. امکان شارژ سریع با قابلیت شارژ معکوس و حسگر اثرانگشت دیگر گزینه‌‌هایی هستند که تلاش می‌کنند در بازار توجه خریدار را به‌خود جلب کنند. از نظر ریخت و قیافه هم این یکی گزینه بهتری است اما بالاخره باید خودتان را برای حداقل پنج و حداکثر ۱۰میلیون تومان اختلاف قیمت آماده کنید. متوجه این نکته هستید؟
* قیمت در بازار ایران: بین ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تا ۱۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان

* سه:‌ سامسونگ Galaxy Fold 5G
گوشی تاشو سامسونگ از پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده می‌کند، ۱۲گیگابایت حافظه موقت و ۵۱۲گیگابایت حافظه برای ذخیره‌سازی دارد. این گوشی بزرگ به صفحه‌نمایش داخلی ۷٫۳اینچی با دقت ۱۵۳۶ در ۲۱۵۲ نقطه مجهز است اما در عین حال به یک نمایشگر بیرونی با سایز ۴٫۶اینچ و دقت ۷۲۰ دسترسی داریم. در این موبایل روی هم رفته شش حسگر عکاسی وجود دارد؛ سه تا از آنها در پشت، یک دوربین در جلو و دو دوربین در داخل تعبیه شده است.

این یعنی کاربران در هر حالتی می‌توانند عکاسی کنند. حسگر اثرانگشت در لبه‌ کناری قرار دارد و خب دیگر به چه چیزی ممکن است نیاز پیدا کنیم؟ تقریبا هیچی. سامسونگ هرچیزی که لازم بوده را در فولد تعبیه کرده اما زیاده‌روی در استفاده از تکنولوژی‌های هیجان‌انگیز متاسفانه باعث می‌شود در ایران فولد قیمتی ترسناک پیدا کند. ۴۱میلیون تومان؟ انگار نه انگار در ابتدای دهه ۹۰ می‌توانستیم با این پول ماشین تویوتا بخریم. بگذریم.

بیایید برای اینکه دل خودمان را خنک کنیم کلی عیب روی فولد بگذاریم. مثلا بگوییم زمان زیادی از عرضه آن گذشته و دیگر قدیمی است. دقیقا به همین دلیل ساده ویژگی شارژسریع در فولد کندتر از بقیه گزینه‌‌های حاضر در این فهرست عمل می‌کند. پردازنده اسنپدراگون نصب شده روی آن دقیقا همان چیزی است که روی Mi 10 می‌بینیم با این حال پولی که باید برای خرید محصول شیائومی خرج کنیم، تقریبا قیمت فولد سامسونگ است.
* قیمت در بازار ایران: حدود ۴۱ میلیون تومان

* چهار:‌ سامسونگ Galaxy S20 Ultra 5G
اولین حسی که بعد از به‌دست گرفتن S20 Ultra خواهید داشت، نوعی از سرزنش است. انگار کسی خواسته با انتخاب یک موبایل سنگین و بزرگ و نه‌چندان زیبا شما را تنبیه کند. ۲۲۲گرم؟ خوشبختانه طراحان سامسونگ به چهار حسگر موبایل رضایت داده‌‌اند وگرنه با اضافه شدن چند تا حسگر دیگر وزن S20 Ultra به نیم کیلو می‌رسید. مجموعه دوربین به شکل بدترکیبی از بدنه بیرون زده‌اند ولی به‌کمک آنها می‌توان گردو شکست.

در عوض این نقطه ضعف‌ها چی نصیب کاربر می‌شود؟ یک صفحه‌نمایش ۶٫۹اینچی با دقت و کیفیت عالی، حداقل ۱۲گیگابایت حافظه موقت و دست‌کم ۱۲۸گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی. این امکانات را می‌توانید برحسب نیاز خودتان تا ۱۶گیگابایت برای حافظه موقت و ۵۱۲گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی افزایش داد. دوربین‌های چهارگانه محصول سامسونگ اگرچه زشت و بدترکیب هستند اما حتی جنازه‌شان از دوربین‌های موجود روی گوشی شیائومی بهتر عمل می‌کند. در بخشی سلفی هم دو حسگر وجود دارد. پس خیالتان بابت کیفیت عکس راحت باشد. فست شارژ سریع آخرین جایزه‌ای است که خریداران این گوشی دریافت می‌کنند.
* قیمت در بازار ایران: بین ۲۲میلیون و ۹۰۰هزار تا ۳۵میلیون تومان

* پنج: وان پلاس ۷T Pro 5G McLaren
وان پلاس این گوشی را با همکاری کمپانی اتومبیل‌سازی مک لارن طراحی کرده است. صفحه نمایش نسخه مک لارن وان پلاس ۷ تی پرو نمایشگری ۶٫۶اینچی است که ۸۹درصد قاب جلویی را به‌خود اختصاص می‌دهد. کیفیت این صفحه با توجه به دقت ۱۴۴۰ در ۳۱۲۰نقطه نیازی به تعریف و تمجید ندارد اما واقعا حیف است اگر اشاره‌ای به قابلیت خاص این صفحه در زمان انجام بازی‌ نکنیم. وان پلاس این نمایشگر را با نرخ بازسازی صفحه ۹۰هرتز ساخته که باعث می‌شود بازی‌های سنگین با سرعت رفرش بالا و سرعت مناسب اجرا شوند. درست مثل یک کنسول بازی.

برخلاف بقیه گوشی‌های موجود در این فهرست موقع عکاسی با محصول وان پلاس مجموعه‌ای سه‌گانه در اختیار خواهیم داشت. این لنزها به ترتیب ۴۸، ۸ و ۱۶مگاپیکسلی هستند. اگر به جلوی موبایل نگاه کنید خبری از دوربین سلفی نیست اما وان‌ پلاس کلک زده و این دوربین را در ماژول مکانیکی بالای بدنه مخفی کرده است و تنها باید زمانی که به آن نیاز دارید صدایش بزنید. اسنپدراگون ۸۵۵ در کنار حافظه موقت ۱۲گیگابایتی سخت‌افزار اصلی این گوشی را تشکیل می‌دهند. با توجه به اینکه این گوشی را اصولا برای بازی طراحی کرده‌اند یک باتری بزرگ و حجیم با آن می‌فروشند با این حال به‌لطف حضور قابلیت شارژ سریع ۳۰واتی می‌توانید این خندق بلا را در زمانی کوتاه پر کنید.
* قیمت در بازار ایران: بین ۲۴میلیون و ۸۰۰هزار تا ۲۶میلیون و ۲۰۰هزار تومان

کدخبر: ۳۴۲۳۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر