کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۷۴۹
تاریخ خبر:

رده‌بندی بازیگران‌ مرد سینمای ایران (قسمت آخر)

روزنامه هفت صبح | ‌ هفته قبل و پس از تقاضای شماری از خواننده‌ها که می‌گفتند پس از طبقه بندی بازیگران زن‌، در مورد بازیگران مرد سینمای‌ایران هم شیوه مشابهی را انجام دهیم‌، یک شمارش معکوس از شماره ۳۸ به یک را شروع کردیم. با این فرضیه که استادان بزرگ معاصر را از رده بندی خارج کنیم و فقط کسانی را در رده‌بندی قرار دهیم که هنوز شانس به دست آوردن نقش اول فیلم‌ها را دارا هستند.

پس دنبال اساتیدی مثل مهدی هاشمی و داریوش ارجمند و علی نصیریان و رضا کیانیان و سعید پورصمیمی در این رده‌بندی نگردید‌. دوم این که این فهرست بر مبنای شرایط فعلی بازیگران است وسوم این که بزرگان درگذشته را نیز طبق همین فرمول از جدول خارج کرده‌ایم. بزرگانی مثل عزت الله انتظامی و خسروشکیبایی و محمدعلی کشاورز و …

از طرفی همان طور که حدسش را می‌زدیم تعداد قابل توجهی از بازیگران فعال از این فهرست دور افتاده بودند که امروز فهرست اصلاح شده را بازنشر می‌کنیم. چهره‌هایی مثل سروش صحت، حامد کمیلی، مهدی‌پاکدل، حمید گودرزی، کامبیز دیرباز، جواد رضویان‌، هومن برق نورد‌، بهنام تشکر‌، مهران غفوریان، نوید پورفرج‌، امیرحسین فتحی‌، حمید لولایی‌، سیامک انصاری‌، پوریا پورسرخ‌، کامران تفتی‌، هدایت هاشمی‌، احمد مهرانفر و مهران احمدی. امروز هشت نفر اول این فهرست که در واقع نقش پانتئون بازیگران مرد را دارند معرفی می‌کنیم.

هشت: حامد بهداد. سیر صعودی او که از اوایل دهه هشتاد با فیلم‌هایی مثل بوتیک و کافه ستاره شروع شده بود، با اعتماد به نفس بیش از حد و نمایش نوعی شخصیت هایپر احساسی متوقف شد و با ظهور نوید محمدزاده بسیاری از پیشنهادهای مرسوم به سمت او راهش را به سمت نوید کج کردند. اما از اوایل دهه نود بهداد با دیسیپلینی قابل توجه و با فروتنی به عرصه هنر بازیگری بازگشت و با چند نقش آفرینی درخشان جای خود را در سینمای ایران محکم کرد. قصر شیرین و سریال می‌خواهم زنده بمانم از موفق‌ترین کارهای او در سال‌های اخیر بوده است. او تقریبا ۵۰ ساله است.

هفت: بهرام رادان. بازیگر منضبط و کوشا که نمی‌گذارد شکست‌های گاه به گاه در حرکتش وقفه‌ای ایجاد کند. او برای رقابت با نسل جدید ستاره‌ها به نقش‌هایش تنوع داد و از بازی در نقش‌های منفی نترسید و در عرصه‌های دیگر سینما مثل تهیه کنندگی وارد شد تا ازآزادی عمل بیشتری در حوزه بازیگری برخوردار باشد. در حال حاضر نقشی کلیدی در سریال جیران برعهده دارد و به زودی فیلم ابلق را نیز در اکران خواهد داشت. در نقشی منفی. او البته در این سال‌ها ناکامی‌های پرشماری را نیز تجربه کرده است. مثل گربه سیاه و یا آشفتگی. رادان ۴۲ ساله است.

شش: امیر جدیدی. صعود مستمر او به سطح اول بازیگری سینمای ایران جالب توجه است. او یک مربی تنیس بود که به سینما وارد شد و پس از چند نقش ابتدایی‌اش که آنها را برپایه خصوصیات فیزیکی خود به دست آورده بود با فیلم‌هایی مثل اژدها وارد می‌شود‌، تنگه ابوقریب و هت‌تریک نشان داد که از استعداد آشکار بازیگری برخوردار است و می‌تواند یک جوان اول واقعی در عرصه سینمای ایران باشد. او شکست‌هایی هم داشته است مثل قانون مورفی اما حضورش در فیلم قهرمان اصغرفرهادی نشان داد که او در سینمای آینده ایران یک وزنه غیرقابل کتمان خواهد بود.

پنج: شهاب حسینی. دو سه سال پیش او در صدر این جدول قرار داشت اما پس از فروشنده و جوایز بین‌المللی‌اش و موفقیت شهرزاد، او انگار دچار دلزدگی از بازیگری شد و در سال‌های اخیر فعالیت‌های پراکنده‌ای را پشت سرگذاشته که چیزی به او به عنوان یک بازیگر اضافه نکرده است. او حالا بیش ازآنکه فیلم بازی کند در حال فعالیت‌های جنبی دیگر است. به هرحال شهاب حسینی می‌تواند هرلحظه که اراده کند به صدر جدول بازیگران ایرانی برگردد.

چهار: رضا عطاران. فوق ستاره دهه نود سینمای ایران مدتی است که فیلم پرفروشی نداشته است‌. رفتن عبدالرضا کاهانی عطاران را از حضور در فیلم‌های خاص کاهانی محروم ساخته است. بخشی از اعتبار هنری عطاران به بازی در فیلم‌هایی مثل بی‌خود وبی‌جهت و اسب حیوان نجیبی است و استراحت مطلق مربوط می‌شدند. عطاران درعین حال در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با بازی در دو فیلم هزارپا و مصادره حاکم بلامنازع گیشه سینما‌های ایران بود. اما فیلم‌های اخیرش به شکل غیر منتظره‌ای چندان فروش چشمگیری نداشتند‌. مثل زیرنظر و انفرادی. شاید اکران شیشلیک و روشن تا حدی جایگاه عطاران را به او بازگردانند.

سه: پژمان جمشیدی. حضور او در این جایگاه شاید باعث حیرت شود و گروهی آن را مبالغه آمیز بدانند اما بال راست دهه هشتاد پرسپولیس حالا در عرصه بازیگری هم محبوبیت فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کند و هم به لحاظ هنر بازیگری به مدارج مقبولی رسیده که حاصل آن سه نامزدی پیاپی در جشنواره فجر بود. او به تازگی به جز عرصه کمدی‌، ظرفیت‌های خود را در نقش‌های درام نیز آزموده و نتیجه بسیار خوبی هم گرفته است‌. مثل دو فیلم بی‌مادر و علف‌زار در جشنواره امسال. از فیلم‌های پرفروش او در این سال‌ها می‌توان به دینامیت‌، تگزاس ۲‌، خوب بد جلف و… اشاره کرد. او فیلم شیشلیک را نیز در نوبت اکران دارد. او در حال حاضر در صدر انتخاب‌های تهیه کننده‌های سینما قرار دار‌د.

دو: نوید محمد‌زاده. پدیده سینمای دهه نود ایران با زنجیره‌ای از فیلم‌های استثنایی که در دو سه سال گذشته در جذب پیشنهاد مالی بالای یک سریال‌، در سطح اول سینما کم کار شده است. به هرحال بازی‌های پیاپی او در ابد و یک‌روز‌، لانتوری‌، مغزهای کوچک زنگ زده‌، خفه گی‌، بدون تاریخ بدون امضا‌، متری شیش و نیم و سرخپوست او را در جایگاه ستاره‌ای نمایش داد که هم اعتبار هنری دارد و هم جذب تماشاگران را به خوبی انجام می‌دهد‌. حالا باید صبر کنیم ببینیم اکران فیلم تفریق، اعتبار و جایگاه محمدزاده را بازخواهد گرداند یا نه.

یک: جواد عزتی. بی‌اعتنایی جشنواره فجر به هنرنمایی‌اش در مرد بازنده چندان تاثیری در جایگاه او به عنوان بازیگر همه فن حریف و محبوب سینمای این سال‌ها ندارد‌. بازیگری که فکر می‌شد حداکثر یک مکمل برای نقش‌های رضا عطاران باشد مجموعه‌ای از نقش‌های متنوع را در دهه نود تجربه کرده و حالا به بازیگری محبوب بدل شده است‌. او در نقش‌های کمدی مثل در مدت معلوم‌، پارادایس‌، چهار انگشت، آینه بغل و هزارپا درخشید و در کنارش در تقش‌هایی مثل ماجرای نیمروز‌، لاتاری‌، جهان با من برقص‌، تنگه ابوقریب، خورشید‌، شنای پروانه‌، آتابای و مرد بازنده هنر خود را به نمایش گذاشت‌. او تا اطلاع ثانوی مرد شماره یک بازیگران سینمای ایران است.

رده‌بندی کامل با تصحیح و اضافات فراوان
۱٫جواد عزتی ۲٫ نوید محمدزاده۳٫پژمان جمشیدی۴٫ رضا عطاران۵٫ شهاب حسینی ۶٫ امیرجدیدی ۷٫ بهرام رادان ۸٫ حامد بهداد ۹٫ پیمان معادی‌۱۰٫ هادی حجازی فر ۱۱٫ هوتن شکیبا ۱۲٫ پرویز پرستویی ۱۳٫ محمدرضا گلزار ۱۴٫ پارسا پیروزفر ۱۵٫ امین حیایی ۱۶٫ حمید فرخ نژاد ۱۷٫ علی مصفا ۱۸٫ فریبرز عرب نیا ۱۹٫ محسن تنابنده ۲۰٫ فرهاد اصلانی۲۱٫ مهران مدیری ۲۲٫ امیر آقایی ۲۳٫اکبر عبدی ۲۴٫امیر جعفری ۲۵٫ مهدی پاکدل ۲۶٫ صابر ابر ۲۷٫ حسن معجونی ۲۸٫ حامد کمیلی ۲۹٫پژمان بازغی ۳۰٫

سروش صحت ۳۱ . محمدرضا فروتن ۳۲٫ جواد رضویان ۳۳٫مهران غفوریان ۳۴٫ سیامک انصاری ۳۵٫ بابک حمیدیان ۳۶٫ مهدی سلطانی ۳۷٫ سام درخشانی۳۸٫ مصطفی زمانی ۳۹٫ هومن سیدی ۴۰٫اشکان خطیبی۴۱٫حسین یاری ۴۲٫ بهرام افشاری ۴۳٫ ساعد سهیلی ۴۴٫ هومن برق نورد ۴۵٫مصطفی کیایی ۴۶٫ کامبیز دیرباز ۴۷٫ حمید لولایی ۴۸٫ حمید گودرزی ۴۹٫ بهنام تشکر ۵۰٫ پدرام شریفی ۵۱٫ هدایت هاشمی ۵۲٫ پوریا پورسرخ ۵۳٫ امیر حسین فتحی ۵۴٫ مهران احمدی ۵۵٫ احمد مهرانفر ۵۶٫ نوید پورفرج ۵۷٫ کامران تفتی

استادان :‌ بزرگان بازیگری که فخر ما هستند و البته بعید است دیگر در فیلمی نقش اول را ایفا کنند. با کارنامه‌هایی غبطه برانگیز و مجموعه‌ای از بهترین نقش آفرینی‌ها. کدام بازیگر فعلی می‌تواند نقش ارجمند درناخدا خورشید‌،‌ نقش پورصمیمی در پرده آخر و یا فرامرز قریبیان در خروج را تکرار کند؟و یا هنرنمایی علی نصیریان را در شهرزاد. علی نصیریان‌/ داریوش ارجمند‌/ سعید پورصمیمی‌/ مهدی هاشمی‌/ فرامرز قریبیان‌/ فرامرز صدیقی/ جمشید هاشمپور/ رضا کیانیان/ امین تارخ/ حسن پورشیرازی‌/ سیاوش طهمورث‌/ جهانگیر الماسی/ ابوالفضل پورعرب‌/ آتیلا پسیانی‌/ محمدرضا شریفی‌نیا

رفتگان:‌ دریغ از نوابغی مثل خسرو شکیبایی و عزت‌الله انتظامی دو ستاره بزرگ سینما‌ی ایران که تکرار شدنی نیستند و همین طور چهره‌هایی مثل: محمد‌علی کشاورز‌، مهدی فتحی‌،‌ جمشید مشایخی‌، داوود رشیدی‌، هادی اسلامی، پرویز پورحسینی و فتحعلی اویسی.

کدخبر: ۴۴۴۷۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر