کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۷۳۴
تاریخ خبر:

رتبه یک کنکور دکترا اهل یک روستای محروم

ایرنا: محبوبه وحدانی از اهالی روستای «قِلّی» در شهرستان جاجرم خراسان شمالی است که رتبه نخست کنکور دکتری را از آن خود کرده و از هم‌اکنون به خود قول داده است ارائه خدمات مشاوره را از زادگاهش آغاز کند و گره‌گشای مردم این منطقه محروم باشد.

می‌گوید رنجی که کودکان و دانش‌آموزان روستایی، از فقر فرهنگی و مالی چشیده‌اند، مایه عذابش است، وجدانش از این‌که نتوانسته آنگونه که باید، کاری برای حل مشکلات، انجام دهد، ناراحت است اما اکنون، با موفقیت در کنکور دکتری، دستش برای کمک‌رسانی به مردم بازتر شده است.

روستازاده است، در همان روستای قلی، از توابع شهرستان جاجرم، به دنیا آمده و درس خوانده، دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان است، حضور در کلاس و تدریس را از همان کلاس‌های روستای قلی و روستاهای اطراف آغاز کرده است.

وحدانی گفت: از کودکی، شاهد آسیب‌های اجتماعی در جامعه و البته در روستای خود، بوده‌ام. آسیب‌هایی که حلشان از توان من خارج بود، ازدواج دختران کم‌سن‌وسال، طلاق‌های زودهنگام پس از آن و ترک تحصیل دانش‌آموزان به علت مشکلات مالی خانواده، آسیب‌هایی است که مشاهده می‌کردم، اما دستم برای حلشان بسته بود.

وی اظهار داشت: شمار دانش‌آموزان در روستای ما و روستاهای اطراف از ابتدایی تا متوسطه یک و متوسطه دو، سال‌به‌سال آب می‌رود. دختران به خاطر ازدواج و پسران به خاطر کار و کمک به معیشت خانواده، پشت میزهای مدرسه را خالی می‌کنند، هر چند در این سال‌ها، مشکل ترک تحصیل کمتر شده، اما این آسیب همچنان وجود دارد.

وحدانی گفت: زمانی که به عنوان معلم، وارد آموزش و پرورش شدم، خوشحال بودم که در زادگاه خودم، به عنوان مشاور می‌توانم کمک کار باشم، اما باز هم دستم برای یاری رساندن خیلی کوتاه بود، البته در محیط کوچک روستا، شرایط برای ارجاع دادن به هسته مرکزی مشاوره در شهر جاجرم، مهیا و مناسب نیست، خانواده‌ها یا توان مالی ندارند و یا به لحاظ فرهنگی به آن اقبالی ندارند.

کمبود مشاور در مدارس

وحدانی با اشاره به کمبود مشاور در مدارس گفت: یکی از مشکلات برای حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، کمبود مشاور است، این امر سبب شده تا شناسایی مشکلات و یا حل آن، به سختی انجام شود. از سال ۹۵ که به عنوان مشاور، وارد مدرسه شدم، شاهد بودم که چه مشکلاتی گریبان‌گیر دانش‌آموزان است، خیلی وقت‌ها دانش‌آموزان به من مراجعه کرده و از این‌که خواستگار برایشان آمده و مجبور به ازدواج هستند، ابراز گلایه و ناراحتی کرده‌اند. من به عنوان مشاور از حل مشکل آنان بازمانده‌ام و این‌که کاری از دست من برنیامده عذابم داده است.

وی افزود: همواره تلاش داشتم که با ادامه تحصیل، دست خود را برای حل مشکلات، در روستای خودم، بازتر کنم. انگیزه من برای درس خواندن، همین بوده است، هرچند برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، به تهران انتقالی گرفتم و به پایتخت رفتم، اما در این مدت هم، هیچگاه دغدغه مشکلات اهالی روستای قلی و روستاهای اطراف دست از سرم برنداشته است. اکنون که در آزمون دکترا با رتبه یک پذیرفته شده‌ام، گویا اهالی، نوجوانان و دختران دانش‌آموز، بیش از من خوشحال شده‌اند. در این چند روز، مدام به من تبریک می‌گویند، گویا موفقیت من چراغی برای تغییر رویکردها و تفکر خانواده‌هایشان شده است.

وحدانی گفت: اهالی روستا، می‌گویند من مایه افتخارشان شده‌ام و همین سبب می‌شود تا عزم من برای خدمت به این روستا، بیشتر شود، به خود قول داده‌ام که پس از دانش‌آموختگی در مقطع دکتری، به قلی، روستای زادگاهم، بازگردم و اگر قرار است سبب تغییری در جامعه شوم، آن تغییر را از روستای خود آغاز کنم.

وی درباره دلیل موفقیت‌هایش گفت: در این مدت، همسرم و خانواده‌ام، همواره یاریگر و همراه من بوده‌اند. علاقه بسیاری به ادامه تحصیل و طی مدارج علمی دارم، بهترین ساعات عمرم، وقتی است که درس می‌خوانم و یا درس می‌دهم.

دارنده رتبه اول کنکور دکتری با اشاره به علاقه‌اش به کشاورزی و باغداری گفت: روستایی هرجا برود، علاقه و عرقش به دامداری و کشاورزی از بین نمی‌رود. و من هم سعی می‌کنم در کنار تدریس، باغداری را هم داشته باشم.

محبوبه وحدانی، که رتبه یک کنکور دکتری ۹۹ را به دست آورده است، در مقطع کارشناسی رتبه ۱۹۸ و در مقطع کارشناسی ارشد نیز رتبه ۲ را به دست آورده بود.

کنکور دکتری ۹۹ روز پنجشنبه ۹ مردادماه در ۶۰ شهر کشور با رقابت بیش از ۱۵۰ هزار نفر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

کدخبر: ۳۴۶۷۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • tors64b

    به کیمیا سیصد سکه و آپارتمان و کمکهای ما لی کردند آخرش رفت آلمان به این دختر حداق ل صد سکه بدهید

  • _user_1560785684

    درود به همت و شرفت