کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۰۲۷
تاریخ خبر:

رب؛ امپراطور چاشنی‌ها در سفره ایرانی

روزنامه هفت صبح | احتمالا ما آخرین نسلی هستیم که تلاش خانوادگی برای تولید رب گوجه در تابستان را یادمان است. تلاشی که خیلی سخت و طاقت فرسا بود و در آخر همه خسته و کوفته با دست‌هایی مجروح از آب اسیدی گوجه گوشه‌ای می‌افتادند. با این وجود همین خانواده‌ها تا سال‌ها در برابر خرید رب گوجه کنسروی مقاومت می‌کردند و می‌گفتند نه تنها گران‌تر تمام می‌شود بلکه آن رنگ و مزه‌ای که آنها می‌خواهند ندارد تا اینکه خانه‌ها آب رفتند و آب و البته گوجه آنقدر گران شدند که چاره‌ای غیر از خرید رب گوجه کنسروی نماند.

اینجا بود که شرکت‌های تولید کننده خودی نشان دادند و بالاخره توانستند زنان و مردان آشپز را به استفاده از رب‌های غیر خانگی مجاب کنند. حالا بیشتر از ۱۰برند مختلف در ایران رب گوجه تولید می‌کنند و محصولات آنها حتی در رقابت با برندهای جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کارخانه‌های تولید رب گوجه چنان رونق دارند که با سرچ کردن اسم این محصول از عظمت روند رب‌سازی گوجه‌ها دهانتان باز می‌ماند.

*** بدون دخالت دست
می‌توان گفت اولین شرکتی که توانست در سطح انبوه و برای استفاده تمام خانواده‌ها رب گوجه تولید کند، دلپذیر بود. این برند با مالکیت شرکت صنایع غذایی کدبانو فعالیتش را شروع کرد و حالا ادعا می‌کند اولین و تنها تولید کننده رب گوجه با تکنولوژی «‌هات بریک» است.‌ هات بریک روشی است که در آن دما در یک پروسه نسبتا پیچیده طوری توی تن گوجه فرنگی‌ها می‌پیچد که باعث می‌شود ربی که از آنها درست می‌شود قوام و کیفیت بیشتری داشته باشد.

دلپذیر در سال‌های اخیر روی یک مزیت دیگر هم پافشاری کرده، اینکه در تولید رب‌های این برند هیچ دستی دخالت ندارد و تمام فرآیند به صورت اتوماتیک و بهداشتی انجام می‌شود. البته تا همین چند وقت پیش دقیقا معلوم نبود که چنین موضوعی چرا باید برای مصرف کننده مهم باشد اما از وقتی پای کرونا به زندگی‌مان باز شده،‌ مانور برندهایی که چنین مزیتی دارند، روی آن بیشتر شده است.

*** از همه بیشتر
تبرک برند چندان قدیمی نیست اما به چند دلیل توانسته سهم زیادی از بازار داشته باشد، در واقع می‌توان گفت که این شرکت با در پیش گرفتن دو سیاست جای خودش را در بازار باز کرده یکی بالا بردن ظرفیت تولید برای رساندن محصولش به دورترین نقاط ایران و پر کردن قفسه سوپرمارکت‌ها و دومی سرمایه‌گذاری زیاد روی تبلیغات تا جایی که بعد از گذشت چند ماه از ورود این برند به بازار خیلی از خانواده‌ها به خوبی محصولات مختلف آن از جمله رب گوجه فرنگی را می‌شناختند.

اینطور که مالکان تبرک ادعا می‌کنند این شرکت در حال حاضر طرفیت تولید روزانه صدوبیست تن رب گوجه فرنگی را دارد و محصولاتش را به چند کشور مختلف همسایه صادر هم می‌کند. جالب اینکه تبرک در بازار سرمایه یا همان بورس هم حضور دارد.برند تبرک از مطرح‌ترین برندهای تولید کننده گوجه فرنگی در کشور است. این شرکت فعالیت خود را در سال ۷۶ آغاز نمود. تبرک از بزرگترین برندهای تولید کننده رب در ایران است که در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه صدوبیست تن رب گوجه فرنگی را به طور روزانه داراست. برند تبرک بارها در میان برندهای برتر کشور قرار گرفته است. تبرک در بورس تهران نیز فعالیت دارد. شرکت تبرک همچنین محصولات خود را به کشور‌های همسایه صادر می‌کند.

*** متخصص و متمرکز
بعد از تبرک، این چین چین است که ادعا می‌کند عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده رب ایران را دارد آن هم با توان تولید بیشتر از ۸۰۰هزار قوطی رب در یک روز. این ادعا چندان هم بیراه به نظر نمی‌رسد چون چین چین تا اندازه زیادی روی تولید رب گوجه فرنگی تمرکز کرده و تا همین چند سال پیش اغلب ما این برند را فقط با رب می‌شناختیم در حالی که یکی از قدیمی‌ترین‌ها‌ست و حدود ۵۰ سال پیش وارد عرصه تولید رب گوجه فرنگی شده و همیشه هم حضورش را حفظ کرده است.

*** مطمئن و بی‌حاشیه
شرکت دشت مرغاب که تولید کننده محصولات یک و یک است، در تمام طول سال‌های گذشته خیلی آرام و بدون حاشیه کارش را جلو برده و بین محصولاتش رب و آبلیمو را به طور کامل در بازار تثبیت کرده است. مزیتی که یک و یکی‌ها روی آن تاکید دارند این است که با وجود قدیمی بودن و برگشتن سابقه فعالیتشان به نزدیک ۵۰ سال پیش، مدرن‌ترین و استاندارد‌ترین دستگاه‌ها را در اختیار دارند که باعث می‌شود محصولات آنها نه تنها کیفیت داشته باشد بلکه از هر نوع آلودگی و مشکلات سلامتی هم در آن خبری نباشد.

*** جدید و مدعی
بین برندهای شناخته شده رب گوجه فرنگی فامیلا از همه جدیدتر و جوان‌تر است اما از نظر ادعا چیزی کمتر از بقیه برندهای بزرگ ندارد. فامیلا که اغلب مردم آن را با روغن‌هایش می‌شناسند از سال ۸۴ به حوزه صنایع غذایی وارد شده اما در همین مدت کوتاه توانسته توجه‌های زیادی را به خودش جلب کند.

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌هایی که فامیلا همان ابتدای کار رو کرد، تغییر در شکل و کارکرد در قوطی‌های رب بود به نحوی که خیلی راحت باز شوند و برای این کار دربازکن لازم نباشد. کم کم بقیه برندها هم از این شیوه فامیلا پیروی کردند. دومین استراتژی فامیلا برای فروش بیشتر این بود که روی خالی بودن قوطی رب‌هایش از مواد نگه دارنده تاکید کرد. البته کارشناسان تاکید می‌کنند که تولید کنسرو بدون مواد نگهدارنده عملا کار غیرممکنی است اما فامیلا روی تکنولوژی‌هایی که برای این کار دارد مانور زیادی می‌دهد.

کدخبر: ۳۹۱۰۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر