کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۵۰۴۸
تاریخ خبر:

راه دراز ساپینتو و شاگردانش تا یک تیم مدعی

روزنامه هفت صبح | استقلال در شبی که بانوان هوادار این تیم هم در ورزشگاه حضور داشتند، به سختی و با یک گل بر مهمانش مس کرمان غلبه کرد و ۶ امتیازی شد‌ اما این بازی نشان داد که ساپینتو تا شناخت کامل تیمش و رساندن آن به نقطه دلخواه، راه درازی در پیش دارد. نکات مثبت و منفی نمایش استقلال در برابر مس کرمان را مرور می‌کنیم.

هافبکی که خلاق نیست
در حال حاضر بزرگ‌ترین علامت سوال برای ترکیب استقلال، خط هافبک این تیم است. در سیستم سه دفاعه ساپینتو، اسقلال به شدت از نبود توازن در میانه میدان رنج می‌برد و اکثرا نبردهای این منطقه را به حریفان واگذار می‌کرد و به راحتی به رقبا فضا می‌داد اما با سیستم جدید و اضافه شدن یک مهره به خط میانی استقلالی‌ها تعادل بهتری به خود گرفته‌اند. البته این تیم همچنان از لحاظ بازی‌سازی در کانال میانی دچار مشکل است.

در مقابل مس، مهدی‌پور، چشمی و رضاوند سه هافبک استقلال بودند که هیچکدام به اندازه کافی خلاق و تکنیکی نیستند که در مواقع گره خوردن بازی، با یک پاس تودر یا با عوض کردن درستِ منطقه بازی، گره کار را باز کنند. در مقابل مس هم این صالح حردانی بود که با ارسالی خوب از کناره سمت راست زمین، مدافعان حریف را دستپاچه کرد و باعث شد آنها اشتباه کنند و استقلال توسط یامگا به گل برسد. خلاق نبودن خط هافبک استقلال در بازی‌هایی مثل این که حریف برای تساوی به میدان می‌آید و بسته بازی می‌کند، بیشتر به چشم می‌آید، یعنی جایی که هیچ کدام از این سه نفر و همچنین سعید مهری و زبیر نیک‌نفس، توانایی ارسال پاس نهایی را ندارند.

این کدام شهباززاده است؟
مهاجم میانی استقلال در این بازی سجاد شهباززاده بود اما این بازیکن هیچ لمس توپی در باکس حریف نداشت و در مقاطع زیادی از بازی دور از دروازه حریف بود و همین دور بودن از دروازه هم نتوانست خیلی کمکی به استقلال کند و در مجموع به نظر می‌رسد با این شکل از بازی سجاد شهبازاده مهاجم مناسبی برای سیستم ساپینتو نیست چرا‌که شهباززاده مهاجمی است که خودش باید در فرآیند بازی‌سازی شرکت داشته باشد و در داخل باکس صاحب موقعیت شود.

اما در بازی‌های اخیر هیچکدام از این اتفاقات رخ نداده است. در نیمه دوم زمانی‌که استقلال کار را با مثلث قایدی، محبی و یامگا ادامه داد به شدت خطرناک‌تر ظاهر شد و به گل هم رسید. البته شهباززاده همین دو فصل پیش با ۲۰ گل در سپاهان آقای گل شد و تردیدی وجود ندارد که او گلزن قابلی است اما او علاوه بر اینکه باید از نظر جسمی و روحی آماده باشد، باید در سیستم مناسب هم جا بگیرد تا عملکرد خوبی ارائه دهد.

اولین کلین‌شیت
بعد از خوردن سه گل در دو بازی ابتدایی و دادن موقعیت‌های نسبتا زیاد به بازیکنان سپاهان و ملوان، سرانجام استقلال توانست در هفته سوم اولین کلین‌شیت خود را در لیگ بیست و دوم ثبت کند. در این بازی استقلال با ۴ مدافع به مصاف مس کرمان رفت و نمایش خوبی در فاز دفاع داشت. روند موقعیت دادن به حریفان در استقلال، بازی به بازی کم شد و شاگردان ساپینتو مقابل مس کرمان فقط یک فرصت خوب گلزنی به حریف دادند که اسدی آن را از دست داد. اگر این روند ادامه داشته باشد، استقلالی‌ها می‌توانند امیدوار باشند که مثل فصل گذشته کمتر گل بخورند و در ادامه با شکل گرفتن تیم‌شان در فاز هجومی، در آینده‌ای نزدیک، تبدیل به مدعی اول قهرمانی شوند.

سه بازی نه‌چندان سخت
به جز بازی هفته اول مقابل سپاهان در تهران، برنامه بازی‌های استقلال تا هفته ششم، برای این تیم و کادر فنی‌اش مناسب بود. استقلال هر دو بازی متوالی با دو تیمی که تازه از لیگ یک به لیگ برتر صعود کرده بودند را با پیروزی پشت سر گذاشت. استقلال در بازی هفته چهارم مهمان تیمی است که فصل گذشته با خوش‌شانسی در لیگ برتر ماندنی شد و در بازی هفته پنجم هم میزبان پیکان خواهد بود.

استقلال در هفته ششم هم میزبان نساجی است که فصل گذشته سه بار این تیم را متوقف و در جام حذفی حذف کرد اما واقعیت این است که سبک بازی این تیم با رفتن ساکت الهامی تغییر کرده و شکست دادنش به سختیِ فصل قبل نیست. استقلال اگر بتواند در این سه بازی هم نتیجه مناسب را بگیرد و هم در سیستم و سبک بازی به چیزی که ایده‌آل ساپینتو است برسد، با آمادگی و روحیه خوب وارد برهه سخت نیم‌فصل اول خواهد شد.

یعنی جایی که به ترتیب باید با گل‌گهر در سیرجان، فولاد در تهران، ذوب‌آهن در اصفهان، آلومینیوم اراک در تهران، هوادار و پرسپولیس روبه‌رو شود. در واقع کلید موفقیت استقلال در نیم‌فصل اول، گرفتن امتیازات کامل سه بازی آینده و رسیدن به ایده‌آل تاکتیکی و فنی در این سه بازی است که باعث می‌شود بازی‌های دشوار این تیم هم زیاد سخت نباشد.

کدخبر: ۴۷۵۰۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر