کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۸۳۳۶
تاریخ خبر:

راه جدید صنعت خودرو ایران در دوران تحریم

محمدحسین شاوردی| گویا به جای تحقیق و توسعه، فعلا تلفیق و توسعه راه جدید صنعت خودرو ایران است و خودروسازان وطنی مثل ایران خودرو در تلاشند برای توسعه محصولات تازه با تلفیق موتور و قطعاتی از پلتفرم‌های مختلف خود، خودروهای جدیدی بسازند.

ایران خودرو در حالی طی هفته‌های گذشته کارزار خبری بزرگی را با دعوت از دبیر شورای عالی امنیت ملی برای نمایش جدیدترین محصول خود راه اندازی کرد که خبرها از ادامه تنش‌ها مابین این شرکت و گروه پژوسیتروئن حکایت دارد. گویا بزرگترین خودروساز کشور پس از قطع همکاری پژو با ایران در اثر تحریم، تمایل دارد روی پلتفرم pf-1 که نسخه ارتقایافته پلتفرم پژو ۲۰۶ سدان است، خودرو یا خودروهایی را تولید کند که این موضوع احتمالا یک مخاصمه حقوقی را مابین دو شریک دیرینه ایجاد می‌کند.
.
از آنجا که محمدرضا نجفی منش کارشناس و عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با هفت صبح موضوع پایان همکاری پژو با ایران خودرو در پرونده کراس‌اوور ۲۰۰۸ را اعلام کرده، گویا ایران خودرو تلاش می‌کند پس از تحویل سفارش‌های ۱۶هزار تایی ۲۰۰۸، با یک بازطراحی کامل در بدنه و اتاق این محصول، شاسی‌بلندی ایرانی را تولید سازد. در عین حال داخلی سازی ۶۰درصدی پژو ۳۰۱ که محل اصلی مناقشه ایران خودرو و پژو است، مورد مهم‌تری است که طبق ادعای برخی از سایت‌ها، احتمالا به حضور علی شمخانی در ایران خودرو و نمایش خودرویی که احتمالا نسل جدید سمند است، ربط پیدا می‌کند.
.
این خودرو که طبق ادعای مقامات ایران خودرو از فاصله محوری ۲٫۶۵ متری برخوردار است، قرار شده جانشینی برای خودروهای وارداتی و مونتاژی رنج ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد. سوال اصلی افکار عمومی اما نحوه رساندن خودرو به خط تولید است. چنان که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند ایران خودرو جز از طریق میکس اند مچ یا اتصال و تلفیق حجم نسبتا متنوعی از داشته‌های فنی خود، محصولاتی تازه را به خط تولید برساند.
.
در این باره فربد زاوه کارشناس ارشد صنعت خودرو با اشاره به ویژگی‌های مشترک پلتفرم پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۶ به هفت صبح می گوید: فکر نمی‌کنم بین ایران خودرو و پژو شکایتی اتفاق بیفتد چرا که فعلا ۳۰۱ تولید نشده و محصول تازه‌ای هم معرفی نشده است. نگرانی عمده من درباره صنعت خودرو مشکلاتی است که باعث شده تا تیراژ به این اعداد فعلی سقوط کند و احتمالا با توجه به کاهش قدرت خرید، در سال ۹۸ وضع بدتر می‌شود.
.
البته پاسخ‌های یکی از افراد مطلع از وضعیت صنعت خودرو درباره پروژه ایران خودرو جالب توجه است. وی که در بخش تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی فعالیت دارد، زمان به ثمر رسیدن پروژه جدید ایران خودرو را با توجه به خروج کنسرسیوم خارجی به رهبری پینین فارینا، حدود ۲٫۵ سال اعلام کرده و به هفت صبح می‌گوید: ایران خودرو چون قبلا تجربه تولید سمند را داشته احتمالا در این پروژه هم مسیر تلفیق قطعاتی از چند محصول را که اتفاقا راه خوبی برای تولید خودروهای جدید است در پیش می‌گیرد.
.
در قضیه ۳۰۱ هم چون موتور ec5 خطوط مشترک بسیاری با پژو ۲۰۶ دارد شرکت موفق شده علاوه بر داخلی سازی بدنه و موتور به برخی از قطعات دیگر هم دست یابد و خودرویی در همان رنج و استاندارد ۳۰۱ را با دانش فنی داخلی تولید نماید. فعلا کار در حد تبلیغات است و من امیدوارم به زودی این محصول را رویت کنم چون قدم بزرگی به سمت جلو است.

کدخبر: ۲۴۸۳۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alireza.d

    خودرو سازها با دولت دستشون تو یه کاسه هس ت نه به خرید خودرو