کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۷۲۶
تاریخ خبر:

تولید VOD به همین راحتی‌ هم نیست!

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | درباره برنامه تلویزیونی «از کجا شروع کنم» که هدف آن ترویج کسب‌وکارهای ارزان است و در قسمت اخیر سراغ معرفی راه‌اندازی VOD رفت. هفت صبح ماجرا را پیگیری کرد و مشخص شد برای این کار دست‌کم سه میلیارد نیاز است. احتمالا میان برنامه‌ای را که با موضوع کسب و کار روی آنتن شبکه‌های مختلف می‌رود دیده‌اید.

این میان برنامه «از کجا شروع کنم» نام دارد و هر بار یک شغل را معرفی می‌کند و به مخاطب می‌گوید چطور وارد آن بشود. یکی از تازه‌ترین مشاغلی که معرفی شد VOD است. همانطور که می‌دانید وی او دی مخفف Video On Demand و در واقع همان تکنولوژی IPTV است با این تفاوت که به جای شبکه‌های زنده، فیلم و سریال‌هایی به صورت آنلاین روی سرور قرار داده شده است.

*** مورد اول| اصل ماجرا

برنامه «از کجا شروع کنم» به طور فشرده توضیح می‌دهد که صفر تا صد راه‌اندازی VOD چگونه است. کسی که از ماجرا اطلاع نداشته باشد ‌با دیدن این برنامه احتمالا تشویق می‌شود که پا در مسیر راه‌اندازی یک کسب و کار جذاب بگذارد. این اتفاق اما روی دیگری هم دارد و وقتی از ریز آن مطلع شویم تازه پی می‌بریم که کار نه تنها آسان نیست که برای خیلی‌ها محال است. برای اینکه این گزارش سندیت داشته باشد با یکی از دست‌اندرکاران VOD گپی کوتاه زدیم.

*** مورد دوم |به همین سادگی؟!

پیش از همه بخشی از آنچه در میان برنامه «از کجا شروع کنم» دیدیم را مرور کنیم. آیتم با این نریشن اینطور شروع می‌شود:« یکی از کسب و کارهای جدید و آینده دار،‌تولید و پخش ویدئو در فضای مجازی است.اگر دستی در تولید یا تامین ویدئو دارید می‌تونید برای خودتون یه وی او دی بزنید. یعنی سامانه‌ای که ویدئوی درخواستی مشتری‌ها را براشون پخش می‌کنه.

ویدئو می‌تونه کارتون، طنز، انواع آموزش‌ها از آشپزی تا ورزش و کنکور یا حتی کتاب گویا باشه. اگر بتونید نیازهای مشتری‌هاتون رو درست تشخیص بدین و ویدئوی مناسب نیازشون رو هم در هر زمان و خیلی راحت در اختیارشون بذارین یه وی او دی دارین.» لحن نریتور «از‌ کجا شروع کنم» امیدوارکننده و خوشبیانه است. پس یک بار دیگر آنچه خواندید را با لحن خوشبیانه بخوانید.

*** مورد سوم| پس هزینه آن چی؟

یکی از ایرادهای اساسی «از کجا شروع کنم» این است که هزینه راه‌اندازی کسب و کارها را بیان نمی‌کند. مثلا برای VOD هیچ اشاره‌ای به حداقل هزینه نکرد. تنها هشدار آیتم این قسمت بود:«می‌مونه درآمدش که کار سخت ماجراست چون باید بازاریابی‌تون هم خوب باشه. شما از طریق سامانه‌های عرضه ویدئو در فضای مجازی با گرفتن حق اشتراک، تبلیغات و حتی جمع‌آوری داده‌ها می‌تونید کلی درآمد کسب کنید.» ایراد دیگر برنامه این است که آنچه گفته شد کلی است و کمکی به افرد غیرمطلع نمی‌کند.

*** مورد چهارم|حداقل ۳میلیارد نیاز است

حالا بشنوید روایت یکی از افرادی که خودش صاحب VOD است درباره اینکه برای راه‌اندازی چنین کسب و کاری چقدر پول نیاز داریم: «برای تقاضای راه‌اندازی VOD باید از حداقل‌های امتیاز برخوردار باشید. مهم‌ترین آن پلتفرم کاملی است که حداقل ۱۰۰هزار یوزر را بتواند پوشش بدهد. امروز برای این کار حداقل تا ۳میلیارد تومان لازم است!» خب نیاز به توضیح بیشتر نیست و با همین حساب سر انگشتی می‌توان پی برد که توصیه تلویزیون برای راه‌اندازی VOD بیشتر به دلخوش کردن می‌ماند تا راهنمای کاربردی.

*** مورد پنجم| ساترا همکاری می‌کند؟

برای راه‌اندازی VOD نیاز است که از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) مجوز گرفت. این سازمان زیر نظر صداوسیما فعالیت می‌کند. در برنامه «از کجا شروع کنم» به اینکه باید از ساترا مجوز گرفته شود،‌اشاره می‌شود. همزمان این شائبه پیش می‌آید که تلویزیون برای خودش تبلیغ می‌کند و چه بسا گرفتن مجوز به این سادگی نباشد. این سوال دیگری است که مطرح کردیم و با این پاسخ مواجه شدیم که ساترا همکاری لازم را دارد و گیر بیهوده نمی‌دهد.

*** مورد ششم| یک کسب و کار گرانقیمت

در بندی از گزارش به هزینه ۳میلیاردی VOD اشاره شد. این را هم بشنوید که علاوه بر آن هزینه‌های دیگری هم نیاز است. از جمله اینکه VOD نیاز به سرور دارد و برای اجازه آن باید هزینه کنار گذاشته شود. مهم تر اینکه برای تامین محتوا نیاز به هزینه است و نمی‌توان در بازار رقابتی با محتواهای ارزان VOD را سرپا نگه داشت. در یک کلام راه‌اندازی VOD بیزینس گرانقیمتی است و از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

کدخبر: ۳۰۴۷۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر