کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۵۹۸
تاریخ خبر:

راهنمای ‌کاربردی شناسایی برندهای ایرانی ‌بازار پوشاک

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | تولیدکنندگان لباس ایرانی به پیشرفت‌هایی چشمگیر و غافلگیرکننده دست پیدا کرده‌اند. از یک طرف به‌سختی می‌توان با محصولات آنها روبه‌رو شد و به‌خاطر ارتقای کیفیت، طرح، دوخت و پارچه‌شان لب به تحسین باز نکرد. فروشگاه‌های پرزرق و برقشان دقیقا در همان مکان‌هایی تاسیس شده که قبلا برندهای خارجی در آنها شعبه داشتند. در پاساژهای بزرگ دو دهنه با رگال‌های مملو از لباس‌های رنگی رنگی.

از طرف دیگر چیزهایی که روی تکه‌ کاغذهای کوچک می‌نویسند و با نخ آویزان می‌کنند تا قیمت محصول را نشان دهند، در اغلب موارد کاملا بیش از اندازه بی‌رحمانه به‌نظر می‌رسد. مشکل بعدی وقتی به‌وجود می‌آید که کیفیت و قیمت را کنار هم بگذاریم و با توجه به اسم‌هایی که آنها برای خود انتخاب کرده‌‌اند، از خودمان بپرسیم واقعا با یک لباس ایرانی روبه‌رو هستیم؟ اسم بعضی از این برندها واقعا گمراه‌کننده است. تقربیا هیچ نشانی از ایرانی بودن ندارند و طبیعی است با توجه به قیمت فکر کنیم با یک برند ایرانی روبه‌رو هستیم. این گزارش کمک می‌کند در بازار پوشاک کمتر دچار اشتباه شویم.

‌پوشاک زنانه و مردانه
تولیدکنندگان ایرانی به اهمیت وجود یک فروشگاه بزرگ پی برده‌اند. فروشگاهی با رگال‌های بزرگ که به خریدار اجازه می‌دهد، کفش، شلوار و پیراهن را کنار هم تماشا کرده و با ایستادن جلوی آینده قدی، از ست کردن آنها لذت ببرد. اگر این فروشگاه لباس مردانه، زنانه و بچگانه را کنار هم عرضه کند دیگر چه بهتر.

‌بادی اسپینر: برند ایرانی بادی اسپینر Bodyspinner تا همین چند سال پیش با نام تن‌ریس شناخته می‌شد. لوگو این برند بز ایلامی است. بادی اسپینر در سال ۱۳۸۶ آغاز به ‌کار کرد. قدیمی‌ترین کارخانه این مجموعه در شهر قدس نزدیک تهران تاسیس شده است. بادی اسپینر انواع لباس مردانه و زنانه، کفش و اکسسوری تولید می‌کند. ارزان‌ترین محصولات تولید شده توسط بادی اسپینر تی‌شرت‌های ساده نخی هستند. بادی اسپینر در فروشگاه‌های خود در کنار جوراب و شال و گوشواره، کفش و کاپشن و پالتو هم عرضه می‌کند.

بل فی: اسم برند آدم را یاد کارتون بل فی و لی لی ‌بیت می‌اندازد اما از یک طرف آنجا واقعا دارند لباس زنانه تولید می‌کنند که گاهی قیمتشان از یک میلیون تومان عبور می‌کند و از طرف دیگر خودشان می‌گویند بل فی یعنی دختر زیبا! برند بل فی، یک برندزیرمجموعه با نام زرکسیز هم دارد.

جاستیفای: Justify خودش را خیلی ساده و سرراست معرفی کرده است؛ با استفاده از دو «رویکرد تولید ملی» و «کالای با کیفیت ایرانی» سعی داریم دنیای فشن را با سلیقه نو و روحیه جوانی درهم بیامیزیم. با وجود این همه تاکید روی تولید ملی و کالای ایرانی آنها اسم برندشان را انگلیسی انتخاب کرده‌اند اما اگر از خودشان بپرسید احتمالا می‌گویند منظورشان از جاستیفای وجاهت و پسندیدگی بوده.

جی تی هوگرو: صاحبان جی تی هوگرو ادعا می‌کنند با هدف ترویج و توسعه برند ایرانی، تولید محصولات با کیفیت و کسب استانداردهای لازم جهت صادرات محصولاتشان این برند را تاسیس کرده‌اند. هوگرو در حقیقت برگرفته از نام کوه سبلان در کتاب اوستای زرتشت و سایر کتب به زبان پهلوی ایرانی باستان است پس حواستان باشد اگر جایی، کسی، خلاف این موضوع حرف زد، درستش را به او یادآوری کنید.

دِرِس ایگو: دِرِس ایگو با لوگوی DE تولیدکننده پالتو، مانتو، شلوار، دامن، شومیز و بلوز زنانه است. با وجود اسم کمی غلط انداز حواستان باشد دِرِس ایگو ایرانی است و فعالیت خود را از ۱۳۹۶ آغاز کرده.

زیبو: زیبو برند مشهوری است و احتمالا اسم آن زیاد به گوشتان خورده است. آنها حتی در فضای فروش اینترنتی هم حضور پررنگی دارند اما اسمشان را ساده‌تر از چیزی که فکر کنید انتخاب کرده‌اند. زیبو در گویش بوشهری یعنی «زیبا»! خودشان قصه خلق این برند را به سال ۱۳۶۷ هم می‌برند. بعضی محصولات آنها قبل اعمال تخفیف، ترسناک به‌نظر می‌رسند.

رونی: رونی هم فامیلی مهاجم سابق تیم‌های اورتون، منچستر و تیم‌ملی انگلیس است، هم اسم برندی ایرانی که در سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده و چهار سال بعد از یک کارگاه کوچک به واحد صنعتی بزرگی تبدیل شد. آنها الان هودی و سوییشرت مردانه و زنانه می‌فروشند، پیراهن‌های مردانه و تی‌شرت‌های مردانه، هودی‌ مردانه، پولوشرت‌های کلاسیک و تی‌شرت ساده نخی رنگی رنگی تولید می‌کنند.

سون پون: صاحبان برند ۳۵ ساله پونه، بعد از اینکه تصمیم گرفتند کسب‌وکارشان را گسترش دهند و تولیدات جدیدشان را در قالب لباس‌های پسرانه، دخترانه، نوزادی و پوشاک زنانه و مردانه به بازار عرضه کنند، نام سون پون را روی آنها گذاشتند.

سیاوود: برند سیاوود می گوید در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده و ظرف هشت سال توانسته سوییشرت، شلوار و پیراهن مردانه تولید کند. در رگال لباس‌های زنانه هم با مانتو، تاپ و سوییشرت برخورد می‌کنیم.

کیکی رایکی: کیکی رایکی احتمالا در ابتدا برند ال‌سی وایکیکی را در ذهن یادآوری می‌کند. برهمان وزن می‌چرخد و زبان طراحی آن کاملا غیرارادی، نظر نوجوانان را جلب می‌کند.

گارودی: برند گارودی Garoudi از جمله اسم‌هایی است که می‌تواند در بازار شما را دچار اشتباه کند اما این یکی هم خودی محسوب می‌شود. آنها شلوار زنانه، تی‌شرت کلاه‌دار، تاپ و شلوارک خانگی تولید می‌کنند.

مل اند موژ: مل اند موژ با اسمی عجیب و قصه‌ای غریب می‌گوید فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده است و حالا بعد ۱۴ سال، کفش‌های مردانه تولید می‌کند که در فصل حراج می‌توان آنها را با حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد تخفیف خریداری کرد. کفش زنانه، کاپشن ورزشی، هودی مردانه و شلوار ورزشی مردانه، جوراب‌، شلوارک ساده و تاپ نیم‌تنه ورزشی زنانه دیگر محصولات این برند هستند.

لتون: لتون روی سایت دیجی استایل و در بخش معرفی خود ادعا کرده حدود ۴۵ سال در کشور ترکیه به طراحی و تولید کفش مشغول بوده و الان ۵۵۰ کارمند دارد. همچنین از عبارت «ارایه کالاهای ارزان» اشاره کرده‌اند اما بین محصولاتشان می‌توان کفش راحتی زنانه با قیمت نزدیک دو میلیون تومان پیدا کرد. میان تولیدات لتون کفش فوتبال پسرانه لتون و کفش فوتبال زنانه هم دیده می‌شود که هیچ‌کدام آنها شامل صفت «ارزان» نمی‌شوند.

ناوالِس: با شنیدن نام ناوالِس ممکن است فکر کنید نام منطقه‌ای دراسپانیا است یا اگر زبان اسپانیایی بلد باشید شاید فکر کنید این اسم ربطی به دریا یا نیروی دریایی دارد اما این برند ۱۰۰درصد ایرانی است و محصولاتش را در شهر تبریز طراحی و تولید می‌کند محصول ناوالِس شامل رویه، کت و مانتو، هودی زنانه رنگی و.. می‌شود. آقایان می‌توانند از ناوالِس پیراهن آستین بلند چهارخانه زیرپوش رکابی و… بخرند. بین محصولات بچگانه تاپ و تی‌شرت وجود دارد و اگر لازم شد می‌توانید محصولات حمام مثل حوله و کالای خواب هم از آنها بخرید.

هالیدی: برند هالیدی با نشانholiday و به معنی تعطیلات، اسمی خارجی است اما بعید به‌نظر می‌رسد پس از ۲۶ سال‌ حضور در بازار کسی هنوز درباره رگ و ریشه ایرانی آن شک و تردید به دل راه دهد. هالیدی انواع لباس‌های زنانه و مردانه را به همراه کیف و کفش تولید می‌کند که بیشترشان ظاهر اسپورت و ورزشی دارند. مانتوی زنانه، شال‌ زنانه هم توسط هالیدی عرضه می‌شود. در رگال لباس‌های مردانه می‌توان ژیله اسپورت، هودی، پلیور و حتی شلوار پید کرد.

یونی پرو: یونی پرو برند دیگری است که ایرانی به حساب می‌آید اما اسمی خارجی برای خود در نظر گرفته است. تولیدات این برند شامل هودی ورزشی مردانه، پولوشرت‌های مردانه و شلوار مردانه می‌شود. آنها شلوار و لگ ورزشی زنانه، کفش‌ ورزشی، جوراب و تی‌شرت هم تولید می‌کنند.

رندهای فعال در حوزه کیف و کفش
برندهای ایرانی فعال در حوزه کیف و کفش برای سال‌های طولانی به تولید محصولاتی از چرم طبیعی مشغول بودند. محصولاتی باکیفیت، گران و عمدتا سنگین وزن اما از اینجای کار به بعد وضع فرق می‌کند و برای داشتن مشتریان بیشتر، باید تنوع را هم به‌کار می‌گرفتند و به‌شکل همزمان با استفاده از افزایش تولید، قیمت را پایین بیاورند. بعضی از آنها واقعا موفق شده‌‌اند ماموریت را به‌پایان برسانند. طوری که سخت باور می‌کنید با محصولی ایرانی روبه‌رو هستید.

‌آلبرتینی: برند آلبرتینی اسم کاملا خارجی دارد که احتمالا بعضی‌ها را گمراه کند اما در حقیقت آلبرتینی یکی از زیرمجموعه‌های شرکت قدیمی نهرین است. خودشان معمولا این موضوع را مخفی نمی‌کنند اما ادعا دارند با تغییر روش سنتی تولید کفش در کشور، از فناوری نوین استفاده کند. محصولان برند آلبرتینی شامل کفش‌های طبی و ورزشی هستند.

‌برتونیکس: برتونیکس با نام تجاری Berttonix در حقیقت یک برند ایرانی است که از سال‌ها قبل در بازار ایران حضور دارد اما بعضی وقت‌ها بعضی فروشنده‌ها با شیطنت آن را به اسم برندی آلمانی معرفی می‌کنند. کفش مردانه، کفش زنانه و کیف مهمترین محصولات برتونیکس هستند که در بازار با آنها برخورد می‌کنید.

پرفکت استپس: بعضی وقت‌ها پرفکت استپس را به‌عنوان برندی ایتالیایی معرفی می‌کنند که محصولاتش را از سال ۲۰۰۸ یا ۲۰۱۰ عرضه کرده است یا مثلا آنها را پس از طی کردن مراحل آزمایشگاهی و ارزیابی‌های داوطلبانه انسانی و نظرسنجی‌های اصلاحی روانه بازار می‌کند. پرفکت اسنپس هم از خودمان است.

پاما: خودشان ادعا می‌کنند از سال ۱۳۵۳ کارشان را آغاز کرده‌اند و از سال ۱۳۷۲ محصولاتشان را صادر می‌کنند. مهمتر از بررسی صحت این ادعا مسئله شباهت کفش‌های مخصوص کوهنوردی پاما به تولیدات برندهای سالمون یا کلمبیا است. در کفش‌های مخصوص پیاده‌روی هم می‌توان رد و نشان واضحی از برند اسکچرز پیدا کرد. اگر از این مسئله هم بگذریم، با قیمت نسبتا بالای محصولات پاما چکار کنیم؟ پاما کفش کوهنوری کپی شده از روی طراحی سالمون می‌فروشد و کفش پیاده‌روی مدل TT-Walker را از روی محصولات اسکچرز طراحی کرده است.

شیفر: شیفر با برند shifer در حقیقت یک تولیدکننده ایرانی است که خودش می‌گوید اصالت آلمانی دارد. محصولات آنها بیشتر از کفش چرم است ولی کفش روزمره مردانه پارچه‌ای مخصوص پیاده‌روی مردانه و زنانه، کت چرمی و… بین محصولاتشان دیده می‌شود.

فوروارد: فوروارد برندی ایرانی با نام خارجی است که به واسطه حضور پررنگ در فروش ویژه دیجی‌کالا توانسته اسم و رسمی برای خود دست‌وپا کند. آنها در زمینه کیف و کوله و ساک و چمدان مشغول هستند.

لی کوپر: برند لی کوپر با نشان LEE COOPER یکی دیگر از اسامی است که امکان دارد در بازار شما را سردرگم کند اما ایرانی است و خودش هم این موضوع را صادقانه، واضح و علنی اعتراف می‌کند. از تولیدات لی کوپر می‌توان به ساعت مچی مردانه و زنانه، انواع کیف از جمله رودوشی، کیف پاسپورتی و… اشاره کرد.

لُرد: لُرد انگلیسی نیست و برندی ایرانی به حساب می‌آید. آنها به تولید انواع کفش زنانه و مردانه شامل بوت، نیم‌بوت، کالج، روزمره و رسمی سرگرم هستند و محصولاتشان قبل از اعمال تخفیف معمولا بالای یک میلیون تومان قیمت دارند.

کدخبر: ۴۶۹۵۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر