کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۸۲۷
تاریخ خبر:

راهنمای ‌خرید طلا، سکه و دلار از راه دور

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | سرمایه‌گذاری با خرید دلار، طلا و سکه بیش از هر زمان دیگری جذاب شده. تا چند ماه پیش منتظر دلار ۲۰هزار تومانی بودیم اما شرایط بازار طوری پیش رفته که حالا اغلب درباره دلار و طلا پیش‌بینی افزایش قیمت دارند. در چنین شرایطی اگر کسی بخواهد با خرید طلا، سکه یا دلار سرمایه‌‌گذاری را آغاز کند، در اولین قدم باید یک سر تا طلا فروشی و راسته صرافی‌ها برود و موقعی که تصمیم به فروش گرفت، دوباره باید یک روز مرخصی بگیرد و برای فروش طلا و دلار به بازار برود. آن هم در روزهایی که قیمت‌ها روزبه‌روز تفاوت قابل توجهی دارند. مثلا شاید امروز فرصت مناسبی برای خرید سکه باشد ولی وقتی فردا به بازار بروید متوجه شوید قیمت‌ها دیگر طوری نیست که بتوان برای سرمایه‌گذاری رویشان حساب باز کرد.

در این گزارش‌ راه‌هایی را معرفی کرده‌ایم که می‌توان بدون نیاز به مراجعه به بازار و به صورت غیر حضوری در بازار طلا و ارز سرمایه‌گذاری کرد. با استفاده از این روش‌ها علاوه بر اینکه وقت خودتان را برای مراجعه حضوری تلف نمی‌کنید بلکه می‌توانید هر لحظه که خواستید دست به خرید و فروش دارایی‌هایتان بزنید تا بیشترین سود سرمایه‌گذاری نصیبتان شود. مثلا به جای خرید مصنوعات طلا و پرداخت مالیات و اجرت یا حتی خرید طلای آب‌شده و پذیرش ریسک‌ بالای آن می‌توانید روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا حساب باز کنید. به جای خرید سکه می‌توانید سراغ اوراق گواهی سکه بانک‌ها بروید و به جای خرید دلار، رمزارز تتر یا دای بخرید.

‌راه‌های خرید طلا از راه دور
صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا یکی از بهترین جایگزین‌ها برای خرید طلای فیزیکی هستند. شما اگر به بازار طلا بروید یا باید تن به پرداخت اجرت، مالیات و سود مصنوعات طلا بدهید که عملا توجیه سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد یا سراغ طلای دست دوم و آب‌شده بروید که ممکن است کلاهبرداری‌های زیادی در آن اتفاق بیافتد. همچنین قیمت خرید و فروش طلای آب‌شده اختلاف زیادی با هم دارد. برای مثال یک طلافروشی ممکن است طلای آب‌شده را به قیمت یک میلیون و ۱۸۰هزار تومان بفروشد و با قیمت یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان بخرد. همین اختلاف می‌تواند روی سود سرمایه‌گذاری تاثیر منفی بگذارد.

به علاوه اینکه طلافروشی‌های دارای مجوز از اتحادیه، امکان فروش طلای دست دوم و آب‌شده را به صورت قانونی ندارند. اگر می‌خواهید دچار این ریسک‌ها نشوید و در وقت و هزینه‌تان برای مراجعه به بازار طلا صرفه‌جویی کنید، می‌توانید سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا بروید. این صندوق‌ها با پول مشتریانشان طلا می‌خرند و برای همین ارزش دارایی آنها همگام با قیمت طلا افزایش و کاهش پیدا می‌کند. از آنجاکه بعضی از آنها مدیریت فعال دارند و در مواقع کاهش قیمت طلا دست به فروش می‌زنند، ممکن است بازدهی آنها کمی بالاتر از خود طلا باشد.

برای خرید یا صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا می‌توانید به سایت این صندوق‌ها مراجعه کنید. چهارتا از بزرگ‌ترین صندوق‌ها در بورس هم فعال هستند و می‌توان واحدهای سرمایه‌گذاری آنها را در بورس خرید و فروش کرد. واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلای کیان با نماد گوهر، صندوق طلای مفید با نماد عیار، صندوق طلای لوتوس با نماد طلا و صندوق طلای زر با نماد زر قابل معامله است. به علاوه اینکه واحد سرمایه‌گذاری برخی صندوق‌ها از جمله کیان را می‌توان بدون نیاز به احراز هویت در بورس و صرفا به صورت اینترنتی از سایت صندوق سرمایه‌گذاری خرید.

اگر فکر می‌کنید صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا تفاوت زیادی با خود طلا دارند، بیاید بازدهی دوره‌های مختلف را هم مقایسه کنیم. طلا در یک ماه گذشته ۹درصد افزایش قیمت پیدا کرده و همزمان واحدهای صندوق عیار ۹٫۶درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.در بازه سه ماهه بازدهی طلا ۱۳٫۵درصد و بازدهی صندوق عیار ۱۵٫۵درصد بوده. در بازه شش ماهه طلا ۹٫۲درصد گران شده و صندوق عیار ۱۳درصد بازدهی داشته و در بازه یک‌ساله طلا ۱۱٫۵درصد بازدهی داشته و واحدهای صندوق عیار ۹درصد گران شده است.همانطور که قابل مشاهده است، بازدهی واحدهای صندوق طلا در دوره‌های مختلف مشابه هر گرم طلای ۱۸عیار و در اغلب موارد حتی بیشتر از آن بوده و آن هم به خاطر مدیریت فعال صندوق است.

علاوه بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، روش دیگری هم برای سرمایه‌گذاری از راه دور در بازار طلا وجود دارد. بعضی از گالری‌ها و طلافروشی‌ها که جواز کسب از اتحادیه طلا دارند، سایتی برای خودشان راه انداخته و با دریافت اینماد و گرفتن مجوز اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت خود را علاوه بر حضوری به صورت غیرحضوری هم ادامه می‌دهند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا از راه دور را داشته باشید می‌توانید از این فروشگاه‌ها طلای کم اجرت مثل رینگ یا زنجیر ساده بخرید. هرچند همچنان مالیات و سود فروشنده به قوت خود باقی است و می‌تواند روی سود سرمایه‌گذاری تاثیر منفی بگذارد. به‌علاوه اینکه برای فروش طلا همچنان باید به صورت حضوری به طلا فروشی‌ها بروید و این مورد یک نقطه ضعف برای این روش سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

راه‌های خرید سکه از راه دور
سکه هشت گرم بیشتر وزن ندارد ولی جابه‌جا کردن آن در بازار شلوغ دل شیر می‌خواهد. هر سکه تمام بهار آزادی این روزها در کانال ۱۲هزار تومانی قرار گرفته است. اگر بخواهید برای خرید سکه به بازار بروید نه‌تنها باید وقت زیادی را برای مراجعه حضوری تلف کنید، بلکه ریسک جابه‌جا کردن سکه‌ها در پاساژ و خیابان بالاست. راه‌حل جایگزین برای خرید سکه بدون ریسک و تلف کردن وقت، اعتماد به اوراق گواهی سپرده بانک‌هاست.

بانک‌های مختلف که خزانه سکه دارند، در ازای ذخیره کردن سکه دیگران به آنها اوراق گواهی سکه می‌دهند که هر کدام آن به پشتوانه یک سکه طلا صادر شده و حتی می‌توان با ارائه گواهی سکه، آنها را از خزانه بانک به صورت فیزیکی تحویل گرفت.
این اوراق گواهی در بورس قابل معامله هستند و می‌توان در لحظه آنها را خرید و فروخت. برای اینکه نماد آنها را در بورس پیدا کنید کافی است عبارت سکه تمام بهار را در سایت شرکت مدیریت فناوری جست‌وجو کنید. اصطلاحا به این اوراق، سکه یک روزه هم گفته می‌شود چراکه از زمان ثبت درخواست، سکه روز بعد تحویل شما خواهد شد.

در حال حاضر اوراق گواهی سکه بانک ملت، رفاه، صادرات، آینده و سامان در بورس قابل معامله است و هر ۱۰۰برگه معادل یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید است. دیروز و در آخرین معاملات بورس، قیمت سکه یک روزه حدود ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار تا ۱۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان بود؛ یعنی درست هم‌قیمت با بازار آزاد. علاوه بر گواهی سکه، همچنین بعضی صرافی‌های سکه درست مثل برخی گالری‌ها و طلافروشی‌ها فروشگاه آنلاین با اینماد و مجوز اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی فروشگاه آنلاین برای خرید و فروش انواع سکه بهار آزادی و پارسیان راه انداخته‌اند و می‌توان روی آنها هم به عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه از راه دور حساب باز کرد.

راه‌های خرید دلار از راه دور
صرافی‌ها برخلاف طلافروشی‌ها تمایلی به راه‌انداختن فروشگاه آنلاین ندارند و اگر بخواهید دلار واقعی بخرید چاره‌ای جز مراجعه حضوری و ایستادن در صف صرافی‌ها یا اعتماد به دلال‌های کنار خیابان نیست. تازه در این صورت با اختلاف بین قیمت خرید و فروش سکه در بازار آزاد، همان ابتدای کار بخشی از سود سرمایه‌گذاری را از دست خواهید داد. با این وجود همچنان یک راه میانبر به بازار ارز وجود دارد و آن هم خرید رمزارزهای دلاری است که اصطلاحا به آنها استیبل‌کوین گفته می‌شود.

معروف‌ترینشان تتر است که آن را با نماد USDT نشان می‌دهند و هر واحد آن به اندازه یک دلار ارزش دارد. البته قیمت تتر عموما اختلاف کمی با دلار در بازار آزاد دارد. برای مثال در لحظه نگارش این متن قیمت دلار ۲۸هزار و ۲۰۰تومان است و قیمت ارز دیجیتال تتر در صرافی‌های ایرانی ۲۸هزار و ۱۰۰تومان. از جمله دیگر ارزهای دیجیتال مشابه تتر می‌توان به دای، دلار بایننس و USDCoin اشاره کرد که همگی دقیقا یک دلار قیمت دارند و می‌توان با خرید و فروش آنها در بازار ارزهای دیجیتال، عملا یک سرمایه‌گذاری در بازار ارز از راه دور را تجربه کرد. باید توجه داشته باشید که شاید هر تتر در بازارهای جهانی دقیقا معادل یک دلار باشد اما در صرافی‌های ایرانی ممکن است اختلاف بین قیمت دلار و استیبل‌کوین‌ها به وجود بیاید.

برای مثال در روزهایی که تقاضا برای خرید ارز دیجیتال بالا می‌رود، ممکن است خیلی‌ها برای خرید تتر دست به کار شوند و این موضوع باعث افزایش قیمت آن به بیش از یک دلار شود. در طرف مقابل در روزهایی که تمایل به فروش ارزهای دیجیتال زیاد است، قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی به کمتر از یک دلار کاهش پیدا می‌کند. با همه این تفاسیر، خرید و فروش استیبل‌کوین‌ها نزدیک‌ترین مدل سرمایه‌گذاری از راه دور به بازار ارز است. اگر می‌خواهید با خرید رمزارز تتر و دای به صورت غیرحضوری در بازار ارز سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید علاوه بر صرافی‌های ایرانی متمرکز مثل نوبیتکس و والکس که بازار معاملات خاص خودشان را دارند، روی صرافی‌های غیرمتمرکز مثل پرشین‌ولت و ایرانی‌کارت حساب باز کنید.

در صرافی‌های متمرکز نیاز به ثبت نام و احراز هویت دارید ولی می‌توانید تتر را با قیمت دقیق بخرید. در صرافی‌های غیرمتمرکز سریع‌تر می‌توان دست به خرید و فروش زد اما قیمت‌ها یکسان نیست. برای مثال یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز ایرانی در لحظه نگارش این متن تتر را به قیمت ۲۷هزار و ۹۷۰تومان می‌خرد و به قیمت ۲۸هزار و ۶۲۰تومان می‌فروشد. این اختلاف بین قیمت خرید و فروش می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش سود سرمایه‌گذاری داشته باشد. هرچند در بازار ارز هم صرافی‌ها و هم دلال‌ها قیمت خرید و فروش متفاوتی دارند.

کدخبر: ۴۱۰۸۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر