کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۲۱۳۲
تاریخ خبر:

‌راهنمای کنار آمدن با ‌فیلتر اینستاگرام برای رونق کسب‌و‌کار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| محدودیت‌های اینستاگرام دومین هفته را پشت‌سر گذاشته و آینده این پلتفرم محبوب در ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همزمان با این اتفاق کسب‌و‌کار کسانی که در اینستاگرام به فروش کالا دست می‌زدند، دستخوش تغییر قرار گرفته است. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهند کسب‌و‌کارهای اینترنتی به‌طور متوسط حدود یک‌سوم مشتری‌های خود را از دست داده‌اند و شرکت پست با افت یک‌سوم مرسوله‌ها روبه‌رو شده است.

به‌تازگی سازمان نصر آماری را براساس یک نظرسنجی اعلام کرده که می‌گوید ۵۳‌درصد مشاغلی که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند، اعلام کرده‌اند با ادامه روند فعلی، روزانه ۵۰‌میلیون تومان ضرر خواهند کرد. ۲۱‌درصد هم ضرر ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی و حدود ۱۸‌درصد خسارت بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی را پیش‌بینی کرده‌اند. قریب به هشت درصد مشاغل هم روزانه بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند.

حالا که اوضاع و احوال اینطور است و مشخص نیست که آیا دوباره رنگ اینستاگرام بدون فیلتر را به خود ببینیم یا نه، فروشندگان می‌توانند برای جلوگیری از خسارات بیشتر به سراغ پلتفرم‌هایی بروند که برای فروش کالا و محصولات و حتی در برخی موارد خدمات در نظر گرفته شده است. برای وارد شدن به جرگه فروشندگان اینترنتی، مهم‌ترین چیز احراز هویت به‌عنوان یک فروشنده است که اسم و آدرس مشخصی دارد. برخی از این فروشگاه‌ها مقداری کمیسیون از شما دریافت می‌کنند تا نقش خود را به‌عنوان واسطه انجام بدهند. شما هم اگر از وضعیت فعلی اینترنت آسیب مالی دیده‌اید، می‌توانید با صرف زمانی کوتاه در صف متقاضیان ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی در پلتفرم‌های مجاز داخلی قرار بگیرید.

‌یک‌سوم فروشندگان اینستاگرامی از دور خارج شدند
آمار اداره پست می‌گوید یک‌سوم درآمد این شرکت بر اثر فیلترینگ کاهش پیدا کرده است. به گفته محمود لیائی ‌مدیرعامل شرکت ملی پست یک‌سوم مرسوله‌های پستی و معاملات از طریق پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام انجام می‌گرفته و حالا که خرید از اینستاگرام به دلیل فیلتر شدن این پلتفرم دشوار شده، درآمد پست هم که عامل رساندن کالاها به دست مردم بود، دستخوش تغییراتی شده است. بر‌اساس گزارش مرکز آمار ایران، ۱۱‌میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند که عمده آنها کار خود را در بستر اینستاگرام انجام می‌دهند.

به‌طوری‌که حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳‌درصد از طریق این پلتفرمی که حالا دو هفته است فیلتر شده، در حال کسب درآمد هستند. تعداد کسب‌و‌کارهای اینترنتی در اینستاگرام یک میلیون و 700 هزار اعلام شده. بر‌اساس آمارها فروشگاه‌های اینستاگرامی در روز نخست قطع شدن اینترنت، ۳۵‌درصد از بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰‌درصد فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست دادند. از طرف دیگر گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، که به سازمان نصر هم معروف است، از تاثیر محدودیت‌ها و قطع اینترنت بر کسب‌وکارها، نشان می‌دهد هیچ بخشی از صنعت رایانه از گزند این خسارات در امان نمانده است.

براساس نظرسنجی از شرکت‌های عضو نصر تهران، که در قالب پرسشنامه منتشر شده، هیچ شرکت و فروشنده‌ای نبوده که در اثر این تحولات کاهش فروش را تجربه نکرده باشد. بیش از ۴۱‌درصد شرکت‌ها و کسب‌وکارها اعلام کرده‌اند که ۲۵ تا ۵۰‌درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند و حدود ۴۷‌درصد هم بیشتر از ۵۰‌درصد کاهش فروش داشته‌اند. تنها ۱۱‌درصد کسب‌وکارها هم کمتر از ۲۵‌درصد کاهش فروش را تجربه کرده‌اند.

۵۳‌درصد مشاغلی که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند، اعلام کردند با ادامه این روند، روزانه ۵۰‌میلیون تومان ضرر خواهند کرد. ۲۱‌درصد هم ضرر ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی و حدود ۱۸‌درصد خسارت بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی را گزارش کرده‌اند. قریب به هشت درصد مشاغل نیز روزانه بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند. این گزینه آخر مربوط به شرکت‌هایی است که تعداد کارکنانشان بیشتر از 200 نفر اعلام شده.

فروش محصولات در پلتفرم‌های آنلاین
اما حالا که کسب‌و‌کار در بستر اینستاگرام به دلیل فیلتر شدن این پلتفرم کاهش چشمگیری پیدا کرده است، می‌شود به‌دنبال جایگزینی برای آن گشت تا افرادی که پیش از این معاش‌شان از طریق خرید و فروش در اینستاگرام تامین می‌شد، بتوانند خود را نجات دهند و بیش از این نه خود آنها و کارمندانشان و نه پست آسیب اقتصادی نبینند. در حال حاضر پلتفرم‌هایی چون دیوار، دیجی‌کالا و با سلام می‌توانند در این مسیر کمک‌کننده باشند. اگر شما کالایی را در اینستاگرام می‌فروخته‌اید حالا می‌توانید این کار را با مراجعه به یکی از این سه سایت‌ انجام دهید که فیلتر نشده‌اند و دسترسی به آنها در این روزها آسان است.

شرایط ثبت فروشگاه در دیوار:‌ برای ثبت شعبه‌ آنلاین فروشگاه مجازی خود در پلتفرم دیوار، در ابتدا باید قابلیت ساخت فروشگاه در دیوار را برای حساب کاربری خود فعال کنید. برای این‌کار به یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر نیاز دارید و نمی‌شود این مرحله را با استفاده از اپلیکیشن دیوار فعال کرد. از طریق یک مرورگر وب وارد وب‌سایت به آدرس seller.divar.ir می‌شوید و پس از آن در همان صفحه اطلاعات درخواستی را شامل نام و نام‌خانوادگی، شماره موبایل و عنوان کالایی که قصد فروش آن را دارید وارد کنید.

سپس کد شش رقمی‌ای را که برای شما پیامک شده است وارد کنید تا وارد صفحه جدید برای ساخت و ثبت فروشگاه شوید. در این مرحله باید مشخصات فروشگاه خود را در اختیار دیوار بگذارید. اگر پروانه کسب داشته باشید، با ثبت‌ آن می‌توانید دل کاربران را ببرید و اعتمادشان را جلب کنید چرا که فروشگاه‌تان در دیوار به‌عنوان تایید شده نشان داده خواهد شد. در این مرحله باید آدرس فروشگاه و منطقه و شهری که در آن فعالیت می‌کنید را هم ثبت کنید.

نکته طلایی ثبت‌نام به‌عنوان فروشنده در دیوار این است که هرچقدر پروفایلتان مشخصات بیشتری داشته باشد، کاربران راحت‌تر می‌توانند شما را پیدا کنند. دقت کنید که برای ثبت فروشگاه در دیوار باید شماره‌ تلفن همراهی را وارد کنید که به‌نام خودتان و با شماره ملی شما ثبت شده است. بعد از ثبت همه این موارد باید کمی صبر کنید تا صفحه فروشگاه‌تان وارد صف بررسی شود. این پلتفرم بعد از این‌که درخواست شما را بررسی کرد، از طریق پیامکی نتیجه را به اطلاعتان می‌رساند و از آن پس می‌توانید هر آنچه که تولید کرده یا می‌فروشید را در صفحه اختصاصی مربوط به فروشگاه خود به نمایش بگذارید تا هر کسی که به آن نیاز داشت بتواند با شما به‌عنوان کسی که فروشنده‌ای مورد اعتماد است، برای خرید تماس بگیرد. در حال حاضر بیش از 120 هزار فروشگاه در دیوار تايید شده‌اند و شما هم می‌توانید با عبور از مراحلی که در بالا گفته شد، کالاهای خود را به‌فروش برسانید. در این پلتفرم نیازی نیست که بابت فروش خود کمیسیونی پرداخت کنید.

شرایط ثبت فروشگاه در دیجی‌کالا: دیجی‌کالا یکی از پلتفرم‌هایی است که با داشتن نزدیک به 30‌میلیون خریدار، می‌تواند محلی برای آگهی کالا و محصولات شما باشد. برای اینکه جزوی از فروشندگان دیجی‌کالا باشید، باید با مراجعه به سایت فرمی را پر کنید که از شما به‌عنوان فرد حقیقی مشخصات و کارت ملی می‌خواهد. اگر کاربر حقوقی باشید هم باید تصاویر ثبت‌نام در وب‌سایت evat.ir، روزنامه رسمی شرکت و کارت ملی صاحبین امضای یک شرکت را برای تایید هویت خود در پنل کاربری ثبت کنید. بعد از ثبت‌نام، دیجی‌کالا شما را به‌طور کامل در جریان نحوه استفاده از پنل فروشنده قرار می‌دهد.

بعد از این مرحله می‌توانید همه کالاهایی که قصد فروش آنها را دارید،‌ با قیمت و مشخصات کامل برای فروش بگذارید و منتظر تایید باشید. بعد از تایید یک جلسه کلاس رایگان برگزار خواهد شد تا شما تبدیل به یک فروشنده حرفه‌ای در دیجی‌کالا شوید. در این پلتفرم شما باید مقدار اندکی کمیسیون بابت فروش خود بدهید. در عوض نیازی نیست که حتما یک فروشگاه فیزیکی را اداره کنید اما داشتن یک آدرس مشخص الزامی است. میزان کمیسیون متناسب با دسته‌بندی کالا تعیین می‌شود. کمیسیون اقلام دیجیتال بسته به قیمت آنها بین یک تا 20‌درصد تعیین شده. اگر اسباب‌بازی و وسایل کودک و نوزاد می‌فروشید باید چهار تا 17‌درصد کمیسیون بدهید و این میزان برای کتاب و لوازم‌التحریر دو تا 20‌درصد است.

فروشندگان پوشاک موظفند یک تا 17‌درصد کمیسیون بدهند و این میزان برای وسایل سلامت و زیبایی دو تا 15‌درصد اعلام شده. اگر وسایل ورزشی مثل دمبل و تردمیل و… می‌فروشید یا فروشنده وسایل کمپ برای سفرهای دسته‌جمعی و فردی هستید باید سه تا 20‌درصد کمیسیون بپردازید. این میزان برای محصولات بومی و محلی پنج تا 15‌درصد است. در کنار همه اینها نیازی نیست که حتما دیجی‌کالا در شهر شما انبار داشته باشد تا بتوانید یکی از فروشنده‌های آن باشید. گزینه ارسال از طریق فروشنده به شما کمک می‌کند تا در هر جا که هستید بتوانید به‌صورت مستقیم برای خریدار خود محصول را بفرستید و شرکت پست را هم از نگرانی در بیاورید.

شرایط ثبت فروشگاه در با سلام: این پلتفرم خودش را بازاری بی‌مرز می‌خواند و در حقیقت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در آن پیدا کرد. فروشندگان در سراسر کشور می‌توانند در با سلام یک غرفه برای خود دست و پا کنند و در آنجا محصولی که دارند را به دست خریدار برسانند. شرایط ثبت‌نام در باسلام هم تفاوت عجیب و غریبی با دیجی‌کالا و دیوار ندارد. در این پلتفرم شما حتی اگر کشاورزی هستید که می‌خواهید برنج را مستقیم به دست خریدار برسانید، می‌توانید یک فروشگاه در این سایت داشته باشید. ابتدا باید در باسلام شماره تلفن و نام خود را در اختیار سایت قرار بدهید.

بعد وارد صفحه‌ای خواهید شد که باید مشخصات فروشگاه خود را شامل آدرس و اسم غرفه در آن بنویسید. بعد از اینکه مشخص شد شما چه کسی هستید، باسلام می‌خواهد بداند که چه چیزی برای فروش دارید و در این مرحله باید مشخصات و عکس محصول را بفرستید. مرحله احراز هویت با استفاده از کدملی انجام می‌شود. پس از طی همه این مراحل درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر واجد شرایط باشید، باید 50 هزار تومان پول بابت فعال شدن غرفه خود بپردازید. کارمزد باسلام از هر فروش تنها 9‌درصد تا سقف 39‌هزار تومان است و تسویه حساب پس از دریافت کالا و ثبت رضایت مشتری انجام می‌شود.

مشتری هفت روز برای اعلام رضایت فرصت دارد. با ثبت غرفه در باسلام، این پلتفرم یک درگاه بانکی برای شما در نظر می‌گیرد تا پرداخت‌ها امن باشند. برای ارسال باید سفارش را تولید و بسته‌بندی کرده و از طریق پست ارسال کنید، و تمامی این مراحل را در پنل مدیریت غرفه به گوش باسلامی‌ها برسانید. مشتری هنگام خرید از غرفه هزینه ارسال را هم پرداخت می‌کند. برای مرحله تسویه حساب، شما باید بارکد پستی را در سایت بارگزاری کرده باشید و بعد از ثبت درخواست خود، حداکثر تا پنج روز منتظر بمانید. بعد از گذشت این زمان، مبلغ آن چیزی که فروخته‌اید به حسابتان واریز خواهد شد. برای موفقیت در باسلام، لازم است هر دو اپلیکیشن باسلام را نصب کنید. غرفه‌تان را با اپ «غرفه من» مدیریت می‌کنید، ولی تعامل با مشتریان و انتشار مطلب، در اپليکیشن مشتریان انجام می‌شود.

کدخبر: ۴۸۲۱۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر