کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۰۹۶۴
تاریخ خبر:

راهنمای قدم به‌ قدم خرید خودرو از بورس کالا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|‌ بورس کالا هفته پرکاری را پیش‌رو دارد؛ قرار است ظرف سه روز بیش از دو هزار و ۱۰۰ خودرو عرضه شود. امروز هفتم آذرماه ۹۰۰ دستگاه هایما S7 و هایما S5 توسط ایران‌خودرو روی تابلوی معاملات می‌رود. قیمت هایما S7 سفید ۸۱۰ میلیون تومان و هایما S7 مشکی سفارشی ۸۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین هایما S5 سفید ۷۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هایما S5 قرمز و نقره‌ای تیتانیوم ۷۲۰ میلیون تومان اعلام شده که میزان پیش‌دریافت خرید ۲۵درصد است.

مهلت ثبت سفارش این خودروها ساعت ۱۷روز یکشنبه ششم آذرماه به پایان رسید اما بازی اصلی به عرضه تارا دستی و اتومات و پژو 207 اتوماتیک تعلق دارد که ثبت سفارش برای آنها تا ساعت 17 امروز مهلت خواهد داشت. عملیات فروش فردا به پایان می‌رسد و برای نخستین بار هزار و 100 دستگاه تارا دستی و اتوماتیک و پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بورس کالا عرضه می‌شود. ۵۰۰ دستگاه از این خودروها تارا و ۶۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ است.

ایرانخودرو، قیمت پایه تارا دستی نقره‌ای و سبز کله غازی را ۲۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تارا دستی مشکی را ۲۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تارا اتوماتیک نقره‌ای و سبز کله غازی را ۳۷۹ میلیون تومان و تارا اتوماتیک مشکی را ۳۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین کرده است. همچنین ۶۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک روی تابلو معاملات خواهد رفت که قیمت پایه آنها برای پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای ۲۸۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای اتوماتیک سفید، ۲۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

خریداران برای ثبت سفارش تا ساعت ۱۵ دوشنبه هفتم آذرماه مهلت دارند اما باید ۱۰۰‌درصد مبلغ تعیین شده را واریز کنند. برنامه فروش خودرو در بورس، روز نهم آذرماه با عرضه ۱۷۴ دستگاه لاماری ایما متعلق به مجتمع صنعتی آرین‌پارس موتور ادامه پیدا می‌کند و ۶۸ دستگاه مشکی، ۶۸ دستگاه سفید و ۳۸ دستگاه خاکستری روی تابلو معاملات می‌روند. این خودروها ۷۰ روزه و ۱۹ بهمن ماه به مشتریان تحویل می‌شود و قیمت پایه آن ۹۸۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

مهلت سفارش تا ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه هشتم آذرماه اعلام شده و میزان پیش‌دریافت ۲۵ درصد است. متقاضیانی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده‌اند امکان ثبت سفارش در بورس کالا را ندارند. همچنین هر کد بورسی صرفا امکان ثبت سفارش روی یک کد عرضه از مجموع عرضه‌های روز انجام معامله را دارد و ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست.

‌راهنمای دریافت کد آنلاین بورس کالا
برای خرید خودرو از بورس کالا ابتدا به سایت ebgo.ir مراجعه و گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» را انتخاب کنید. پیامی که نمایش داده می‌شود را به دقت مطالعه کنید. بهتر است پیش از انجام مراحل بعدی، تصویری از امضای خود را با فرمت png یا jpeg یا jpg و با حداکثر حجم ۱۰۲۴ کیلوبایت آماده کنید. توجه داشته باشید که باید با خودکار مشکی یا آبی در زمینه کاملا سفید امضا کرده و از آن عکس بگیرید.
کد ملی و شماره همراه خود را که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید، وارد کنید.

مرحله بعد، باید کد پنج رقمی که از طرف سامانه سجام برای شما پیامک می‌شود را وارد کنید. حالا نوبت به تکمیل مشخصات فردی می‌رسد. در مرحله بعد اطلاعات نشانی خود را تکمیل کنید سپس اطلاعات شغلی خود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که در بخش نوع فعالیت باید گزینه «خریدار خودرو» را انتخاب کنید.

ثبت و تکمیل اطلاعات مالی در مرحله بعدی انجام می‌شود. موقع وارد کردن اطلاعات بانکی، توجه داشته باشید که می‌توان معرفی‌نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا را از همین صفحه دانلود و چاپ کرد. تصویر نمونه امضای خود را در چارچوب مشخص شده ارسال کنید. توجه کنید که ارسال تصویر امضا الزامی و ارسال سایر مدارک، اختیاری است.

تیک مربوط به «کد بازار فیزیکی بورس کالا» و تیک مربوط به تایید و تعهد به صحت اطلاعات را فعال کنید. در نهایت گزینه «قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی» را انتخاب کنید که صدور کد بورس کالای شما در دستور کار قرار بگیرد. هنگام ثبت درخواست کد بورسی بورس کالا برای خرید خودرو، از ثبت درخواست برای کد بازارهای مالی بورس کالا خودداری کنید. در صورت موفقیت‌آمیز بودن فرآیند ثبت درخواست دریافت کد بورسی بورس کالا، پیامکی از طرف کارگزاری برای شما ارسال می‌شود.

چنانچه در بررسی اطلاعات شما توسط کارگزاری مورد نظر، نقص یا اشتباهی مشاهده شود، از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود. پس از صدور کد بورس کالا، نام کاربری و رمز عبور شما در سامانه ebgo.ir از طریق پیامک در اختیار شما قرار می‌گیرد. در نخستین ورود به این سامانه، باید رمز عبور خود را تغییر دهید.

بیشتر بدانید | خرید خودرو در بورس علاوه بر ثبت‌نام سجام، به کد بورس کالا نیاز دارد. کد بورسی کالا متفاوت از کد بورسی اوراق بهادار است. جهت دریافت کد بورسی کالا باید به سامانه خرید آنلاین بورس کالا در کارگزاری‌ها مراجعه کرد. داشتن حساب وکالتی نیز یکی از الزامات خرید خودرو در بورس است.

چگونه یک حساب وکالتی افتتاح کنیم؟
هنگام ثبت‌نام در کارگزاری، معرفی‌نامه آنلاین جهت افتتاح حساب وکالتی برای متقاضی صادر می‌شود که می‌توان آن را به یکی از بانک‌های منتخب ارائه کرد. برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید فرم معرفی‌نامه (که در مراحل نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به آن اشاره شد) را دانلود و چاپ کنید.

سپس به همراه این معرفی نامه و سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب، به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه کنید. حساب وکالتی در واقع حساب بانکی مشتری است که جهت واریز وجوه پیش‌پرداخت نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح شده و برای مسدود کردن وجوه واریزی به بورس، وکالت داده می‌شود تا در زمان انجام معامله به نام مشتری، وجه مسدودی به حساب تعریف‌شده کارگزار منتقل شود. اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود.

تایید و افتتاح حساب وکالتی در 10 بانک کشور امکان‌پذیر است؛ متقاضیان خرید خودرو در بورس، می‌توانند با مراجعه به یکی از بانک‌های ملت، ملی ایران، صنعت و معدن، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، توسعه صادرات، شهر، پارسیان و رفاه کارگران نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند.

راهنمای ثبت سفارش خرید خودرو در بورس
وقتی افتتاح حساب وکالتی در بانک با موفقیت انجام شد، باید به سایت ebgo.ir برگردید و این‌بار گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» را انتخاب کنید. پس از انجام این فرآیند، کارگزاری‌ها از طرف شما وکالت پیدا می‌کنند، در صورت موفق بودن پیشنهاد خرید شما، هزینه آن را از بانک به فروشنده کالا منتقل کنند. حالا نوبت واریز درصدی از قیمت پایه (اعلامی از سوی بورس کالا در اطلاعیه عرضه) به حساب وکالتی می‌رسد. این کار را باید یک روز قبل از ثبت سفارش انجام داد. ثبت درخواست خرید در سامانه کارگزاری هم باید یک روز قبل از عرضه انجام شود.

الان فقط شرکت در فرآیند حراج و ثبت قیمت‌های پیشنهادی (در صورت بیشتر بودن تقاضا به نسبت عرضه، ثبت قیمت‌های رقابتی) باقی مانده و اگر به‌امید خدا برنده شدید، باید جهت تعیین نمایندگی دریافت خودرو اقدام کنید. مشتریانی که قصد ثبت سفارش خرید خودروها را دارند، باید وارد سایت ebgo.ir شوند. پس از ورود به سامانه روی گزینه «عرضه‌ها و سفارش‌ها» کلیک کنید تا به صفحه کالاهای عرضه شده هدایت شوید. صفحه‌ای که باز می‌شود تابلوی معاملات را نمایش می‌دهد.

شما دنبال «تالار خودرو» بگردید تا لیستی از خودروهای قابل عرضه به همراه تاریخ عرضه، قیمت پایه، محل انبار، نوع تسویه و سایر اطلاعات برایتان نمایش داده شود. مقابل نام هر کالا (خودرو)، گزینه اطلاعات بیشتر وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توان در خصوص هر خودرو اطلاعات کاملی مشاهده کرد. این اطلاعات شامل مشخصات خودرو قابل عرضه، حداکثر قیمت مجاز، درصد پیش‌پرداخت، فایل پیوست مربوط به هر خودرو و… است.

فایل پیوست شامل اطلاعات، بخشنامه‌ها و نکات لازم برای ثبت سفارش است. همچنین در این فایل لیست عاملیت‌ها (نمایندگی‌ها) به همراه آدرس و شماره تماس آن‌ها به‌منظور تحویل خودرو درج شده است. همچنین بازه زمانی دریافت خودرو و مواردی همچون هزینه نگهداری نیز در این فایل ذکر شده است. پس از مطالعه فایل‌ها می‌توانید با کلیک بر روی گزینه ثبت سفارش اقدام به ارسال سفارش با قیمت مورد نظر خود کنید.

در صورت تمایل می‌توانید قیمت دوم خرید خود را نیز در سامانه وارد کنید. همچنین می‌توانید با فعال کردن گزینه «ارسال سفارش باز» این امکان را فراهم کنید که کارگزاری برای شما رقابت را انجام دهد. مهلت ثبت سفارش برای هر خودرو، معمولا در ساعت ۱۷ روز قبل عرضه به پایان می‌رسد.

بیشتر بدانید | قیمت‌گذاری برای خرید خودرو در بورس نیز به دو صورت انجام می‌شود. در حالت اول فرد، قیمت مورد نظر خود را برای خرید در سامانه ثبت می‌کند و در صورتی که قیمت معاملاتی با قیمت مورد نظر فرد برابر باشد، معامله انجام می‌شود. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که حداقل قیمتی که می‌توانید در سامانه ثبت کنید، همان قیمت پایه اعلامی در اطلاعیه عرضه خودرو در بورس است. در حالت دوم، فرد اختیار قیمت‌گذاری را به کارگزار واگذار می‌کند. در این حالت کارگزار با بررسی قیمت‌های درج شده در روز عرضه، قیمت مناسب جهت خرید را برای مشتری ثبت می‌کند البته بعضی کارگزاری‌ها از مشتریان خود می‌خواهند این گزینه را غیرفعال کنند چون در روزهای عرضه خودرو قادر نیستند خدمات ارائه دهند.

شیوه تعیین قیمت خودرو در بورس کالا
قیمت خودرو در بورس، از دو بخش تشکیل می‌شود؛ اول قیمت پایه، به‌اضافه هزینه‌های بیمه، مالیات، عوارض و شماره‌گذاری و دوم قیمت تمام شده خودرو. قیمت تمام شده خودرو‌های عرضه شده در بورس، تابع قیمت معاملاتی آنها است؛ بنابراین برای محاسبه قیمت دقیق یا قیمت نهایی خودرو در بورس باید تا وقتی مهلت ثبت درخواست خرید به پایان می‌رسد صبر پیشه کرد و گوش به‌زنگ ماند. معمولا سایت‌های اینترنتی با توجه به قیمت پایه عرضه خودرو در بورس، قیمت کارخانه، قیمت بازار، حاشیه سود و محبوبیت خودرو نزد مشتریان، قیمت مناسب برای ثبت سفارش را اعلام می‌کنند.

به‌عنوان مثال در روز عرضه پژو 207 فرمان‌برقی در بورس کالا آنهایی برنده مزایده شدند که قیمت پیشنهادی خود را 70 درصد بالاتر از قیمت پایه اعلام کردند. به زبان ساده، فروش خودرو در بورس کالا بر اساس مزایده و ارائه پیشنهاد قیمت بالاتر خریداران انجام می‌شود. یعنی کالا در نهایت به کسی تعلق می‌گیرد که قیمت بالاتری پرداخت کند. فروش خودرو در بورس کالا از قاعده عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند و قیمت تمام شده آن بر اساس رقابت خریداران تعیین می‌شود. در حقیقت این خود متقاضیان هستند که قیمت نهایی خودرو در بورس کالا را تعیین می‌کنند.

بیشتر بدانید | از ابتدای راه‌اندازی معاملات خودرو در بورس کالا در ۲۸ اردیبهشت تا پایان آبان، در مجموع پنج هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو عرضه شد که برای آنها ۱۸ هزار و ۱۶۱ دستگاه به ثبت رسیده و آمارها از فروش چهار هزار و ۸۰ دستگاه خودرو خبر می‌دهند. بیشترین تعداد خودرو معامله شده در بورس کالا در این مدت مربوط به پژو ۲۰۷ با یک هزار دستگاه تعلق داشت. پس از آن، هایما S7 با معامله ۷۳۱ دستگاه، دیگنیتی با ۵۹۴ دستگاه، فیدلیتی پنج نفره و هفت نفره هر کدام با ۳۷۱ دستگاه و وانت کارا دوکابین با ۳۱۶ دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

در این مدت همچنین ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما، ۱۲۱ دستگاه کامیون کشنده امپاور، ۱۴۰ دستگاه وانت کارا تک‌کابین، ۶۹ دستگاه KMC T8 و ۶۸ دستگاه جک S5، ۶۴ دستگاه شاهین و ۳۵ دستگاه کامیون کشنده فاو فروخته شده است. پژو 207، با قیمت پایه 187 میلیون تومان روی تابلو بورس کالا رفت و در پایان رقابت به‌طور متوسط حدود ۳۹۲ میلیون تومان فروخته شد. این در حالی بود که قیمت‌ کارخانه، آن برای شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی سامانه یکپارچه به ۲۰۹ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسید و خریداران ناچار بودند در روز انجام معاملات برای این خودرو در بازار آزاد 430 تا 440 میلیون تومان پرداخت کنند.

کدخبر: ۴۹۰۹۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر