کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۳۴۵
تاریخ خبر:

راهنمای ساده به‌دست گرفتن اختیار سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت شش ماه زودتر از موعدی که وعده داده شده بود صورت گرفت تا به‌زودی بازار سرمایه میزبان حضور تعداد قابل توجهی از مالکان سهام عدالت باشد. این افراد حدود یک ماه فرصت دارند در مورد نحوه مدیریت سهام خود تصمیم بگیرند. از صبح روز چهارشنبه هفته گذشته در سامانه سهام عدالت به نشانی SMANSE.IR گزینه‌ای با‌عنوان آزادسازی سهام عدالت اضافه شده تا مشمولان با ورود به‌آن بتوانند طرح آزادسازی خود را انتخاب کنند.

برای این کار به طور کلی دو راه پیش روی افراد قرار دارد؛ راه نخست این است که فرد مدیریت و مالکیت سهام را به دست خود گرفته و در ادامه نسبت به‌فروش سهام اقدام کند. در این راه احتمالا محدودیت‌هایی برای فرد وجود دارد. برای مثال ممکن است فقط اجازه فروش ۳۰درصد از سهام خود را در هر دوره داشته باشد.

در شیوه دوم مشمولان می‌توانند به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی مدیریت سهام خود را انجام دهند. در این راستا در صورتی که مشمولان سهام عدالت خود را نفروشند و اختیار اداره و مدیریت آنها را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بدهند، سازوکاری فراهم می‌شود که در آینده مشمولان مالک واحدهای صندوق‌های قابل معامله این شرکت‌ها شوند.

البته مشمولان می‌توانند برای تصمیم‌گیری تا زمانی که شورای عالی بورس درخصوص جزئیات هرکدام از روش‌ها تصمیم‌گیری کند منتظر بمانند. برای این کار بازه زمانی ۱۰روزه‌ وجود دارد. همچنین باید توجه داشته باشند مراجعه نکردن افراد به سامانه تا مهلت تعیین شده به این معنی است که نمی‌خواهند مدیریت سهام خود را به صورت مستقیم انجام دهند.

یکی دیگر از اتفاقاتی که برای مشمولان سهام عدالت رخ خواهد داد، صدور کد بورسی برای آن دسته از مشمولان است که کد ندارند. موضوعی که وزارت امور اقتصادی و دارایی در اولین جلسه کمیته اجرایی آزادسازی سهام عدالت به آن اشاره و اعلام کرد که طبق آن، مقرر شد تا با سرعت لازم نسبت به صدور کد بورسی برای همه دارندگان سهام عدالت اقدام شود. طبق آخرین آمار ۴۹میلیون و ۱۵۲هزار و ۷۴۱نفر مشمول سهام عدالت هستند که از این تعداد ۴۶میلیون و ۵۶۷هزار و ۳۴۹نفر در قید حیات هستند.

بر این اساس وراث مشمولانی که در قید حیات نیستند در صورتی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که فرآیند انتقال را انجام داده باشند.
آن دسته از مالکان سهام عدالت که کد بورسی ندارند، در صورتی‌که «روش آزادسازی مستقیم» را انتخاب کرده باشند، باید نسبت‌به ثبت‌نام در «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام)» با نشانی اینترنتی sejam.ir مطابق با دستورالعمل و فرآیندهای مربوطه در فرآیند عملیاتی سامانه سهام عدالت، پس از آنکه سهامدار وارد سامانه سهام عدالت شده و یکی از دو روش آزادسازی را انتخاب کرد، انتخاب او در بانک اطلاعاتی سامانه ثبت می‌شود و فعلا به‌صورت هفتگی برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ارسال می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته برای مشمولانی که کد بورسی ندارند و می‌خواهند به‌صورت مستقیم سهام خود را مدیریت کنند به‌زودی کد بورسی گرفته می‌شود. البته افراد باید احراز هویت شوند اما با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آمادگی خود را برای صدور کد بورسی برای همه مشمولان اعلام کرده‌ایم و افراد فقط باید اطلاعات تکمیلی خود را در سامانه سجام وارد کنند.

در این سامانه قسمتی تحت عنوان سجام سهام عدالت وجود دارد که مشمولان باید اطلاعات تکمیلی خود را وارد کنند. برخلاف یارانه که سرپرست خانواده باید احراز هویت می‌شد، در مورد سهام عدالت همه مشمولان باید احراز هویت شوند اما برای این فرآیند همین که شماره موبایل سرپرست خانواده مطابق با کد ملی سرپرست خانواده باشد، کافی است. البته افرادی که کد بورسی دارند دیگر نیاز به اخذ کد بورسی ندارند.

کدخبر: ۳۲۴۳۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر