کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۱۳۱
تاریخ خبر:

راهنمای زنده ماندن در روزگار بی‌وفایی برق

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قطعی برق به کسی رحم نمی‌کند. امیدمان به جدول خاموشی شرکت توانیر بود که در چند روز اخیر دیدیم چندان نمی‌توان روی اطلاعات آن حساب باز کرد و هر لحظه ممکن است با قطعی برق مواجه شویم. چند وسیله می‌توانند در ساعات خاموشی به کمکمان بیایند. پاوربانک یکی از آنهاست که خیالمان را بابت تمام شدن شارژ گوشی راحت می‌کند.

موتور برق بنزینی برای روشن نگه داشتن چند وسیله خانه و چند لامپ به کمکمان می‌آید و وجود آن برای یک فروشگاه ضروری است. چراکه اگر یک ساعت یخچال قصابی یا سوپرمارکت خاموش بماند، دردسر زیادی برای صاحب مغازه خواهد داشت. حتی اگر در شهر یا محله شما کمتر پیش می‌آید که برق قطع شود، همچنان لازم است از محافظ برق برای لوازم خانه مثل یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده کنید. آنها از وسایل برقی در برابر نوسانات و قطعی برق محافظت می‌کنند و قیمتشان چندان بالا نیست.

علاوه بر این موارد، یخچال‌های سفری می‌تواند در نگهداری از مواد منجمد به کمکتان بیاید. اگر قرار باشد در طول روز چند مرتبه برق قطع شود، حتما باید فکری به حال مواد غذایی داخل فریزر بکنید. اگر از گرما متنفر هستید و موقع خاموشی دنبال بادبزن می‌گردید، می‌توانید با پنکه شارژی رومیزی خیال خودتان را راحت کنید. کافی است قبل خواب آن را به شارژ بزنید تا موقع قطعی برق ۱۲ساعت بی‌وقفه هوای خانه را خنک کند.

*** چراغ اضطراری؛ خانه را بدون برق روشن کنید
چراغ قوه موبایل نهایتا چند دقیقه بتواند خانه‌تان را در زمان قطعی برق روشن نگه دارد. اگر آن را بیش از حد روشن بگذارید، علاوه بر اینکه شارژ موبایل سریع تمام می‌شود، ممکن است گوشی‌تان داغ کند و به آن آسیب جدی برسد. برای همین بهتر است یک چراغ اضطراری در خانه داشته باشید که در مواقع لازم بتوانید روی آن حساب باز کنید. منظورمان چراغ قوه‌های کوچک نیست، احتمالا برای روشن کردن خانه لازم باشد سراغ نورافکن دستی بروید.

قیمتشان از حدود ۲۰۰هزار تومان شروع می‌شود و با بودجه ۶۰۰هزار تومانی می‌توانید بهترین نورافکن‌های دستی را بخرید. نورافکن دستی رونیکس مدل Brilliant RH-4230 در بازار ۵۹۰هزار تومان قیمت دارد و با یک باتری دو هزار میلی‌آمپری می‌تواند به مدت ۱۱ساعت در حالت کم‌نور و پنج ساعت در حالت پرنور روشن بماند. برای شارژ کردن این چراغ اضطراری به یک شارژر USB نیاز دارید و حدود ۳تا ۴ساعت طول می‌کشد تا باتری آن کامل شارژ شود.

*** راهنمای خرید پاوربانک؛ بدون شارژ نمانید
اگر تمام شدن شارژ موبایل برایتان شبیه کابوس است، این روزها بیش از هر زمان دیگری باید به فکر خرید یک پاوربانک باشید. آنها شاید در نگاه اول تفاوت چندانی با هم نداشته باشند، اما هرکدام ویژگی خاص خودشان را دارند. ظرفیت یک پاوربانک عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت آن است. پاوربانک‌های پنج هزار میلی‌آمپری عموما در حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان قیمت دارند. طرفداران پاوربانک ۱۰هزار میلی‌آمپری بیشتر است که با قیمتی حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰هزار تومان فروخته می‌شوند.

قیمت پاوربانک‌های ۲۰هزار میلی‌آمپری هم در بازار عموما بین ۴۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان است. در بین برندهای مختلف، شیائومی، انکر و ژیپین بیشترین طرفدار را دارند. در بازار ممکن است مدل‌های مختلف پاوربانک با برند متفرقه به چشمتان بخورد. خرید آنها می‌تواند اشتباه بزرگی باشد. بعضی مدل‌های پاوربانک در اقتصادی‌ترین حالت ممکن طراحی شده و ممکن است حتی چراغ نشانگر میزان شارژ نداشته باشند. اگر سراغ خرید آنها بروید، هیچ موقع متوجه نخواهید شد چقدر از شارژ پاوربانک باقی مانده است. پاوربانک‌های پنج هزار میلی‌آمپری که جزو ارزان‌ترین مدل‌ها هستند، نهایتا می‌توانند یک مرتبه گوشی‌تان را شارژ کنند.

با پاوربانک‌های ۱۰هزار میلی‌آمپری خیالتان راحت خواهد بود که می‌توانید دو تا سه مرتبه گوشی‌تان را صفر تا ۱۰۰ شارژ کنید و با پاوربانک‌های ۲۰هزار میلی‌آمپری هیچ غصه‌ای نخواهید داشت. البته ارقامی که گفتیم تقریبی است و بسته به ظرفیت هر گوشی ممکن است تعداد دفعاتی که بتوانید از پاوربانک برای شارژ کامل موبایل استفاده کنید، متفاوت باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که اعداد پنج، ۱۰ یا ۲۰هزار میلی‌آمپر، نهایت ظرفیت یک پاوربانک هستند. طبیعتا پاوربانک مثل هر باتری دیگری نمی‌تواند کامل شارژ شود و از کل شارژ آن استفاده کرد.

به مرور زمان ظرفیت واقعی پاوربانک کاهش پیدا می‌کند و برای همین نمی‌توان به‌طور ۱۰۰درصد روی ظرفیت اسمی آنها حساب باز کرد. تعداد درگاه و شدت جریان خروجی از دیگر عوامل مهمی است که می‌تواند روی قیمت پاوربانک تاثیر بگذارد و موقع خرید حتما باید به آنها توجه کنید. پاوربانک‌های موجود در بازار عموما دو درگاه خروجی دارند. شدت جریان خروجی آنها عموما یک یا دو آمپر است. تعداد محدودی درگاه‌های سه آمپری هم دارند که صرفا با کابل‌های یو‌اس‌بی تایپ سی می‌توان از آنها استفاده کرد. چنین پاوربانک‌هایی عموما دوبرابر گران‌تر از پاوربانک‌های معمولی هستند.

*** یخچال سفری؛ مواد غذایی تاب بی‌برقی ندارند
اگر قرار باشد روزی سه مرتبه به مدت دو ساعت برق برود، احتمالا باید فکری به حال مواد غذایی یخچال فریزرتان بکنید. راه چاره در دوران بی‌برقی، یخچال‌های سفری هستند. با ۸۰هزار تومان می‌توان یک یخچال سفری یولونیتی خرید که البته تفاوت چندانی با یخچال خاموش ندارند و شاید بهتر باشد مواد غذایی را در همان فریزر خاموش نگه دارید تا اینکه بخواهید از یخچال سفری یولونیتی استفاده کنید.

مدل‌های فلزی و پلاستیکی می‌توانند حداقل ۲۴ساعت دمای محفظه را ثابت نگه دارند. ارزان‌ترین آنها حدود دو میلیون تومان قیمت دارد و می‌توان برای نگهداری مواد منجمد روی آنها حساب باز کرد. بعضی مدل‌های گران‌تر با قیمت حدود پنج میلیون تومان، مدت زمان بیشتری می‌توانند دمای محفظه را ثابت نگه دارند. طوری که می‌توانید به مدت روز کامل مواد منجمد را در آنها بگذارید و خیالتان بابت آب نشدن یخ‌ها راحت باشد.

*** موتور برق بنزینی؛ راهی برای حل مشکل بی‌برقی
احتمالا شما هم با قطعی دائم برق، به فکر خرید موتور برق افتاده‌اید. این موتورها به‌خصوص برای کسانی که در خانه از بیمار نگهداری می‌کنند و وسایلی مثل اکسیژن‌ساز دارند، حیاتی به حساب می‌آید. همچنین فروشگاه‌ها مثل سوپرمارکت‌ها و قصابی‌ها اگر یک ساعت یخچالشان خاموش باشد، دردسر زیادی خواهند داشت.

موتور برق‌های بنزینی برخلاف ژنراتورهای دیزلی بوی نامطبوع ندارند. ژنراتورهای دیزلی عموما در ساختمان‌های چند طبقه و به‌صورت مرکز استفاده می‌شوند تا موقع خاموشی برق کسی در آسانسور گیر نکند. موتورهای دیزلی مستقیما به کنتور برق متصل می‌شوند و برای برق اضطراری ساختمان‌ها و مراکزی مثل بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌شود. طرز کار موتورهای بنزینی متفاوت است و آنها یک یا چند پریز روی بدنه‌شان دارند و نمی‌توان از آن برای برق‌دار کردن پریزهای ساختمان استفاده کرد. بلکه باید وسایل مورد نظرتان را به همان موتوربرق‌ها وصل کنید. احتمالا آنها را در کنار بساط دستفروش‌های منصفی که سراغ برق‌دزدی از دکل‌ و تیر چراغ نمی‌روند دیده باشید.

حداقل بودجه لازم برای خرید یک موتور برق بنزینی حدود چهار تا پنج میلیون تومان است. طرز کارشان به این شکل است که داخل محفظه بنزین می‌ریزید و بعد از کشیدن استارت دستی، موتور شروع به‌کار می‌کند. با سوختن بنزین و حرکت پیستون‌ها برق تولید می‌شود. حالا شما یک نیروگاه کوچک در اختیار دارید. توجه داشته باشید که از این موتورها باید در هوای آزاد یا کنار پنجره استفاده کنید و به‌خاطر دودشان نمی‌توانید آنها را در خانه روشن نگه دارید.

راه چاره استفاده از سیم رابط بلند است تا بتوانید با آن لوازم خانه را روشن کنید. موتوربرق هیوندای مدل HG2010-PG با قیمت حدود چهار میلیون و ۶۰۰هزار تومان یکی از ارزان‌ترین‌ها است و می‌تواند تا ۸۰۰وات برق تولید کند که تنها برای یخچال فریزر و چند لامپ کافی است. با بودجه هفت میلیونی می‌توان سراغ موتور برق‌های با ظرفیت هزار و ۵۰۰ وات رفت که می‌توانند اغلب لوازم اصلی خانه را روشن نگه دارند و گزینه مناسبی برای روشن نگه داشتن یخچال‌های فروشگاهی هستند.

*** پنکه شارژی؛ خنک بمانید
تحمل گرمای تابستان در شرایط بی‌برقی عملا غیرممکن است. برای اینکه بدون نیاز به برق خنک بمانید، می‌توانید روی پنکه شارژی شیائومی حساب باز کنید. این پنکه یک باتری چهار هزار میلی‌آمپری دارد که درست مثل موبایل می‌توان آن را با شارژر تایپ C به برق متصل و شارژ کرد. شارژ کامل این پنکه رومیزی حدود پنج ساعت زمان می‌برد، اما زمانی که کامل شارژ شد می‌تواند تا ۱۲ساعت به‌طور مداوم روشن بماند. حتی اگر فراموش کردید پنکه را به شارژ بزنید و موقع قطعی برق دیدید پنکه شارژ ندارد، می‌توانید آن را با استفاده از پاوربانک روشن کنید. این پنکه تنها نیم‌کیلوگرم وزن دارد و می‌توانید آن را همراه خودتان این طرف و آن طرف ببرید. پنکه شارژی رومیزی شیائومی مدل Youpin Solove F5 با قیمت حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان در بازار فروخته می‌شود و می‌تواند گزینه خوبی برای خنک نگه‌داشتن خانه باشد.

*** راهنمای خرید محافظ برق؛ مواظب لوازم خانگی باشید
نوسانات و قطعی مداوم برق می‌تواند به لوازم خانه به‌خصوص یخچال و تلویزیون آسیب جدی وارد کند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است یک محافظ برق بخرید. قیمت آنها چندان بالا نیست و ارزش خرید دارند. طوری که با ۵۰هزار تومان می‌توانید یک محافظ برق عادی بخرید. چنین محافظی تنها یک پریز برق دارد و اگر فکر می‌کنید با اتصال چندراهی مشکل حل می‌شود، سخت در اشتباهید.هر محافظ برق، ظرفیت خاص خودش را دارد.

برای مثال محافظ برق ۵۰هزار تومانی نهایتا می‌تواند خروج ۱۵۰۰وات داشته باشد. به همین خاطر تنها می‌توان برای یکی از لوازم برقی خانه روی این محافظ حساب باز کرد و البته نباید ماشین لباسشویی را به آن متصل کنید. چراکه توان مصرفی ماشین‌های لباسشویی عموما حدود دو هزار و ۵۰۰وات است. اگر کمی بیشتر هزینه کنید می‌توانید سراغ محافظ‌هایی با ظرفیت بالاتر بروید که می‌توانند تا پنج هزار وات توان خروجی را کنترل کنند و یعنی می‌توان یخچال فریزر، اجاق ماکروویو و ماشین لباسشویی را با هم به این محافظ‌ها متصل کرد. قیمت این مدل محافظ‌ها حداقل حدود ۸۰هزار تومان است و علاوه بر محافظت از نوسانات برق، بعد از قطعی برق چند ثانیه مدت انتظار دارد تا لوازم خانگی بلافاصله بعد از اتصال برق شروع به کار نکنند. برای اینکه ببینید دقیقا چه نوع محافظ برقی به کار شما می‌آید، باید توان مصرفی دستگاه‌ها را پیدا کنید.

عموما یخچال فریزرها ۳۰۰وات، ماشین ظرفشویی دو هزار وات، ماشین لباسشویی دو هزار و ۵۰۰وات، کولر گازی دو هزار و ۵۰۰وات، سشوار هزار و ۲۰۰وات، اتو بخار هزار و ۸۰۰وات، جاروبرقی دو هزار وات، پلوپز هزار وات، کتری برقی و چای‌ساز ۵۰۰وات، ماکروویو هزار وات، چرخ‌گوشت ۵۰۰ وات، غذاساز ۵۰۰ وات و تلویزیون ۳۰۰ وات توان مصرفی دارند. برای اینکه هر کدام از این لوازم را به یک محافظ برق متصل کنید، باید توان مصرفی همه آنها را با هم جمع کنید تا بیینید آیا محافظ توانایی کنترل این حجم برق مصرف را دارد؟ ظرفیت بعضی از محافظ‌ها برحسب آمپر نوشته شده. با ضرب این عدد در ۲۲۰ می‌توانید توان مصرفی بر حسب وات را محاسبه کنید. مثلا ظرفیت ۱۵آمپر معادل حدود سه هزار وات است.

توضیحات

چراغ اضطراري Brilliant RH-4230

توضیحات

پاوربانک

توضیحات

موتور برق بنزینی

توضیحات

خچال سفری

توضیحات

. پنکه شارژی رومیزی شیائومی مدل Youpin Solove F5 ‌

توضیحات

محافظ برق

توضیحات

*

کدخبر: ۳۹۲۱۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر