کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۰۱۵
تاریخ خبر:

راهنمای رهایی از صف طولانی مرکز تعویض پلاک

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ امسال سه میلیون و ۷۰۰هزار پلاک جدید صادر شده که از بین همه آنها تنها ۸۵۰هزار پلاک به خودروهای صفر کیلومتر تعلق داشته است.بقیه پلاک‌ها را روی ماشین‌های کارکرده نصب کرده‌اند.در سالی که قیمت خودروهای صفر کیلومتر به‌شکل هولناکی افزایش پیدا کرده بود و کارخانه‌‌‌های تولیدکننده با قرعه‌کشی و بخت‌آزمایی مشتری‌هایشان را انتخاب می‌کردند چنین عدد و رقمی اصلا عجیب نیست.

تعداد روزهای باقی‌مانده سال کم است اما مراکز تعویض پلاک به‌صورت ۲۴ساعته فعالیت خواهند کرد و با نوبت‌دهی اینترنتی و حضوری در سراسر کشور تلاش می‌کنند تقاضای موجود در بازار را پاسخ‌ دهند چون ماشین کارکرده فعلا تنها راه برای آنهایی است که می‌خواهند آخر سال صاحب خودرو شوند.سرهنگ‌ علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور با توجه به شرایط موجود توضیحاتی ارائه داده که با استفاده از آنها می‌توانید در شلوغی آخر سال کار شماره‌گذاری و تعویض پلاک خودروهای کارکرده را جلو بیندازید.

* یک: نحوه فعالیت مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک
خدمات شماره‌گذاری در سراسر کشور با نوبت‌دهی اینترنتی امکان‌پذیر است اما در استان‌ها و شهرستان‌هایی که بنا بر اعلام ستاد مقابله با کرونا در وضعیت قرمز قرار بگیرند مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک تعطیل می‌شوند.

* دو: وضعیت اعتبار وکالتنامه‌ها
شهروندان لازم نیست نگران پایان اعتبار وکالتنامه‌‌ها باشند چون رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور می‌گوید به تعداد روزهایی که مراکز تعویض پلاک تعطیل شده‌‌اند یا تعطیل می‌شوند، به همان میزان به اعتبار وکالتنامه‌ها افزوده شده است.در حال حاضر در استان خوزستان، چند شهر وضعیت قرمز کرونایی داشته و مراکز تعویض پلاک تعطیل شده‌اند که به تعداد روزهای تعطیل مراکز تعویض پلاک به اعتبار وکالتنامه‌ها افزوده خواهد شد.

* سه: روش دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک
متقاضی دریافت خدمت از مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک باید در اولین گام به سایت پلیس راهور ۱۲۰ مراجعه کند. بعد از ورود به سایت به آیکون «سامانه نوبت‌دهی» وارد شده و با درج مشخصات خواسته شده،بازه زمانی و مرکز تعویض پلاک مدنظر خود را برای مراجعه حضوری انتخاب می‌کند.توجه داشته باشید که در سامانه نوبت‌دهی،آیتم‌های مختلفی درج شده اعم از نقل‌وانتقال خودرو،خدمات پس از شماره‌گذاری مثل احراز سکونت و موارد دیگر.

متقاضی باید تنها همان نوع خدمت مورد نیاز خود را رزرو کند نه مورد دیگری را؛ حتی اگر سهمیه رزرو در خدمت موردنظرش پر شده باشد.برخی متقاضیان فکر می‌کنند که با رزرو مورد دیگر می‌توانند وارد مرکز تعویض پلاک شده و در ادامه خدمت موردنظر را دریافت کنند در حالی که برای هر خدمت، باجه مستقلی تعبیه شده که فقط بر اساس نوبت‌های رزرو شده خدمت ارائه می‌شود و خدمات تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که قبلا آن نوع خدمت را رزرو کرده باشند.

نکته قابل توجه دیگر این است که ‌متقاضیان‌ در همان زمان رزرو شده مراجعه کنند نه زودتر و نه دیرتر.اگر زودتر مراجعه کنند خودشان معطل می‌شوند چراکه نمی‌توانند وارد مرکز شوند.اگر هم دیرتر مراجعه کنند چون از وقت‌شان گذشته باز هم نمی‌توانند وارد مرکز شده و بدون دریافت خدمت باید به خانه برگردند؛پس توجه به روز و بازه زمانی رزرو شده اهمیت زیادی دارد.

* چهار: اگر نمی‌آیید نوبت اینترنتی را کنسل کنید
برابر آمار حدود ۲۰درصد از کسانی که در سامانه نوبت‌دهی برای دریافت خدمت تعویض پلاک، روز و ساعت تعیین می‌کنند، به مراکز مراجعه نمی‌کنند که مراجعه نکردن آنها هم تضییع حقوق سایر افراد را در بر دارد و هم وقت همکاران ما را تلف می‌کند. از هموطنان درخواست می‌کنیم که اگر حضورشان قطعی است به سامانه مراجعه کرده و نوبت رزرو کنند.لغو نوبت و کنسلی در سامانه پیش‌بینی شده و با این کار می‌توان زمان رزرو شده را به فرد دیگری که در آن بازه زمانی امکان مراجعه دارد تخصیص داد.

* پنج: مواردی که سامانه نوبت‌دهی کار نمی‌‌کند
اگر متقاضی بیش از حد ممکن سامانه را اشغال کند یا بیش از سه بار نوبت رزرو کرده و بدون کنسلی مراجعه نکند سامانه به صورت خودکار متقاضی را به عنوان مزاحم تلقی کرده و در ثبت مشخصات و رزرو نوبت محدودیت‌هایی را برایش به وجود آورده و اجازه نوبت‌دهی به فرد مذکور را نمی‌دهد.

* شش: مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک
مدارک احراز هویت اعم از شناسنامه،کارت‌ ملی،مدارک خودرو اعم از سند مالکیت،کارت خودرو، بیمه شخص ثالث و معاینه فنی و همچنین سند مالکیت خانه و اجاره‌نامه معتبر از مدارک لازم جهت احراز سکونت است که افراد در مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید همراه داشته باشند؛ذکر این نکته هم بدیهی است که باید وسیله نقلیه را هم به مراکز بیاورند.

* هفت: ساعت کاری مراکز تعویض پلاک
فعالیت مراکز تعویض پلاک در روزهای عادی و شرایط معمول از ساعت هفت صبح تا ۱۶ عصر خواهد بود.در روزهای پنجشنبه هم این مراکز تا ساعت ۱۴ فعالیت خواهند کرد.در حال حاضر باتوجه به اینکه در روزهای پایانی اسفند قرار داشته و شاهد افزایش مراجعه متقاضیان هستیم. برای تسریع در امر خدمت‌رسانی ساعت کاری مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور از روز شنبه تا چهارشنبه از هفت تا ۱۶ و در روزهای پنج‌شنبه از هفت تا ۱۴ خواهد بود. البته ذکر این نکته ضروری است که ساعت ‌پایان کار مراکزتعویض پلاک تا زمانی ‌است که خدمت ‌به‌طور کامل به افرادی که در داخل‌ مراکز حضور دارند ارائه شود حتی اگر ساعت از ۱۶ هم بگذرد چراکه متقاضیان بنابر برنامه رزرو شده در داخل مراکز حضور پیدا کرده‌اند.

* هشت: امکان انتخاب پلاک سفارشی
خبر آزاد شدن پلاک‌های قدیمی و برگشت شماره‌های ایران ۱۱ و ایران ۲۲ و… به‌چرخه شماره‌گذاری خودروها در هفته گذشته منتشر شد اما مراجعان باید بدانند پلاک سفارشی نداریم چراکه به صورت سامانه‌ای،پلاک برای وسایل نقلیه انتخاب می‌شود.در روند انتخاب پلاک برای هر وسیله نقلیه،سامانه از ۲۰ پلاک موجود در آن تایم،یکی را برای وسیله نقلیه مدنظر انتخاب می‌کند و هیچ کاربری نمی‌تواند دخل و تصرفی در این موضوع داشته باشد.

درحال حاضر شماره پلاک‌ها به ایران ۴۰ رسیده است اما با توجه به اینکه طبق مصوبه هیأت دولت پلاک‌هایی که یک‌سال از فک آنها گذشته است به چرخه شماره‌گذاری بازگشته‌اند،به صورت سیستمی پلاک‌های قدیمی با حفظ سوابق شخصی به متقاضیان جدید واگذار می‌شود.به‌طور مثال پلاک‌های ایران ۱۱، ۲۲، ۳۳، ۵۵، ۶۶، ۹۹ (‌برای متقاضیان تهرانی)‌ و‌ ‌سایر‌ کدپلاک‌ها با توجه به استان و شهر سکونت برای سایر ‌مراجعان‌‌ از جمله ۲۰ گزینه‌ای هستند که سامانه، پلاک نهایی را از بین آنها انتخاب می‌کند.

* ۹: شیوه استفاده از پلاک‌های فک شده شخصی
بعضی افراد تعدادی پلاک فک شده در انبارهای مرکز تعویض پلاک دارند و احتمالا علاقه دارند این شماره را دوباره روی خودروی خود نصب کنند.رئیس مرکز شماره‌گذاری ناجا می‌گوید اگر از عمر پلاک فک شده یک‌سال نگذشته باشد می‌توانند پلاک مدنظر خود را انتخاب کنند. این دسته اشخاص اگر به همان مرکزی که پلاک مدنظر را فک کرده‌اند مراجعه کنند کار سریع‌تر پیش می‌رود اما خیلی از مراکز تعویض پلاک مجهز به دستگاه ساخت پلاک بوده و می‌توانند پلاک قبلی متقاضی را بسازند. بعد هم به صورت سیستمی اعلام می‌شود که شماره پلاکی که در مرکز دیگر نگهداری می‌شود، امحا شود.

* ۱۰: موارد ممنوعیت شماره‌گذاری خودرو
نقل و انتقال برای تمام خودروها آزاد است به غیر از خودروهایی که دارای منع قضایی یا تعقیب در سیستم باشند.همچنین شماره‌گذاری خودروهای وارداتی ممنوع است اگرچه گمرک اجازه ترخیص به خودروهای جدید وارداتی را نمی‌دهد.خودروهایی با ظرفیت بیش از ۲۵۰۰سی‌سی و خودروهایی با برند آمریکایی.البته باید گفت خودروهای وارداتی که قبلا در کشور شماره‌گذاری شده‌اند می‌توانند خدمات نقل‌وانتقال را دریافت کنند و هیچ منعی ندارند اما شماره‌گذاری خودروهای جدید وارداتی ممنوع است.

* ۱۱: موارد احتیاطی در معاملات وکالتی
خیلی از معاملات وسایل نقلیه به صورت وکالتی و قولنامه‌ای صورت می‌گیرد آیا عدم شماره‌گذاری وسایل نقلیه و استفاده از آنها می‌تواند مشکلاتی را برای افراد به وجود بیاورد؟ بارها پلیس اعلام کرده است که از معامله وسایل نقلیه به صورت قولنامه‌ای و وکالتی خودداری کنید.در معاملات وکالتی،جرایم و تخلفات در سابقه صاحب پلاک درج می‌شود.

پیش از این مواردی را شاهد بوده‌ایم که افراد به دلیل این دسته از معاملات متضرر شده‌اند چون فروشنده خودرو را به‌صورت وکالتی واگذار کرده و خریدار برای شماره‌گذاری مراجعه نکرده است‌، تخلف و جرایمی را که خریدار مرتکب شده به حساب مالک خودرو که هنوز همان فروشنده است و پلاک به نامش روی وسیله نقلیه درج است، می‌رود.حتی مواردی داشته‌ایم که افراد سال‌ها درگیر این مسایل در دستگاه قضایی بوده‌اند. از سوی دیگر برخی افراد وسایل نقلیه را به صورت قولنامه‌ای خریداری می‌کنند، مبلغی را پرداخته و بعد خودرو را برای
شماره‌گذاری می‌آورند.

* ۱۲: موارد فنی ممنوعیت شماره‌گذاری
تصادف بیش از ۶۰درصد و نداشتن ارکان اصلی مانع شماره‌گذاری است. بعد از بازدید کارشناسان اگر آنها نتوانند اصالت خودرو را تایید کنند یا خودرو تصادفی بیش از ۶۰درصد داشته یا یکی از ارکان اصلی از جمله بدنه، ‌موتور، شاسی یا رنگ خودرو عوض شده اعلام می‌شود خودرو مشمول منع شماره‌گذاری است.

در صورتی که معامله به‌صورت وکالتی انجام شده باشد فرد خریدار نه می‌تواند خودرو را شماره‌گذاری کند و نه می‌تواند مالش را پس بگیرد. توصیه پلیس راهور به افراد برای معاملات وسایل نقلیه این است که ابتدا به مراکز تعویض پلاک آمده و اگر اصالت خودرو توسط کارشناسان پلیس تایید شد و هیچ منعی از جمله قضایی و توقیف برای خودرو وجود نداشت اقدام به شماره‌گذاری و در ادامه تسویه حساب مالی کنند یا اگر مجبور به تنظیم قولنامه هستند مبلغ کمی را پرداخت کنند که در مواجهه با کلاهبرداری‌های احتمالی متضرر نشوند.

کدخبر: ۳۷۷۰۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر