کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۶۱۱
تاریخ خبر:

راهنمای استفاده از سامانه جدید «کدال من» در بورس

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | سامانه کدال من راه‌اندازی شد. خبر خوبی که چهارشنبه هفته گذشته شنیدیم و حالا می‌توانیم با خیال راحت‌تری همزمان با سرمایه‌گذاری در بورس به کار و زندگی‌مان برسیم. بابک درویش روحانی، مدیرعامل شرکت رایان بورس گفته امکان ذخیره جست‌وجوهای پرکاربرد، تشکیل سبد بر اساس ترکیبی از نماد و نوع اطلاعیه، نمایش سبد من در صفحه اصلی، امکان ثبت و ارسال پاسخ به نظرات کاربران، نمایش آمار بازدید اطلاعیه، امکان مشاهده ناشران هم رده و اطلاعیه‌های مشابه و پیاده‌سازی نسخه موبایل، برخی از قابلیت‌های سامانه کدال من است.

احتمالا با سامانه کدال آشنا باشید. شرکت‌های بورسی و زیرمجموعه‌هایشان که اصطلاحا به آنها ناشر می‌گویند، اطلاعیه‌های خود خطاب به سهامداران و مردم را در جهت شفاف‌سازی در این سامانه بارگذاری می‌کنند. اطلاعیه‌های منتشر شده در سامانه کدال هر کدام یک سند رسمی است که می‌تواند نکات زیادی برای سهامداران هر شرکت داشته باشد. حالا سامانه کدال من یک قدم جلوتر رفته. در حالت عادی سهامداران باید دائما حواسشان را به سامانه کدال جمع کنند تا اگر شرکت مورد نظر اطلاعیه‌ای منتشر کرد حتما در جریان آن قرار بگیرند. این مورد به خصوص درباره افشای اطلاعات با اهمیت به کمک سهامداران خواهد آمد.

هرچند در چنین شرایطی با توقف معاملات نماد شرکت مورد نظر، این فرصت به وجود می‌آید تا سهامداران اطلاعیه منتشر شده را مطالعه کنند. حالا به سامانه کدال من شرایط کمی فرق کرده. هر کس با مراجعه به این سامانه و ثبت نام، می‌تواند سبد سهام خود را در آن وارد کند تا اگر هر کدام از شرکت‌های مورد نظر اطلاعیه‌ای را منتشر کرد، پیامک، ایمیل یا هشداری به شما ارسال شود. با این کار لازم نیست دائما سایت کدال پیش رویتان باز باشد و صرفا با ثبت نام در سامانه، مطمئن خواهید بود که اگر خبر خاصی اتفاق بیافتد و اطلاعیه‌ای منتشر شود، بلافاصله به شما هشدار داده خواهد شد.

نحوه کار با سامانه کدال من
سامانه کدال من با نشانی my.codal.ir کار خود را شروع کرده. از آنجا که فعلا نسخه آزمایشی سایت راه‌اندازی شده، رابط کاربری آن چنگی به دل نمی‌زند ولی کارمان را راه‌ می‌اندازد. اولین قدم ثبت نام و ورود به حساب کاربری است. بعد از ورود به سامانه می‌توانید از منوی علاقه‌مندی‌ها، نمادهای مورد نظرتان را در سبد علاقه‌مندی‌ها وارد کنید و دقیقا مشخص کنید که کدام نوع از اطلاعیه‌های منتشر شده توسط شرکت مد نظر شماست.

امکان انتخاب همه اطلاعیه‌ها وجود دارد. بعد از اینکه به طور کامل سبد نمادهای مورد نظر خود را در سامانه وارد کردید، می‌توانید از منوی گوش به‌زنگ، هشدار سامانه کدال من را فعال کنید. در منوی گوش به‌زنگ امکان فعالسازی سه نوع هشدار وجود دارد. اطلاع رسانی از طریق پیامک، اطلاع رسانی از طریق ایمیل و اطلاعیه رسانی از طریق مرورگر. ارسال پیامک هزینه دارد و دو گزینه دیگر رایگان است. اگر ارسال پیامک را فعال کنید، در زمان انتشار هر کدام از اطلاعیه‌ها، پیامکی به شما ارسال خواهد شد.

سه پیامک اول رایگان است و برای بعد از آن باید بسته پیامکی بخرید. قیمت بسته ۱۰۰تایی دوهزار تومان، ۲۵۰تایی ۴۵هزار تومان، ۵۰۰تایی ۸۰هزار تومان و هزارتایی ۱۴۰هزار تومان است که به ازای هر اطلاعیه محاسبه می‌شود.کاربرد دیگر سامانه کدال من، امکان مشاهده تعداد بازدیدهای هر اطلاعیه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اطلاعیه‌های مربوط به تقسیم سود بیشترین بازدید را دارند و اطلاعیه‌های مربوط به گزارش فعالیت‌های ماهانه کمترین طرفدار را دارند. موردی که نشان می‌دهد سهامداران بیشتر از اینکه به دنبال تحلیل وضعیت شرکت‌ها باشند، به فکر زمان واریز سود نقدی هستند!

اطلاعیه‌هایی که حتما باید هشدار آنها را فعال کنید
اورژانسی‌ترین گزارش‌هایی که در سامانه کدال‌من منتشر می‌شوند، مربوط به افشای اطلاعات بااهمیت و شفاف‌سازی است. مطالعه این گزارش‌ها آنقدری برای سهامداران مهم است که بر اساس قوانین بازار به محض انتشار آنها نماد شرکت متوقف می‌شود. اگر اطلاعات بااهمیت در گروه الف جای بگیرد، نماد شرکت برای یک روز متوقف می‌شود و فردا بدون دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب نماد را برای یک ساعت به حالت سفارش‌گیری می‌برد.

البته اگر موضوع اطلاعیه پاسخگویی به اخبار و شایعه‌های منتشر شده باشد، خبری از توقف نماد نیست. با وجود اینکه هنگام انتشار این اطلاعیه‌ها پیام ناظر ارسال می‌شود، بهتر است هشدار آنها را در سامانه کدال من فعال کنید.خبرهایی مثل تصمیم شرکت برای افزایش سرمایه، توقف بخشی از فعالیت شرکت، کشف منابع مالی جدید، خرید یا فروش سهام عمده شرکت‌های دیگر و تغییر قیمت فروش محصولات از جمله اطلاعات با اهمیت گروه الف هستند و اطلاعاتی مثل برگزاری مناقصه یا مزایده، پیشنهاد پرداخت سود نقدی، پذیرش تعهدات جدید توسط شرکت، ایجاد بدهی احتمالی در شرکت از جمله اطلاعاتی هستند که در گروه ب قرار دارند. علاوه بر این، شفاف‌سازی درباره خبر یا شایعه منتشر شده و نتایج حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌ر‌سانی، در گروه افشای اطلاعات با اهمیت قرار می‌گیرد.

اطلاعیه‌هایی که بهتر است هشدار آنها را فعال کنید
افزایش سرمایه یک شرکت آنقدری اهمیت دارد که باید جزئیات تمام مراحل آن به اطلاع سهامداران برسد. ابتدا شرکت با افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف از تصمیم خود برای افزایش سرمایه رونمایی می‌کند. سپس پیشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه مطرح می‌شود و بعد از تصویب در مجمع عمومی، حسابرس و بازرس قانونی افزایش سرمایه شرکت را بررسی می‌کند.

در صورت تایید شرکت مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه را منتشر و بعد از برگزاری مجمع عمومی، افزایش سرمایه نهایی می‌شود و آخرین قدم انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه است. گزارش‌های مربوط به تمام این مراحل در سامانه کدال منتشر می‌شود و پیشرفت هر مرحله تاثیر زیادی بر روند معاملات سهام شرکت مورد نظر می‌گذارد. بنابراین بهتر است اطلاعیه‌های مربوط به این حوزه را هم در سامانه کدال من فعال کنید. اطلاعیه‌های مربوط به مجامع عمومی و تقسیم سود هم در این دسته می‌گنجند. نه آنقدری اورژانسی هستند که لازم باشد هشدارشان را فعال کنید، نه آنقدری بی‌اهمیت که ساده از کنارشان بگذرید.

اطلاعیه‌هایی که لازم نیست هشدار آنها را فعال کنید
شرکت‌های بورسی تمام دخل و خرج ماهانه‌شان را در قالب صورت‌های مالی و گزارش فعالیت ماهانه برای سهامداران روشن می‌کنند. کارخانه‌های تولیدی مقدار تولید و فروش ماهانه را در گزارش عملکرد خود می‌آورند. بانک‌ها مبلغ انواع سپرده و تسهیلات خود را افشا می‌کنند، شرکت‌های بیمه از وضعیت فروش انواع بیمه، دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت به مشتریانشان گزارش می‌دهند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری مبلغ سهام خریداری شده و سود حاصل از فروش آن را منتشر می‌کنند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌گویند دقیقا چه تعداد سهام کدام شرکت‌ها را در اختیار دارند که به این گزارش‌ها، صورت‌وضعیت پرتفوی صندوق‌ها گفته می‌شود.

اطلاعیه‌های مربوط به صورت‌های مالی تاریخ انتشار مشخصی دارند. سر ماه گزارش فعالیت ماهانه منتشر می‌شود، در بازه‌های سه ماه گزارش فعالیت دوره‌ای و در بازه یکساله صورت‌های مالی سالانه به سامانه کدال من می‌رسد. برای همین این اطلاعیه‌ها حالت اورژانسی ندارند و پیش از انتشار مشخص است که چه زمانی باید سراغ آنها برویم.

کدخبر: ۴۱۰۶۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر