کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۵۹۴
تاریخ خبر:

راز و رمز ضربات ایستگاهی مرگبار مسی

روزنامه هفت صبح | لیونل سلطان ضربات ایستگاهی چطور شوت می‌زند‌ که دروازه‌بان‌ها از مهار این ضربات عاجز هستند؟ لیونل مسی در چهار فصل گذشته لالیگا با پیراهن بارسلونا آنقدر با ضربات ایستگاهی گل به ثمر رسانده که تعداد گل‌های او با این ضربات از گل‌های همه تیم‌های بزرگ حاضر در پنج لیگ بزرگ اروپا با استفاده از این ضربات بیشتر بوده است.

مسی در طول سال‌ها درخشش در زمین‌های فوتبال تکنیک شلیک ضربات ایستگاهی خود را بهتر و بهتر کرده و حالا دیگر بزرگ‌ترین استاد ضربات ایستگاهی دنیا به حساب می‌آید. او در دیدار یکشنبه شب بارسا مقابل سویا در دقیقه ۷۸ بار دیگر از روی ضربه ایستگاهی با شوتی استثنایی دروازه حریف را باز کرد تا نگاه دنیای فوتبال دوباره به تکنیک او در شلیک ضربات ایستگاهی معطوف شود.

سرخیو بوسکتس هم‌تیمی مسی زمانی درباره ستاره آرژانتینی و ضربات ایستگاهی‌اش گفته بود او حتی در تمرین‌ها هم زمانی که تمرین شلیک ضربات ایستگاهی می‌کند، درصد بسیار بالایی از آنها را به گل تبدیل می‌کند‌ اما رازهای تکنیکی مسی در زدن این ضربات ایستگاهی مرگبار چیست؟ اگر به تصاویر او در حال زدن این ضربه‌ها دقت کنید، مسی توپ را در سر جای خود قرار داده، سرش را بالا گرفته، بدنش را خم کرده و توپ را به سمت دروازه شلیک کرده و دروازه را باز می‌کند. همه چیز همین قدر ساده به نظر می‌رسد. ولی تکنیک نهفته در این حرکات به مراتب ظریف‌تر از آن است که در نگاه اول می‌بینیم.

بر اساس گزارش‌ها، مسی در سال‌های اول درخشش خود به عنوان فوتبالیست روش تمرین خود در زدن ضربات ایستگاهی را تغییر داده و برای شبیه‌سازی هر چه دقیق‌تر شرایط مسابقه، در تمرین‌ها بین خودش و دروازه آدمک‌های پلاستیکی قرار می‌دهد. در یکی از بررسی‌های دقیق تکنیکی مشخص شد که پای مسی در زمان زدن ضربات آزاد زاویه‌ای ۵۰ درجه‌ای دارد. او قبل از ضربه زدن به توپ کل کف کفشش را روی زمین قرار می‌دهد و این به عنوان تکیه‌گاه عمل کرده و به او ثبات و پایداری می‌دهد.

بعد از این مسی برای دقت بیشتر ضربه‌اش، شانه‌ها و سینه خود را خم می‌کند و به این ترتیب کل بدن او حالت قوز کردن پیدا کرده و شکل متراکم‌تری پیدا می‌کند.
روزنامه اسپانیایی اسپورت در گذشته از متخصصین علوم ورزشی و فیزیکی خواسته بود با بررسی شوت‌های مسی در ضربات آزاد رازهای درخشش او را مشخص کنند. دپارتمان فیزیک دانشگاه بارسلونا در پاسخ به این روزنامه اعلام کرد ‌ مسی از اثر مگنوس برای دقت هر چه بیشتر ضرباتش استفاده می‌کند.

اثر مگنوس می‌گوید چرخش یک جسم (توپ) باعث می‌شود نیرویی عمود بر خط حرکت آن به‌وجود بیاید که روی مسیر حرکت جسم تاثیر می‌گذارد. بر اساس گزارش این دانشگاه، فشار وارد شده بر سطح پایینی جسم (توپ) بیشتر از فشار وارد شده بر سطح بالایی آن بوده و در نتیجه نیرویی به‌وجود می‌آید که باعث می‌شود مسیر حرکت جسم که در اینجا توپ شلیک شده توسط مسی است انحنا پیدا کرده و غیر قابل پیش‌بینی شود.

*** آمار بازی با گل‌های مسی
لیونل مسی کاپیتان بلوگرانا، گل چهارم تیمش در این دیدار را به زیبایی از روی ضربه آزاد به ثمر رساند تا به ۴۹ گل از روی ضربات آزاد مستقیم (۴۳ گل برای بارسلونا و شش گل برای آرژانتین) دست یابد. از ۴۳ گل مسی از روی ضربات ایستگاهی برای بارسلونا، ۳۲ گل در لالیگا به ثمر رسیده است.

در حالی که او موفق به گلزنی از روی ضربات آزاد مستقیم در پنج جام معتبر شده است. اسپانیول با دریافت شش گل از روی ضربات آزاد از لیونل مسی همچنان رکورددار است. مسی در مقابل ۱۰ تیم بیش از یک بار از روی ضربات آزاد گلزنی کرده و ۲۲ تیم در مجموع دروازه‌شان مقابل مسی از روی ضربات آزاد باز شده است. همچنین مسی موفق شد برای دوازدهمین فصل متوالی، از روی ضربات ایستگاهی برای بارسلونا گلزنی کند و در فصل ۲۰۱۹/۲۰۱۸ با هشت بار گلزنی در این زمینه رکورددار است.

سویا همچنان رکورددار دریافت گل از لیونل مسی است. هیچ باشگاهی به اندازه سویا دروازه‌اش مقابل مسی باز نشده است. او در ۳۸ بازی مقابل سویا موفق شده ۳۷ گل و ۱۶ پاس گل به ثبت رساند و ۲۹ برد، پنج تساوی و فقط چهار شکست نشان دهنده ضعف سویا در رویارویی با لیونل مسی و تیم‌هایش است.

نکته آماری جالب توجه دیگر اینکه لیونل مسی موفق شد در ۱۵۰ بازی خانگی برای بارسلونا در لالیگا گلزنی کند. او مجموعاً ۲۲۹ بازی برای بارسلونا در نیوکمپ در مسابقات لالیگا انجام داده‌ که در ۱۵۰ بازی آن موفق به گلزنی شده است. ۲۴۱ گل و ۵۹ پاس گل در این دیدارها توسط مسی به ثبت رسیده و ۱۲۵ برد، ۱۲ تساوی و سه شکست در دیدارهایی که مسی برای بارسلونا در نیوکمپ گلزنی کرده، به دست آمده است.

*** عبور از پله؛ چالش جدید مسی
فقط یک اسطوره می‌تواند از اسطوره‌ای دیگر سبقت بگیرد. حالا لیونل مسی می‌خواهد یکی از دست‌نیافتنی‌ترین رکوردهای سال‌های اخیر فوتبال جهان را بشکند یعنی ۶۴۳ گلی که ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به «پله» در ۱۸ سال حضور در سانتوس (بین ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۴) به ثبت رسانده بود. هیچ بازیکن دیگری در تاریخ فوتبال نتوانسته در یک باشگاه اینقدر گل بزند. مسی که تا کنون ۶۰۴ گل برای بارسلونا به ثمر رسانده پیش از این رکورد ۵۶۵ گل گرد مولر در بایرن مونیخ بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ را شکسته بود.

مسی اولین گل فصلش را مقابل سویا به ثمر رساند و حالا به ۳۹ گل دیگر نیاز دارد تا به پله برسد و با ۴۰ گل از او عبور خواهد کرد. او در هر ۱٫۱۴ بازی یک گل به ثمر رسانده است. ستاره بارسلونا ۶۸ گل هم در بازی‌های دوستانه برای بارسلونا زده تا کل گل‌های دوران فوتبالش به عدد ۶۷۲ برسد.

کدخبر: ۲۸۴۵۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر