کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۵۷۵
تاریخ خبر:

راز موفقیت عجیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| خردادماه برای سهامداران بورس حسابی خوش‌یمن بوده. تقریبا یک ماه پیش بود که شاخص کل تا قعر یک میلیون و ۹۵هزار واحد پایین رفت و با تغییر روند، حالا در مسیر صعودی قرار گرفته. تا جایی‌که آخرین روز کاری هفته گذشته توانست از مقاومت مهم ۱٫۲میلیون واحدی عبور کند. در این مدت هر کدام از نمادها بازدهی مختلفی داشتند و سهامداران عملکرد متفاوتی از خود به‌جا گذاشتند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این قاعده مستثنا نبودند و بعضی از آنها توانستند سود بیشتری نسبت به دیگران نصیب مشتریان‌شان کنند. ازجمله آنها می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری فراز داریک اشاره کرد که با بازدهی ۱۹٫۶درصدی رکورددار بهترین عملکرد بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی ETF است. ولی راز موفقیت این صندوق‌ها چه بوده؟ هرکدام از این صندوق‌ها سبد متفاوتی از سهام تشکیل داده‌اند و احتمالا بتوان با بررسی سبد‌ صندوق‌های موفق، در‌س‌هایی برای سرمایه‌‌گذاری در فصل تابستان داشته باشیم.

سبد صندوق فراز با بازدهی ۶/۱۹درصد
صندوق نوپای فراز داریک بهترین عملکرد را در خردادماه از خود به‌جا گذاشته و سرمایه آن حدود ۱۹٫۶درصد رشد کرده است. راز موفقیت این صندوق سرمایه‌گذاری در فلزات اساسی است. این گروه بخش اصلی سبد سهام فراز را تشکیل می‌دهد. فرآورده‌های نفتی در رتبه دوم و سرمایه‌گذاری‌ها در رتبه سوم بیشترین سهم از سبد صندوق سرمایه‌گذاری فراز داریک قرار دارند.

به‌طور دقیق‌تر، بررسی پرتقوی صندوق فراز نشان می‌دهد سهام اصلی که این صندوق در آن سرمایه‌گذاری کرده، فملی است که هشت درصد سبد سهام را تشکیل می‌دهد. فولاد، کاوه، فخوز و ذوب از دیگر نمادهای فلزی حاضر در سبد سهام فراز هستند. شپنا، شتران و شبندر هر کدام پنج درصد سرمایه فراز را به خود اختصاص داده‌اند و شستا، خودرو، وتجارت و دارا یکم دیگر نمادهای حاضر در سبد سهام صندوق سرمایه‌گذاری فراز داریک هستند.
گروه‌های اصلی: فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و سرمایه‌گذاری‌ها
نمادهای اصلی: فملی، دارا یکم و فولاد

سبد صندوق آوا با بازدهی ۷/۱۵درصد
صندوق سرمایه‌گذاری آوای معیار با نماد آوا در رتبه دوم بهترین عملکرد بین صندوق‌های سهامی در خردادماه قرار دارد. این صندوق حداکثر توان خود را برای خرید سهام به خرج داده و ۹۵درصد دارایی‌های آن در قالب سهام شرکت‌هاست. فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها به‌ترتیب گروه‌هایی هستند که بیشترین سهم را از سبد سهام صندوق سرمایه‌گذاری آوا به خود اختصاص داده‌اند.

این صندوق علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در سهام شبندر دارد و ۱۰درصد سرمایه خود را شبندر خریده است. شستا دیگر سهام اصلی موجود در سبد صندوق آوا به حساب می‌آید. خساپا تک سهم دیگری است آوا سراغ خرید آن رفته. با اینکه فلزات اساسی بیشترین سهم را از سبد آوا دارند اما هرکدام از شرکت‌های فلزی بخش کوچکی از سرمایه آوا را به خود اختصاص داده‌اند. ازجمله آنها می‌توان به فولاد، فملی و هرمز اشاره کرد.
گروه‌های اصلی: فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها
نمادهای اصلی: شبندر، شستا و خساپا

سبد صندوق و بازار با بازدهی ۹/۱۳درصدی
صندوق سرمایه‌گذاری سهامی بازار آشنا ازجمله صندوق‌های شاخصی است که تلاش می‌کند سبد سهام خود را طوری بچیند که نوسانات قیمت آن متناسب با تغییرات شاخص کل باشد. این صندوق موفق شده در خردادماه امسال بازدهی ۱۳٫۹درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. بخش عمده سبد سهام صندوق بازار آشنا به گروه محصولات شیمایی اختصاص دارد.

بانک‌ها و موسسات اعتباری در رتبه دوم و استخراج کانه‌های فلزی در رتبه سوم بین گروه‌های مختلف هستند که صندوق وبازار توجه زیادی به آنها دارد. در این بین چند نماد هستند که جایگاه ویژه‌ای در سبد سهام وبازار دارند. از نمونه آن می‌توان به وپاسار اشاره کرد که ۱۵درصد سرمایه وبازار را به‌خود اختصاص داده. این صندوق در خردادماه حجم زیادی از سهام وپاسار را خریده است. نوری، کاوه، وبملت و اپال از دیگر نمادهای اصلی حاضر در سبد سهام صندوق سرمایه‌گذاری بازار آشنا هستند.
گروه‌های اصلی: محصولات شیمیایی، بانک‌ها، استخراج کانه‌های فلزی
نمادهای اصلی: وپاسار، نوری و کاوه

سبد صندوق زرین با بازدهی ۸/۱۳درصدی
صندوق سرمایه‌گذاری زرین کوروش در خردادماه ۱۳٫۸درصد سود کرده است. برای همین زرین کوروش هم در بین صندوق‌های پربازده خردادماه به‌حساب می‌آید. این صندوق بخش عمده دارایی‌های خود یعنی بیش از ۹۰درصد آن را در قالب سهام نگهداری می‌کند و سبد سهام خود را طوری چیده که سهم سه گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی به‌ترتیب بیشتر از بقیه است.

بررسی دقیق‌تر پرتفوی زرین نشان می‌دهد شپدیس مهره اصلی سبد سهام این صندوق سرمایه‌گذاری است. فخوز در رتبه دوم و وبملت در رتبه سوم مهمترین سهام موجود در سبد صندوق زرین هستند. زرین همچنین سراغ سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های آریا، شبندر، کگل و تاپیکو هم رفته است. نمادهای لیدر گروه‌های مختلف جایگاه چندانی در سبد سهام زرین کوروش ندارند و از طرفی سهم نمادهای دلاری در سبد صندوق زرین خیلی بالاست.
گروه‌های اصلی: محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی
نمادهای اصلی: شپدیس، فخوز و وبملت

سبد صندوق آگاس با بازدهی ۵/۱۳درصدی
بزرگترین‌ صندوق سرمایه‌گذاری ETF سهامی در خردادماه حدود ۱۳٫۵درصد رشد را در کارنامه خود ثبت کرده است. صندوق هستی‌بخش آگاه از این نظر در رتبه پنجم پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد. این صندوق که واحدهای آن با نماد آگاس در بورس خرید و فروش می‌شود، بیش از ۹۵درصد دارایی خود را در قالب سهام نگه داشته و تنها پنج درصد سرمایه‌اش پول نقد یا حساب بانکی است.

عمده سهامی که آگاس در اختیار دارد، مربوط به گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی است. بررسی پرتفوی آگاس نشان می‌دهد این صندوق بیش از ۱۰درصد سرمایه خود را در سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان سرمایه‌گذاری کرده است. شپدیس از گروه محصولات شیمیایی در رتبه دوم و فملی از گروه فلزات اساسی در رتبه سوم قرار دارد. تاصیکو، آریا، کاوه، شیراز و فاسمین دیگر نمادهای مهم سبد سهام آگاس به حساب می‌آیند و هر کدام بیش از سه درصد سبد سهام را به خود اختصاص داده‌اند.
گروه‌های اصلی: فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی
نمادهای اصلی: فولاد، شپدیس و فملی

تقلب از بزرگترها برای چیدن سبد سهام
همه ما آن ضرب‌المثل معروف را شنیده‌ایم که نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت ولی کمتر کسی درباره نحوه چیدن تخم‌مرغ‌ها در سبدهای مختلف صحبت کرده است. تشکیل سبد سهام حرفه‌ای شاید یکی از پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین کارهایی باشد که یک سهامدار در بازار سرمایه انجام می‌دهد. رعایت چند نکته می‌توان ما را به تشکیل سبد سهام کمک کند اما اگر وقت و حوصله بررسی ریسک و بازدهی مورد نظر را ندارید، می‌توانید به یکی از بزرگترهای بورس اعتماد کرده و از او سرمشق بگیرید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از این بزرگان هستند. تعداد زیادی از معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه در هر کدام از این صندوق‌ها مشغول به کار هستند. سبد سهام صندوق‌های پربازده می‌توان راهنمای خوبی برای نحوه تشکیل سبد سهام باشد. صندوق‌ها هر روز با به‌روزرسانی سایت خود سهم گروه‌های مختلف از دارایی‌هایشان را اعلام می‌کنند. همچنان در پایان ماه می‌توانید صورت وضعیت پرتفوی صندوق مورد نظرتان را در سامانه کدال مشاهده کنید تا ببنید دقیقا چه سهم‌هایی و با چه مبلغی در سبد سهام صندوق حضور دارند.

کدخبر: ۳۹۸۵۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر