کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۸۶۴۹
تاریخ خبر:

راز شادی کشورهای اسکاندیناوی: سیستم آموزش و پرورش

این روزها که بحث «مشق شب» و تکلیف دانش آموزان و ادعای برخی از ناشران کمک آموزشی دربارۀ موفق نبودن سیستم آموزشی کشورهای اسکاندیناوی (مهارت آموزی به جای تکلیف محوری و فشار به محصلان) در رسانه‌ها مطرح است این موضوع شاید جالب باشد که سه کشوری که سیستم آموزش و پرورش خود را کارآمد کرده‌اند، شادترین کشورهای جهان هستند و به عکس کشورهایی که آموزش و پرورش ناکارآمد دارند غمگین ترین اند.

ماهنامۀ «دنیای برند» نوشته است: نروژ، دانمارک و سوئد سه کشور واقع در شمال اروپا سال های متمادی است که در صدر شادترین مردم جهان قرار دارند. ۵ دلیل این سرآمدی در شادی این گونه برشمرده شده است:« امکانات رفاهی- اجتماعی، برابری های مدنی، درآمد زیاد، اختلاف کم طبقاتی و سیستم آموزش و پرورش کارآمد.»

غمگین ترین کشور دنیا هم جمهوری آفریقای مرکزی معرفی شده است. مهم ترین دلیل این غمگینی آموزش و پرورش ناکارآمد ذکر شده است.

دلایل غمگینی کشورهای دیگر (یمن، سودان، نیجریه، موزامبیک،کنیا، زامبیا، اوگاندا، کامرون و روآندا) هم جالب است:

«محدودیت آزادی های مدنی، نرخ زیاد بیکاری، آموزش و پرورش ناکارآمد، دست رسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم، بی اعتمادی شهروندان به سیستم سیاسی و فساد اقتصادی».

بدین ترتیب ملاحظه می شود: کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش و پرورش ارتباط مستقیمی با شادی و غمگینی دارد و یکی از دلایل شاد بودن کشورهای شمال اروپا نوع اموزش و پرورش آنهاست. سیستمی که خلاقیت دانش آموز را شکوفا می کند و بر این پایه است که استعداد و هوش خاص او را بشناسد و همان را پرورش دهد به جای این که انبوهی از محفوظات را به او تحمیل کند.

منبع:عصرایران

کدخبر: ۲۳۸۶۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • abolfazltwin

    جای ایران کجاست اینوری یا اونوری

  • meysam2626

    چقد نازه