کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۰۹۶
تاریخ خبر:

راز تاکید ترامپ بر داروی ضد مالاریا چیست؟

روزنامه هفت صبح| ماجرای اصرار ترامپ برای استفاده از داروی مشهور درمان مالاریا در جهت سرکوب کرونا، جنجال‌برانگیز شده است. این در حالی است که مقامات پزشکی آمریکا به‌صراحت از تجویز این دارو سر باز زده‌اند و بر مبهم‌بودن عوارض استفاده از این دارو تاکید کرده‌اند؛ حتی عوارضی مثل تاثیر بر بینایی.

به‌نظر می‌رسد در وهله اول سفارش و توصیه شدید ترامپ برای یافتن راه‌حل بحران خانمان‌برانداز کرونا در آمریکا باشد یا شاید هم شبهه سود مالی غیرمستقیم برای ترامپ در میان باشد. دیروز نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعای عجیبی را مطرح کرد. ترامپ سهم کوچکی در شرکت سانوفی فرانسه دارد. این شرکت تولیدکننده دارویی به نام پلاکونیل است که همان نام ژنریک هیدروکسی‌کلروکین است و طبیعتا با تاکید بر نقش این داروی ضدمالاریا بر سود ترامپ افزوده خواهد شد.

دیروز همایون خیری، ژورنالیست علمی مقیم استرالیا در یک رشته‌توئیت نوشت:
تشکیلات فکت‌چکر(راستی‌آزمایی) با مرور حرف‌های ترامپ و اطرافیانش متوجه شده، اصرار این‌ها برای موثربودن داروی هیدروکسی‌کلروکین(داروی قدیمی برای مالاریا) نتیجه اطلاعات علمی غلطی‌ست که به قصد انحراف افکار عمومی برای مقاصد سیاسی در اینترنت منتشر شده. روزنامه واشنگتن‌پست چگونگی دست‌به‌دست شدن اطلاعات غلط را در یک گزارش منتشر کرده.

این اطلاعات غلط بالاخره از شبکه تلویزیونی فاکس سردرآورده و بعد به توئیتر ترامپ و جلسه مطبوعاتیش رسیده. حالا مراکز علمی و محققان شناخته‌شده در آمریکا من‌جمله آنتونی فوچی، رئیس مرکز بیماری‌های عفونی، میگن تحقیقات درباره این دارو به نتایج قابل قبول نرسیده و در عوض، مصرفش عوارض جانبی داشته.

فوچی که در جلسات مطبوعاتی مربوط به کرونا کنار ترامپ می‌ایسته، هربار بعد از اصرار ترامپ برای استفاده از داروی مالاریا به زبان دیپلماتیک توضیح میده که شواهد علمی چنین چیزی رو تایید نمی‌کنه. جالب‌تر این‌که هند صادرات این دارو رو منع کرده بود ولی ترامپ با نارندا مودی، نخست‌وزیر هند، تماس گرفت که اجازه بده این دارو به آمریکا بیاد. یعنی رئیس‌جمهور آمریکا به‌رغم نظر دانشمندان، یک‌تنه داره خوردن داروی مالاریا رو تبلیغ می‌کنه.

باز‌هم گلی به گوشه جمال اونی که روغن بنفشه رو تبلیغ می‌کرد.
اما در یکی از کامنت‌ها کاربری به او جواب داده: « به‌نظرم مقاله واشنگتن‌پست مغرضانه است، الان در پروتکل درمانی کره جنوبی، ایران، ایتالیا، فرانسه، هیدروکسی‌کلروکین وجود دارد، قیاسش با روغن بنفشه خیلی بی‌انصافیه، حالا ترامپ خر، ۲۰تا کشور که دیوونه نیستند بیان داروی غیرموثر استفاده کنند.»

کدخبر: ۳۲۰۰۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر