کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۱۳۳
تاریخ خبر:

راز بازدهی متفاوت ‌صندوق‌های بورسی

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌هرچه بکارید، همان را درو می‌کنید. بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF رابطه بسیار نزدیکی با چینش سبد دارایی‌های صندوق دارد. برای همین است که در مدت مشخص یک صندوق ممکن است بازدهی چشمگیری نصیب سرمایه‌گذاران کند و یک صندوق دیگر نتواند عملکرد خوبی از خود به‌جا بگذارد. برای همین یکی از مهمترین نکات برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، توجه به سبد دارایی آنهاست.

هرچه تنوع سبد بیشتر باشد، نشان از ریسک کمتر دارد. البته باید توجه داشته باشید که ریسک کمتر ممکن است به بازدهی پایین‌تر منجر شود. در این گزارش سبد دارایی‌های ۱۴ صندوق سرمایه‌گذاری را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم وزن کدام گروه‌ها در تعیین روند قیمت واحدهای این صندوق‌ها تاثیرگذار است؛

برای مثال صندوق‌های آگاس، اطلس، ارزش و آوا توجه بخش عمده دارایی‌شان را در فلزات اساسی و محصولات شیمیایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این حساب تغییرات قیمت سهام در این دو گروه بیشترین تاثیر را در عملکرد این صندوق‌ها خواهد گذاشت. چینش سبد دارایی صندوق‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کند. برای بررسی آخرین تغییرات سبد دارایی می‌توانید به سایت هرکدام از این صندوق‌ها مراجعه کنید.

*** آگاس؛ هستی‌بخش آگاه
پنج گروه، حدود سه‌چهارم دارایی‌های آگاس را تشکیل می‌دهند. این یعنی تنوع سرمایه‌گذاری این صندوق چندان بالا نیست و تا حد زیادی تحت‌تاثیر نمادهای دلاری است، چراکه آنها بیش از نصف دارایی آگاس را تشکیل می‌دهند. هر سه گروه اول در پرتفوی آگاس فعلا شرایط مناسبی در بورس ندارند.

- فلزات اساسی با ۲۳٫۷درصد
- محصولات شیمیایی با ۲۱٫۳درصد
- بانک با ۱۱٫۰درصد
- استخراج کانه فلزی با ۸/۹درصد
- دارویی با ۸٫۳ درصد
- سایر ۲۵٫۹درصد

*** کاریس؛ سپهر کاریزما
بیش از یک‌سوم سهام موجود در پرتفوی صندوق کاریس مربوط به گروه‌های غیردلاری مثل بانک‌ها، هلدینگ‌ها و خدمات فنی و مهندسی است؛ موردی که نشان می‌دهد با خبرهایی که نتیجه آنها کاهش قیمت دلار و بهبود شرایط اقتصادی است، ارزش دارایی‌های صندوق سپهر کاریزما افزایش پیدا می‌کند.

- بانک با ۲۲٫۷درصد
- محصولات شیمیایی با ۱۲٫۶درصد
- فلزات اساسی با ۹٫۲درصد
- هلدینگ‌ها با ۸٫۹درصد
- خدمات فنی مهندسی با ۷٫۵درصد
- سایر با ۳۹٫۱درصد

*** اطلس؛ توسعه اندوخته آینده
سبد دارایی‌های صندوق توسعه اندوخته آینده با نماد اطلس، اغلب با سهام دلاری چیده شده است، چراکه در پنج گروه اصلی این صندوق نام فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی به چشم می‌خورد. سیمانی‌ها با صعودی که در هفته‌های اخیر داشته‌اند، جایشان را در پرتفوی اطلس باز کرده‌اند.

- فلزات اساسی با ۱۸٫۷درصد
- محصولات شیمیایی با ۱۵٫۰درصد
- سیمان با ۱۰٫۳درصد
- برق و گاز با ۶٫۸درصد
- فرآورده‌های نفتی با ۴٫۹درصد
- سایر با ۴۴٫۳درصد

*** سرو؛ سرو سودمند مدبران
صندوق سرو تا حد زیادی یک صندوق کم‌ریسک به حساب می‌آید، چراکه پنج دارایی اصلی آنها کمتر از نصف سبد را تشکیل داده و نشان از تنوع بالای دارایی‌های این صندوق دارد. همچنین حضور دارویی‌ها در رتبه دوم دارایی‌های سرو نشان می‌دهد این صندوق با تغییرات روند بورس همگام است.

- فلزات اساسی با ۱۵٫۷درصد
- دارویی با ۹٫۳درصد
- کانی غیرفلزی با ۲/۸درصد
- فرآورده‌های نفتی با ۶٫۵درصد
- کانه‌های فلزی با ۶٫۲درصد
- سایر با ۵۴٫۱درصد

*** ارزش؛ ارزش‌آفرینان پایدار
بیش از ۶۰درصد دارایی‌های صندوق ارزش را سهام دلاری تشکیل می‌دهد. این صندوق برای روزهایی که دلار و سهام شاخص‌ساز فلزی و شیمیایی روند صعودی دارند بازدهی خوبی خواهد داشت، اما از آنجا که اغلب دارایی‌های آن در دو گروه قرار گرفته، ریسک سرمایه‌گذاری را بالا برده است.

- محصولات شیمیایی با ۲۸٫۲درصد
- فلزات اساسی با ۲۴٫۸درصد
- کانه‌های فلزی با ۱۰٫۸درصد
- فنی و مهندسی با ۵٫۵درصد
- بانک با ۵٫۳درصد
- سایر با ۲۵٫۵درصد

*** آتیمس؛ آرمان آتیه درخشان مس
تنها صندوق سرمایه‌گذاری که خودرو و ساخت قطعات بین پنج گروه برتر در سبد دارایی‌هایش حضور دارد، آتیمس است. موردی که نشان می‌دهد این صندوق توجه چندانی به مسائل بنیادی ندارد. همچنین به نظر می‌رسد اغلب سهام حاضر در سبد آتیمس را سهام غیردلاری تشکیل داده باشد.

- فلزات اساسی با ۱۳٫۶درصد
- خودرو با ۱۳٫۵درصد
- بانک با ۱۱٫۴درصد
- کانه فلزی با ۱۱٫۲درصد
- محصولات شیمیایی با ۸٫۹درصد
- سایر با ۴۱٫۴درصد

*** بذر؛ بذر امیدآفرین
از پنج گروه برتر موجود در سبد دارایی‌های بذر، هم سهام دلاری و هم سهام غیردلاری حضور دارند که نشان‌دهنده تعادل بین این دو نوع سهام است. البته با توجه به اینکه این پنج گروه بیش از ۷۰درصد دارایی صندوق را تشکیل می‌دهند، می‌توان گفت تنوع دارایی‌های بذر نسبت به دیگران چندان بالا نیست.

- فلزات اساسی با ۲۳٫۷درصد
- بانک با ۱۷٫۵درصد
- محصولات شیمیایی با ۱۴٫۶درصد
- هلدینگ‌ها با ۹٫۰درصد
- کانه‌های فلزی با ۸٫۹درصد
- سایر با ۲۶٫۴درصد

*** فیروزه؛ شاخص ۳۰ شرکت فیروزه
صندوق سرمایه‌گذاری شاخص ۳۰ شرکت فیروزه تا حد زیادی بر اساس نمادهای تاثیرگذار در شاخص کل سبد خود را چیده است، به همین خاطر تغییرات ارزش واحدهای صندوق فیروزه تا حد زیادی با شاخص کل همگام است. زمانی که شرکت‌های بزرگ جلوی کوچک‌ترها کم بیاورند، بازدهی فیروزه کاهش پیدا می‌کند.

- محصولات شیمیایی با ۱۸٫۴درصد
- واسطه‌گری مالی با ۱۵٫۶درصد
- هلدینگ‌ها با ۱۰٫۶درصد
- سایر واسطه‌گری پولی با ۹٫۴درصد
- فلزات اساسی با ۹٫۲درصد
- سایر با ۳۶٫۶درصد

*** الماس؛ امین تدبیرگران فردا
تنوع سبد دارایی‌های صندوق الماس به حدی بالاست که پنج گروه برتر کمتر از نصف دارایی‌ها را تشکیل می‌دهند و این مورد ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. از پنج گروه با بیشترین سهم از سبد الماس، سه گروه دلاری هستند. حضور پالایشگاه‌ها در رتبه دوم از نکات قابل‌توجه سبد این صندوق است.

- محصولات شیمیایی با ۱۵٫۵درصد
- فرآورده‌های نفتی با ۱۰٫۰درصد
- فلزات اساسی با ۹٫۵درصد
- سرمایه‌گذاری‌ها با ۶٫۲درصد
- کانه فلزی با ۶٫۰درصد
- سایر با ۵۲٫۸درصد

*** آوا؛ آوای معیار
کوچک‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی حاضر در بازار سرمایه بیش از سه‌چهارم دارایی‌های خود را به پنج گروه اختصاص داده که نشان می‌دهد وزن فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در تعیین روند صندوق آوا بسیار بالاست. همچنین آوا تنها صندوقی است که گروه حمل‌ونقل در بین پنج گروه برتر سبد آن قرار دارد.

- فلزات اساسی با ۲۸٫۵درصد
- محصولات شیمیایی با ۲۰٫۸درصد
- فرآورده‌های نفتی با ۱۱٫۷درصد
- بانک با ۱۰٫۰درصد
- حمل‌و‌نقل با ۷٫۱درصد
- سایر با ۲۱٫۹درصد

*** مدیر؛ مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی
سهم نمادها و گروه‌های غیردلاری در سبد دارایی‌های صندوق ETF مدیر بالاست.محصولات غذایی در هیچ صندوقی چنین جایگاهی ندارند و اینطور که پیداست این صندوق حساب ویژه‌ای روی این گروه باز کرده است. حمل‌ونقل و خرده‌فروشی‌ از دیگر نمادهای غیردلاری در سبد دارایی‌های صندوق مدیر هستند.

- محصولات غذایی با ۱۹٫۱درصد
- محصولات شیمیایی با ۱۹٫۱درصد
- فلزات اساسی با ۱۱٫۶درصد
- حمل و نقل با ۷٫۵درصد
- خرده‌فروشی با ۷٫۱درصد
- سایر با ۳۵٫۶درصد

*** کاردان؛ تجارت شاخصی کاردان
صندوق سرمایه‌گذاری تجارت شاخصی کاردان همانطور که از اسمش پیداست، سبد دارایی‌هایش را براساس وزن شرکت‌ها در تعیین شاخص کل چیده است. در چنین حالتی تغییرات شاخص کل تاثیر مستقیمی روی ارزش واحدهای صندوق کاردان می‌گذارد و این موضوع باعث می‌شود رشد و نزول سهام کوچک تاثیری در این صندوق نداشته باشد.

- محصولات شیمیایی با ۱۵٫۳درصد
- هلدینگ‌ها با ۷٫۹درصد
- فلزات اساسی با ۷٫۳درصد
- بانک‌ها با ۷٫۲درصد
- استخراج کانه‌های فلزی با ۶٫۴درصد
- سایر با ۵۶درصد

*** افق ملت؛ سرمایه‌گذاری افق ملت
نصف دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری افق ملت به صورت خرد و با وزن پنج درصد از کل دارایی‌ها در گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاری شده که نشان می‌دهد این صندوق سبد متنوع و کم‌ریسکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است. هرچند، وزن محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به عنوان گروه‌های بزرگ بورس بیشتر از بقیه‌ است.

- محصولات شیمیایی با ۱۴٫۹درصد
- فلزات اساسی با ۱۲٫۲ درصد
- بانک‌ها با ۱۰٫۴درصد
- شرکت‌های سرمایه‌گذاری با ۸٫۵درصد
- نهادهای مالی با ۵٫۱درصد
- سایر با ۴۸٫۹درصد

*** آساس؛ آسمان آرمانی سهام
بخش عمده دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری آساس در سهام دلاری مثل محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی و غیرفلزی سرمایه‌گذاری شده است. بانک‌ها تنها سهام غیردلاری در بین پنج گروه برتر در سبد دارایی‌های آساس هستند و این موضوع نشان از وابستگی بازدهی این صندوق به قیمت دلار دارد.

- محصولات شیمیایی با ۲۰٫۱درصد
- کانه‌های غیرفلزی با ۱۷٫۱درصد
- کانه‌های فلزی با ۸٫۸درصد
- بانک‌ها با ۸٫۷درصد
- شرکت‌های سرمایه‌گذاری با ۸٫۶درصد
- سایر با ۳۶٫۷درصد

کدخبر: ۳۶۹۱۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر