کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۹۵۵
تاریخ خبر:

راز استقبال جنون‌آمیز سرمایه‌گذاران خرد از ‌‌ارزهای دیجیتال‌

روزنامه هفت صبح، رضا فرزیان | ‌بورس پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری سنتی در مهرماه امسال بوده است؛ با چقدر سود؟ حدود سه درصد که شاید زورکی به چهار درصد برسد. تازه در نظر داشته باشید که بازدهی بورس را بر اساس عملکرد شاخص کل محاسبه می‌کنند و احتمالا خیلی‌ها نتوانسته‌اند سرمایه‌شان را تا این اندازه افزایش دهند. وضع سرمایه‌گذاران خرد در بازارهای سنتی مثل دلار، طلا و سکه اصلا خوب نبوده است.

کسی که اول مهرماه امسال ربع‌سکه بهار آزادی را سه میلیون و ۴۸۰ هزار تومان خریداری کرده، می‌توانسته در پایان ماه آن را سه میلیون و ۵۲۰ هزار تومان بفروشد و دلش به یک درصد سود خوش باشد. بازدهی نیم‌سکه در این مدت نیم‌درصد بوده است (۰٫۵‌درصد) اما خریداران دلار، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و طلای ۱۸عیار به‌ترتیب دو دهم درصد، چهار دهم درصد و هشت صدم درصد ضرر داده‌اند.

خودتان را جای یک سرمایه‌گذار خرد بگذارید و ببینید اگر وسوسه سود کوتاه‌مدت در سرتان بوده، الان ممکن است چه حالی داشته باشید! حال بیایید کمی آنطرف‌تر برویم؛ به بازار ارزهای دیجیتال که شاید تازه باشد و کمی هم خطرناک به‌نظر برسد اما تنها در یک مورد با بازدهی حدود ۴۰۰‌درصدی روبه‌رو بوده و ۳۰، ۴۰‌درصد سود در آن یک امر کاملا عادی است. باور نمی‌کنید؟ این گزارش برای شما نوشته شده است.

‌تغییرات قیمت دلار، طلا و سکه
مهرماه امسال درحالی به‌پایان رسید که قیمت دلار ۸۰ تومان کاهش پیدا کرد. سکه تمام بهار آزادی هم در این مدت ارزان شد و از ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. ۵۰ هزار تومان کاهش در یک ماه زیان بزرگی نیست؛ نه آنقدر که به سرمایه‌گذاران شوک وارد کند اما به‌هرحال سکه هم در این مدت ارزان شده است. بخت ولی با خریداران سکه‌های کوچک‌تر یار بوده و آنها توانسته‌اند شاهد رشد ۳۰ هزار تومانی سکه نیم‌ بهار آزادی و افزایش ۴۰ هزار تومانی سکه ربع‌بهار آزادی باشند اما اگر طلای ۱۸عیار خریده باشید هزار تومان در هر گرم زیان متحمل شده‌اید. موافقید دقیق‌تر ماجرا را مرور کنیم؟

دلار
‌دلار در اولین روز مهر ماه ۱۴۰۰ با قیمت ۲۷ هزار و ۵۳۰ تومان روی تابلوی صرافی‌ها رفت. در پایان هفته اول قیمت دلار به ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. یک هفته بعد در روز پنجشنبه ۱۵ مهرماه دلار را ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان فروختند. آنهایی که فکر می‌کردند وضع بدتر می‌شود در روز ۲۲ مهرماه حرفشان اثبات شد. در آخرین روز از هفته سوم مهرماه دلار را ۲۷ هزار و ۲۱۰ تومان فروخته‌اند. بعضی‌ها احتمالا در آن زمان هول برشان داشته و دست به ریسک زده‌اند اما گروهی که همچنان سرمایه‌هاشان را نگه داشتند، یک هفته بعد در ۲۹ مهرماه شاهد رسیدن قیمت دلار به ۲۷ هزار و ۴۵۰ تومان بودند. با این حال دلار هنوز در مهرماه زیان‌ داده بود.

سکه تمام‌بهار آزادی
سکه تمام بهار طرح جدید مهرماه را با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان آغاز کرده است و در پایان هفته اول روی سکوی ۱۲ میلیون و ۸۸ هزار تومان قرار گرفته. وضع در روزهای بعدی انقدر خوب نبوده و در پایان هفته دوم سکه را ۱۱ میلیون و ۸۷۰ تومان و در پایان هفته سوم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان فروخته‌اند. دقیقا در اوج ناامیدی، یک هفته بعد در روزهای پایانی مهر ماه قیمت سکه دوباره افزایش پیدا کرده و به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده تا ارزش سکه تمام بهار آزادی در مهر ماه امسال ۵۰ هزار تومان پایین بیاید.

سکه نیم‌‌بهار آزادی
افزایش ۳۰ هزار تومانی قیمت سکه نیم‌بهار آزادی در مهرماه امسال رخ داده است. با این حال برای همین ۳۰ هزار تومان رشد قیمت که ناشی از تقاضا بوده، سرمایه‌گذاران خون‌دل‌ها خورده‌اند. در اولین روز از مهر ماه امسال نیم‌سکه پنج میلیون و ۹۲۰ هزار تومان فروخته می‌شد و پس از یک هفته به قله شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

هفته بعد سرمایه آنها ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و به شش میلیون و ۷۰ هزار توان رسید. هفته بعد قیمت نیم‌سکه ۱۵۰ هزار تومان دیگر آب رفت و به پنج میلیون و ۹۲۰ هزار تومان یعنی نقطه شروع مهر ماه برگشت. ولی رشد قیمت دلار و افزایش تقاضای خرید باعث شد در پایان مهر ماه امسال سکه نیم‌بهار آزادی را پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت بدهند.

سکه ربع‌بهار آزادی
‌سکه ربع‌بهار آزادی در اولین روز مهرماه سه میلیون و ۴۸۰ هزار تومان قیمت داشته است. هفت روز بعد در هشت مهر شاهد فروش نیم‌سکه با قیمت سه میلیون و ۶۲۵ هزار تومان بوده‌ایم. احتمالا در این موقع سرمایه‌گذاران پیش خودشان فکر می‌کردند برد کرده‌اند و نانشان در روغن است ولی در هفته‌های بعدی، ربع‌سکه مدام در سراشیبی حرکت می‌کند.

در پایان هفته دوم مهر، سه میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می‌شود، در انتهای هفته سوم به سه میلیون و ۴۸۰ هزار تومان تنزل پیدا می‌کند و در حالی که به‌نظر می‌رسید با ضرر و زیان پاییز را شروع کرده، در کمال شگفتی در آخرین روز مهر به سه میلیون و ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد که ۴۰ هزار تومان بیشتر از اولین روز ماه است. عدد ولی هنوز بزرگ نیست و نمی‌توان گفت قند توی دل کسی آب شده است.

گرم طلای ۱۸عیار
‌مهرماه که شروع شد هر گرم طلای ۱۸عیار را یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان قیمت می‌دادند. در دو هفته بعدی وضع بهتر و بهتر شد. هر گرم طلای ۱۸عیار در روز هشتم مهر، یک میلیون و ۱۵۸ هزار تومان و در روز ۱۵مهرماه به یک میلیون و ۱۶۱ هزار تومان رسید. درست در وقتی که فکرش را نمی‌کردیم دلار از ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲۷ هزار و ۲۱۰ تومان ریزش کرد.

در نتیجه هر گرم طلای ۱۸عیار ۲۰ هزار تومان ارزان شد و به یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسید. به دنبال همین اتفاق، قیمت یک حلقه ۱۰گرمی نهایتا ۲۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. اگر کسی دست به‌خرید زده، همین اندازه برد کرده اما در آخرین روز معاملاتی ماه یعنی پنجشنبه ۲۹ مهر قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار دوباره افزایش پیدا کرده و به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. هزار تومان ضرر!

تغییرات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال
بیت‌کوین دیروز به‌پول ایران یک میلیارد و ۷۴۰ هزار تومان ارزش داشت اما سرمایه‌گذاران خرد همچنان می‌توانند واحدهای کوچک‌تر بیت‌کوین را خریداری کنند. بازدهی سرمایه‌گذاری روی مهمترین ارز دیجیتال دنیا در ۳۰ روز گذشته بین ۴۴ تا ۴۷ درصد است.

بازدهی سرمایه‌گذاری اتریوم در بازه ۳۰ روزه به حدود ۴۰ درصد می‌رسد. هر بیت‌کوین را ۱۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌توان خریداری کرد. بایننس کوین با بازدهی ۳۴ درصدی در ۳۰ روز را هم می‌توان گوشه ذهن نگه داشت. قیمت هر بایننس کوین الان حدود ۱۳ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان ارزش دارد. آدا از جمله ارزهای دیجیتال است که با بازدهی منفی روبه‌رو بوده است و قیمت آن در یک ماه کاهش پیدا کرده تا سرمایه‌گذاران تقریبا هشت درصد ضرر بدهند. تتر با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر نکرده و بازدهی صفر درصد را در ۳۰ روز گذشته تجربه می‌کند. استثنا هم داریم بالاخره!

هر سولانا که تازگی‌‌ها گل کرده و پیشرفت خوبی داشته فعلا معادل ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت کرده است. قیمت آن حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. ریپل با نماد XRP شناخته می‌شود و می‌توان آن را ۳۰ هزار تومان خرید. در یک ماه گذشته این ارز دیجیتال با رشد ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده است. هر ریپل تقریبا یک دلار می‌ارزد و نوسان قیمت دلار روی حس و حال سرمایه‌گذارانش نقش زیادی دارد.

پولکادات که الان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزش دارد، در یک ماه گذشته با رشد حدود ۴۰ درصدی روبه‌رو بوده است. آنهایی که این ارز دیجیتال را خریده‌اند قطعا نیم‌نگاهی به رشد ۹۰۰ درصدی قیمت آن داشته‌اند. پولکادات الان ۴۳٫۵ دلار قیمت دارد اما یک سال پیش فقط چهار دلار ارزش داشت.

دوج کوین پس از درخششی خیره‌کننده حالا رفته رفته آرام می‌گیرد. در یک‌سال گذشته قیمت آن پس از رشد ۱۰هزار درصدی به هفت هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. قشنگ پول‌خرد محسوب می‌شود و در عرض ۳۰روز گذشته بازدهی سرمایه‌گذاری روی آن تقریبا به ۲۵ درصد می‌رسد.

شیبا حتی از دوج‌کوین هم ارزان‌تر است؛ یک تومان می‌ارزد و با وجود آنکه در ۲۴ ساعت گذشته حدود شش درصد افت کرده اما در بازه هفت روزه بازدهی حدود ۴۰ درصدی، در بازه زمانی ۳۰ روزه بازدهی ۴۲۰‌درصدی و در بازه زمانی یک‌ساله ۴٠میلیون درصد پیشرفت داشته است.

یونی سوآپ حدود ۲۷ دلار ارزش دارد که به پول ایران تقریبا می‌شود ۷۲۰ هزار تومان. این ارز دیجیتال در یک هفته سه درصد، در یک ماه ۳۵‌درصد و در طول یک سال گذشته حدود ۸۰۰‌درصد افزایش قیمت را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است.

لایت‌کوین ۱۹۶ دلاری در بازار ایران پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزش دارد و اگر چه در بازه شش ماهه ۲۵‌درصد افت کرده اما در طول یک‌سال گذشته حدود ۲۵۰‌درصد و در بازه ۳۰ روزه حدود ۲۸‌درصد بازدهی مثبت تقدیم سرمایه‌گذاران کرده است. این میزان بازدهی برای بیت‌کوین کش در بازه‌های ۳۰ روزه و یک‌ساله به‌ترتیب ۲۰‌درصد و ۱۳۰‌درصد برآورد می‌شود. هر بیت‌کوین کش یک دلار می‌ارزد و قطعا کسانی که آن را در کیف پول دیجیتال خود نگهداری کرده‌اند، باید خیلی خوشحال باشند.

آخرین ارز دیجیتال فهرست ما استلار است با نماد XLM؛ تقریبا یک‌سوم دلار می‌ارزد که به‌پول ایران می‌شود حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان. خریداران استلار در بازه یک‌ساله ۳۵۰‌درصد سود برده‌اند و در بازه یک‌‌ماهه با رشد ۳۵‌درصدی روبه‌رو بوده‌اند. حالا کلاهتان را قاضی کنید، شما باشید وسوسه نمی‌شوید؟

کدخبر: ۴۲۱۹۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر