کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۴۱۰
تاریخ خبر:

راز استقامت راکی در اخبار موسیقی این هفته

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | با توجه به اینکه این هفته فقط سه، چهار قطعه جدید منتشر شد و همچنان رابطه کرونا و عدم تولید برقرار است از این ماجرا گذر می‌کنیم و به چند خبر جدید و حواشی آن می‌پردازیم. این هفته محمد معتمدی در صدر اخبار موسیقی بود. در تازه‌ترین فعالیت‌های محمد معتمدی خواننده شناخته‌شده موسیقی ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی با تولید و اجرای پروژه کنسرت- نمایش «بشنو از نی» با همراهی کوئینتت بادی «کلفکس» از کشور هلند در قالب یک اثر اینترنتی پیش‌روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

پروژه کنسرت- نمایش «بشنو از نی» طی روزهای اخیر به‌صورت تصویری ضبط شده و روز پنجشنبه سوم تیر با زیرنویس فارسی و هلندی از طریق کانال‌های ارتباطی مجموعه «پارادیزو» در آمستردام هلند، پخش و منتشر خواهد شد. به گفته محمد معتمدی در این اجرا که به دعوت مجموعه پارادیزوی هلند تهیه و ضبط شده، با محوریت مثنوی معروف «بشنو از نی» مولانا، به زندگی کسانی پرداخته می‌شود که از کشور مادری خود مهاجرت کرده و باید با فرهنگ و آداب و رسوم یک جامعه جدید، خود را تطبیق دهند.

در این میان موسیقی گاهی تفاوت‌ها و گاهی اشتراکات فرهنگی را به نمایش می‌گذارد و سعی دارد تا راه‌های نزدیک شدن این دو فرهنگ به یکدیگر را نیز پیدا کند. آهنگساز برخی از قطعات این کنسرت محمد معتمدی بوده و تنظیم‌کنندگانی همچون کاوه وارث و آفتاب درویشی برخی از قطعات را برای این اجرا تنظیم و پوریا جابری هم به‌عنوان نوازنده دف و تنبور در این اجرا حاضر خواهد بود.

البته محمد معتمدی یک حاشیه جالب هم داشت.پس از آنکه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب در اولین نشست رسانه‌ای خود تاکید کرد که شرایط بازگشت ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود، محمد معتمدی با انتشار ویدئویی از یک خواننده لس‌آنجلسی که در آن از آرزوی بازگشت به ایران سخن می‌گوید، خواستار تسهیل در بازگشت این خواننده شد. معتمدی این پست را بدون توضیح خاصی منتشر کرده و تنها به جمله «به امید اقدام لازم» اکتفا کرده است.

خواننده مذکور در این ویدئو می‌گوید اگر به او اجازه دهند به ایران برگردد و مشغول یک کار حتی غیر از خوانندگی هم شود، به کشورش بازخواهد گشت.این هفته یک خبر خوب هم درباره آلبوم جدید همایون شجریان داشتیم و آن هم اضافه شدن رامین صدیقی (تهیه‌کننده موسیقی) به‌عنوان مشاور در تازه‌ترین پروژه همایون شجریان و فردین خلعتبری بود. آثار این پروژه به مدیریت هنری رضا موسوی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ پیش‌روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

رامین صدیقی از تهیه‌کنندگان باسابقه موسیقی است که طی دو دهه گذشته آثار نوگرا و پرمخاطبی را به گوش مخاطبان جدی موسیقی رسانده است. او در حوزه تولید و برگزاری رویدادهای موسیقی نیز تاکنون برنامه‌ها و کنسرت‌های متعددی را با همراهی هنرمندان معتبر ایرانی و خارجی در ایران و کشورهای دیگر برگزار کرده است. او که در سال ۲۰۱۵ جایزه «ومکس»(Womex)را به‌عنوان تهیه‌کننده برگزیده جهان دریافت کرد و در سال ۲۰۰۷ نیز نامزد دریافت جایزه معتبر Grammy برای آلبوم به تماشای«آب‌های سپید» با هنرمندی حسین علیزاده و ژیوان گاسپاریان شد، از چندی پیش نیز فستیوال «بداهه‌نوازی»(Show of Hands) را تاسیس کرده و اکنون با دعوت تهیه‌کننده این اثر به پروژه ملحق شده است.

یک خبر بامزه هم این هفته در بخش موسیقی جهان داشتیم. در یک تحقیق جالب که خبرش به‌تازگی منتشر شده آهنگ «چشم ببر»
(Eye of the Tiger) از گروه موسیقی راک «سوروایور» (Survivor) به دونده‌ها کمک می‌کند تا با خستگی ذهنی مقابله کنند. کارشناسان دانشگاه ادینبرو دریافتند که داشتن یک لیست پخش از آهنگ‌های انگیزشی که شامل این آهنگ مشهور چشم ببر نیز است، باعث بهبود عملکرد افراد در آزمایش‌های دو پس از یک آزمون شناختی که سبب خسته شدن ذهن می‌شود، شده است. این آهنگ از زمان منتشر شدن به یک آهنگ جذاب برای ورزشکاران تبدیل شده است.

اخیرا محققان اسکاتلندی قصد داشتند دریابند آیا واقعا گوش دادن به این نوع موسیقی‌ها تغییری در عملکرد افراد ایجاد می‌کند یا خیر.
محققان این مطالعه که یافته‌هایشان در مجله(Human Sport and Exercise) منتشر شده، ادعا می‌کنند برای اولین‌بار است که به بررسی اثر گوش دادن به برخی موسیقی‌ها بر عملکرد افراد هنگام خستگی ذهنی در دو استقامت، می‌پردازد. در این مطالعه محققان برای بررسی چگونگی تاثیر گوش دادن به موسیقی بر عملکرد دویدن، دو آزمایش روی ۱۸ فرد علاقه‌مند به ورزش انجام دادند.

در یک آزمایش آنها تاثیرات دویدن تناوبی را بر گروهی متشکل از ۹ ورزشکار بررسی کردند. آزمایش دوم بر گروهی از افراد متشکل از ۹ دونده آموزش‌دیده در آزمایش دو پنج کیلومتری انجام شد. این گروه‌ها تحت یک آزمایش شناختی ۳۰ دقیقه‌ای مبتنی بر رایانه قرار گرفتند که قبل از انجام ورزش، آنها را در وضعیت خستگی ذهنی قرار می‌داد. دوندگان در دو گروه که یک گروه هنگام فعالیت به موسیقی گوش می‌داد و گروه دیگری که به موسیقی گوش نمی‌داد، تقسیم شدند.

در طول تمرین، ضربان قلب و مقیاس آرپی‌ای در نقاط مختلف بدن اندازه‌گیری شد. محققان دریافتند که عملکرد افراد در دو تناوبی(interval running) با گوش دادن به موس یقی در مقایسه با ورزش بدون گوش دادن به موسیقی پس از آزمون شناختی نسبتا بالاتر است و به‌طرز شگفت‌انگیزی، عملکرد افراد به‌گونه‌ای بود که گویی از نظر ذهنی خسته نشده بودند. در آزمایش دو پنج کیلومتر نیز افرادی که به موسیقی گوش داده بودند در مقایسه با گروهی که گوش نداده بودند، پیشرفت کمی داشتند. محققان می‌گویند، اثرات مثبت موسیقی می‌تواند به دلیل درک تغییر یافته از تلاش هنگام گوش دادن به آهنگ‌ها باشد.

کدخبر: ۳۹۹۴۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر