کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۹۶۵
تاریخ خبر:

رازهای سکه هشت‌میلیونی و طلای ۸۰۰هزار تومانی

قیمت سکه در هفته گذشته مرز هشت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان را پشت سر گذاشت و هر گرم طلای ۱۸عیار تا ۸۶۰هزار پیش رفت. اگرچه در روز پنجشنبه بازار کمی کوتاه آمد و شاهد کاهش ۲۰۰هزار تومانی قیمت سکه و عقب‌نشینی ۵۰هزار تومانی نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار بودیم. این تغییرات قیمت قطعا توجه خیلی‌ها را جلب کرده. چه آنهایی که ریسک می‌کنند و وارد بازار می‌شوند و چه آنهایی که می‌خواهند پس از یک دوره بردباری، سرمایه خود را نقد کنند. مسعود یزدانی، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگویی بلند با خبرگزاری ایسنا، تحولات اخیر بازار طلا و سکه را بررسی کرده است که باهم بخش‌هایی از آن را مرور می‌کنیم.

*** چرا قیمت سکه امامی از بهار پایین‌تر است؟
این موضوع برای ما هم حل نشده است. تفاوتی در عیار و وزن این سکه‌ها وجود ندارد. ربط این موضوع به مردم برمی‌گردد. داستان آن شبیه خودروهایی می‌ماند که به‌سبب نوع رینگ یا رنگ خودرو تفاوت قیمت دارند. البته مهمتر از این موضوع که بابت حذف آن باید از بانک مرکزی تشکر کرد، حذف تاریخ تولید از روی سکه‌ها بود.

به ‌فرض سکه‌ای که در سال ۱۳۹۹ تولید می‌شد، سکه‌های سال‌های ۱۳۹۸ و به ترتیب برای سال‌های پایین‌تر ارزان‌تر می‌شدند اما اکنون همه سکه‌ها به همان تاریخ ۱۳۸۶ تولید می‌شوند و دیگر اختلاف قیمت‌ از بین رفته است و محدود به سال‌های پیش از ۱۳۸۶ شده است. به‌طور مثال سکه ضربی سال ۱۳۸۳ حدود ۵۰ تا ۸۰هزار تومان ارزان‌تر است.

*** بین سکه‌ وکیوم و باز تفاوتی وجود دارد؟
زمانی که سکه پلمب وکیوم‌دار باشد، هولوگرام متناسب با پروانه کسب آن واحد روی آن درج شده و از امنیت بالاتری برخوردار است وگرنه به‌لحاظ قیمت هیچ تفاوتی باهم ندارند و واحد به‌سبب آن وکیوم گران‌تر نمی‌فروشد یا ارزان‌تر از مشتری نمی‌خرد. موضوع مهم، عیار سکه است و این بحث‌ پلمب شدن و وکیوم سکه‌ها به‌دلیل افزایش امنیت و مشخص شدن شناسنامه آن سکه است. هرچند که سکه‌های باز هم اگر واحدهای فروش سکه معتبر تهیه شود، به میزان همان وکیوم‌ها مطمئن هستند.

*** در طلافروشی‌‌ها ترازو توسط اتحادیه چک می‌شود؟
علاوه بر اینکه ترازوها سالیانه دوبار توسط سازمان استاندارد، راستی‌آزمایی می‌شوند، بازرسان ما نیز در ماه‌هایی که به واحدها سر می‌زنند، ترازوها را چک می‌کنند. امروزه هم که ترازوی طلاها دیجیتال شده و توسط مشتری قابل رویت است.

*** چرا کارمزد طلای ایتالیایی بالاست؟
به‌دلیل اینکه تولیدات آن‌ها با ماشین‌آلات بسیار گران ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار یورویی انجام می‌شود که بحث ماشین را هم در قیمت دخیل می‌کنند. چراکه این ماشین‌ها به‌طور مثال پس از پنج‌سال اسقاط می‌‌شوند. بنابراین همان پنج‌سال را برمبنای تولید کیلو می‌گذارند، در نتیجه اجرت ساخت طلا بالا می‌رود. ضمن اینکه ایتالیا مهد صنعت طلا و جواهر دنیاست و بسیار به‌روز هستند که این نیز در قیمت‌ آن‌ها تاثیرگذار است. البته لازم به ذکر است که طلای ایتالیایی لزوما طلای باکیفیتی نیست. چراکه به‌قدری ظریف است که بسیار سریع آسیب می‌بیند و مشتری مجبور است به قیمت همان طلای آب‌شده آن را بفروشد.

*** معیار محاسبه قیمت نهایی طلا چگونه است؟
کارمزد به تولیدکننده به‌عنوان همان مزد کار تعلق می‌گیرد که متغیر است. به فرض از هشت‌هزار تومان تا ۵۰،۶۰هزار تومان کارمزد وجود دارد. در قانون نظام صنفی تعریفی برای کارمزد وجود دارد که براساس آن تولیدکننده به نسبت کاری که روی طلا انجام می‌دهد، ارزش افزوده روی آن ایجاد می‌شود. در خرده‌‌فروشی‌ها و ویترین‌داران طلافروش(طلافروش‌های سطح شهر)، قانون هفت‌درصد از ارزش طلا، سود در نظر گرفته شده است اما برای بنکداران این سود دو درصد است.

البته ما برای آنکه بازار از رکود خارج شود، به دولت اعلام کرده‌ایم که یک‌درصد سود دریافت می‌کنیم. درحال حاضر برخی از واحدهای طلافروشی ما هم به‌جای آن هفت‌درصد، پنج‌درصد سود می‌گیرند تا مصرف‌کننده بتواند خرید کند. ضمن اینکه ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده هم دولت برای خرده‌‌فروشان اعمال می‌کند اما بسیاری از واحدها برای آنکه مشتری خود را از دست ندهند، این درصد مالیات را کاهش می‌دهند. در مجموع قیمت طلا به‌ این شیوه حساب می‌شود که وزن طلا، مزد ساخت پرداختی به تولیدکننده(کارخانه)، ۹درصد مالیات، یک‌درصد سود پرداختی به صنف طلا و جواهر و سود خود طلافروشی با هم جمع می‌شوند و قیمت نهایی آن قطعه طلا به‌دست می‌آید.

بنابراین نرخ روز طلا(که توسط اتحادیه به‌صورت لحظه‌ای به‌‌روز می‌شود) + اجرت ساخت(که در کشور ما به دلیل مصرف بالای طلا از ۲۰ تا ۴۰هزار تومان است)، در هفت‌درصد ضرب می‌شود و بابت مالیات نیز ۹درصد اضافه می‌شود که مربوط به ما نیست اما به اشتباه عنوان می‌شود که اتحادیه، مالیات را از طلافروش می‌گیرد. درصورتی که این مالیات بر مصرف و مختص دارایی است.

در صنف و رسته ما اکثر افراد خرید طلا و جواهر خود را از واحدهایی که می‌کنند که برایشان شناخته شده است و سالیان و نسل‌های متعددی به سبب حسن شهرت آن واحد یا فروشنده، خرید می‌کنند. کلاهبرداری‌ها زمانی صورت می‌گیرد که مردم از واحدهایی خرید خود را انجام ‌دهند که پروانه کسب ندارد یا به‌طور مثال سکه را از طلافروشی خریداری می‌کنند که می‌تواند تقلبی باشد یا عیارش ایراد داشته باشد. سکه را باید از واحدی خریداری کرد که جواز سکه دارد.

کدخبر: ۳۳۵۹۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر