کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۲۳۲
تاریخ خبر:

چرا رادیو در آلمان دوباره محبوب شده است؟

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | با ظهور رسانه‌های مجازی طی سال‌های گذشته شاهد کاهش استقبال مردم از رسانه‌هایی مثل تلویزیون، رادیو و مجلات چاپی بودیم. این اتفاق در کشورهای مختلفی از جمله ایران به وقوع پیوست و باعث شد که این تصور در عموم مردم شکل بگیرد که رسانه‌های سنتی به پایان خط رسیده‌اند و باید میدان را برای رسانه‌های برخط یا آنلاین خالی کنند.

اما قبلا هم گفته بودیم که ژرمن‌ها، مردمانی وفادار به اصول خود هستند و یکی از دلایل موفقیت شرکت‌های آلمانی در صنعت هم همین ایستادگی تا آخرین نفس روی اصول است. در مورد رسانه‌های صوتی و تصویری و چاپی هم، مردم آلمان کماکان وفاداری خود را به رسانه‌های سنتی حفظ کرده‌اند و حتی در مواردی برای حفظ آن‌ها در بازار رقابت حمایت بیشتری هم از این رسانه‌ها انجام می‌د‌هند.

رسانه رادیو یکی از همان‌هایی است که نه تنها شنوندگانش را از دست نداده بلکه هرسال نسبت‌به سال قبل مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد. طبق آماری که مربوط به سال ۲۰۱۹ است، بیش از ۹۳درصد مردم آلمان به برنامه‌های رادیویی گوش می‌دهند که از این تعداد بیش از ۷۷درصدشان به صورت روزانه از محتوای پخش شده در رادیو استفاده می‌کنند.

نکته جالب اینکه در میان جوانان آلمان هم رادیو از محبوبیت بسیاری برخوردار است و بیش از ۶۵درصد از جوانان ۱۴ تا ۲۹ساله هم روزانه به رادیو گوش می‌کنند. اما عجیب‌ترین نکته‌ای که وجود دارد مدت زمان استفاده مردم از رادیو در روز است جایی که به عدد بیش از چهار ساعت در روز می‌رسیم که حتی از استفاده مردم از تلویزیون و موبایل و اینترنت هم بیشتر است چراکه مردم آلمان در هر شرایطی در پس زمینه مکانی که قرار دارند، به رادیو هم گوش می‌دهند.

خودرو، محل کار، ورزش یا حتی در حمام، در همه جای آلمان صدای رادیو به گوش می‌رسد و البته آمار رادیوهای آنلاین را هم که بیشتر مخاطبان جوان را به خود جذب کرده‌اند باید به این آمار اضافه کرد.
اما دلیل این استقبال مردم از رادیو فقط به وفاداری آن‌ها باز‌نمی‌گردد بلکه بیش از ۴۴۰ رادیوی فعال در آلمان همواره با یکدیگر در حال رقابت برای تولید برنامه‌های بهتر هستند تا بتوانند اقشار مختلف جامعه را به مخاطبان خود اضافه کنند.

استفاده از موسیقی‌های روز دنیا در رادیو یکی از عواملی است که مورد استقبال شنوندگان قرار می‌گیرد و آن‌ها را از جست‌وجو برای شنیدن جدیدترین موسیقی‌ها بی‌نیاز می‌کند. ضمن اینکه خودداری از ساخت برنامه‌های طولانی و مصاحبه‌های خسته‌کننده و البته طراحی مسابقات مختلف رادیویی با ایده‌هایی بسیار خلاقانه هم از سایر دلایلی است که این رسانه را کماکان بین مردم آلمان به یکی از مهم‌ترین و قابل اعتمادترین رسانه‌ها مبدل ساخته.

افزایش کیفیت برنامه‌ها به افرایش مخاطبان منجر می‌شود و وقتی که مخاطبان یک رسانه افزایش می‌یابند، درآمد آن به صورت خودکار به‌واسطه تبلیغات بیشتر می‌شود و درآمد بیشتر هم به بهبود کیفیت محتوا کمک می‌کند و این داستان ادامه دارد.اما دلیلی که من را به نوشتن این مطلب واداشت، تفاوتی است که بین مردم کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه برای انتخاب رسانه و منبع اخبار وجود دارد.

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، مردم کشورهای توسعه‌یافته اخبار را از مراجع رسمی مثل رادیو، تلویزیون و رسانه‌های مکتوب پیگیری می‌کنند و گروه‌های خبری تلگرامی یا واتساپی در این کشورها وجود ندارند، به همین دلیل هم میزان خبر ساختگی و جعلی در این کشورها در مقایسه با کشورهایی مانند ایران به مراتب کمتر است.

مسلما برای انتشار اخبار در رسانه‌های سنتی، نظارت‌های زیادی وجود دارد که احتمال انتشار یک خبر یا مطلب با محتوای اشتباه را در این رسانه‌ها به طور محسوسی کاهش می‌دهد. حتی نسل جوان هم در کشورهای توسعه‌یافته، بیشتر اخبار را از سایت‌های رسمی و مراجع خبری معتبر پیگیری می‌کنند و شبکه‌های اجتماعی را برای کسب اخبار دنبال نمی‌کنند.

شاید اگر رسانه‌های صوتی و تصویری ما هم در ایران برای ساخت برنامه‌ها خلاقیت بیشتری به خرج دهند، بشود امیدوار بود که نسل آینده ایران هم برای کسب اطلاعات به مراجع معتبرتری مانند کتاب و سایت‌های معتبر رجوع کنند.

کدخبر: ۳۳۲۲۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر