کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۰۶۱
تاریخ خبر:

رابطه کرونا هندی و آمریکایی با کرونا آلمانی

روزنامه هفت صبح | یک:‌ شرایط کرونا در هند ترسناک است و رسانه‌ها خبر از یک فاجعه می‌دهند و عکس‌های مخوفی از مرده سوزی هندی‌ها در تمام رسانه‌ها به چاپ رسیده است و می‌توان شرایط روحی مردم این کشور را حدس زد. اما برایم جالب است که در آذر و دی و بهمن وضعیت آمریکا با جمعیتی کمتر از یک چهارم هند تقریبا در شرایط مشابه قرار داشت و مورد اشاره هیچ‌کس به عنوان یک فاجعه قرار نگرفت.

از اول دسامبر یعنی دهم آذرماه میزان مبتلایان روزانه به بالای ۲۰۰ هزار نفر صعود کرد و در هشتم ژانویه از ۳۰۰ هزار مبتلای روزانه هم گذشت. آن هم برای کشوری که ۳۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد‌. آمار تلفات و مرگ و میر با یک فاصله معنادار دو یا سه هفته‌ای اوج گرفته است. در ۱۵ دسامبر یعنی اواخر آذر ماه تلفات روزانه از ۳۰۰۰ نفر عبور کرد و تا اواخر بهمن (نیمه فوریه) به ندرت از ۳۰۰۰ نفر پایین‌ترآمد. در این ۶۰ روز فاجعه بار حتی تلفات روزانه بالای ۵۰۰۰ نفر هم ثبت شده است: در ۴ فوریه ۲۰۲۱ یعنی ۱۴ بهمن ماه ۵۱۱۲ نفر بر اثر کرونا مرده‌اند. تنها در یک روز! و در روز ۱۲ فوریه این رقم قله ۵۴۳۷ نفر را رد می‌کند‌!

اما در تمام این دوران تصاویری از قبرستان‌ها و اجساد و صف مرده سوزی و مراسم گورستان‌ها و این چیزها منتشر نشد. یا بر صلاحدید خود رسانه‌ها بوده و یا واقعا پروتکل حفاظتی وجود دارد که آنها را منع می‌کند. در آمریکا ۶۰۰ هزار نفر بر اثر کرونا درگذشته‌اند و حتی حالا با سرعت گرفتن واکسیناسیون آمار تلفات روزانه به ندرت از ۸۰۰ نفر پایین‌تر می‌آید. در حال حاضر بدترین آمار مبتلایان در هند روزی ۳۶۰ هزار نفر بوده و بدترین عدد تلفات هم تا به امروز ۳۵۰۰ نفر بوده. شرایط کرونا در هند اسفناک است اما فقط خواستم تعجبم را ابراز کنم از سکوت رسانه‌های جهان در فاجعه مرگ و میرهای کرونایی در بهمن ماه آمریکا.

* دو: دویچه ووله در صفحه اینستاگرامی‌خود متن عجیبی کار کرده و شرایط کرونا در ایران را درآستانه یک فاجعه انسانی خوانده است و به شکل طعنه‌داری از مخاطبان خود پرسیده حاضرند واکسن ایرانی بزنند؟ مضاف بر این که مدیریت آلمان در موج‌های دوم به بعد کرونا خوب نبوده و روند واکسیناسیون هم به سرعت انگلیس و ایتالیا پیش نرفته است. در حال حاضر آلمان‌ها روزی ۲۷ هزار مبتلا به کرونا و ۳۷۰ نفر قربانی این بیماری دارند که تقریبا مشابه کشور ماست. از طرف دیگر در کامنت‌ها هم خوشبختانه مردم با یک اکثریت بالای ۹۰درصد نوشته‌اند که با کمال میل و اطمینان کامل واکسن ایرانی را استفاده خواهند کرد.

* سه: باشگاه خبرنگاران گزارشی آماری منتشر کرده که نشان می‌دهد آمار بستری شده‌ها در ۲۸ استان ایران از قله عبور کرده و روند کاهشی به خود گرفته‌اند. تنها در کهگیلویه و بویر احمد و آذربایجان غربی، شما روند صعودی بستری شدگان را مشاهده می‌کنید. به نظر می‌رسد موج تلفات کرونا با فاصله۱۰ روزه پس از قله بستری شده‌ها افت خود را شروع کند. یعنی احتمالا از آخر هفته شاهد کاهش آرام تلفات روزانه کرونا خواهیم بود و احتمالا در اوایل خرداد با اعداد زیر ۲۰۰ نفر سروکار خواهیم داشت.

کدخبر: ۳۸۷۰۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر