کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۷۷۵
تاریخ خبر:

رابطه عجیب کرونا و افزایش ‌دوچرخه‌سواری

روزنامه هفت صبح | آمارها نشان می‌دهند که استفاده از دوچرخه در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ افزایش چشمگیری داشته و استفاده از دوچرخه برای جابه‌جایی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد داشته است. همین آمار دقیقا درباره خرید و فروش دوچرخه هم صدق می‌کند، اما با یک تفاوت. به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم، قیمت دوچرخه‌های نو یک‌باره با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد و قدرت خرید بسیاری از افراد برای خرید آن کاهش پیدا کرد.

همین موضوع سبب شد تا مردم به‌ خرید دوچرخه‌های دست‌دوم روی بیاورند. آمار خرید و فروش دوچرخه دست‌دوم در شهرهایی مانند مشهد، جوانرود، بندر انزلی، بناب و قروه (استان کردستان) از سایر شهرها بیشتر است. ‌طبق آمار سایت دیوار که مربوط به ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ است، از تاریخ اول فروردین تا اول مهرماه که ویروس کرونا در کشور فراگیر شده بود، «مشهدی‌ها» در حدود ۳۹۵ هزار آگهی دوچرخه به ثبت رسانده‌اند که رقم قابل‌توجهی است. این رقم در حدود ۶.۶ درصد کل آگهی‌های ثبت‌شده در همین بازه زمانی در شهر مشهد است.

‌در کمال شگفتی، شهر «جوانرود» در استان کرمانشاه رتبه دوم در آمارهای سایت دیوار را دارد. از بیش از ۲۱ هزار آگهی ثبت‌شده برای این شهر در حدود ۱۴۰۰ آگهی برای دوچرخه است. درواقع ۶.۴ درصد آگهی ثبت‌شده در سایت دیوار این شهر مربوط به دوچرخه است که آمار بالایی محسوب می‌شود. جوانرود که سومین شهر پرجمعیت استان کرمانشاه پس از شهرهای کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب است، در موقعیت مکانی‌ای قرار گرفته که هم خوش‌آب‌و‌هواست و هم تقریبا مسطح است، بنابراین برای دوچرخه‌سواری یکی از شهرهای مناسب به شمار می‌رود.

‌اهالی «بندر انزلی» با ثبت ۹۸۵۲ آگهی دوچرخه از میان حدود ۱۶۰ هزار آگهی ثبت‌شده در شش‌ماهه اول امسال رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند و ۵٫۹درصد آگهی‌های ثبت‌شده در دیوار این شهر مربوط به دوچرخه است.‌

مردم شهر «بناب» با حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در رتبه چهارم ثبت آگهی‌های دوچرخه قرار گرفته‌اند و حدود ۵.۴ درصد آگهی‌های منتشرشده در دیوار مردم این شهر برای خرید و فروش دوچرخه دست‌دوم است. در شش‌ماهه اول امسال بیش از ۱۱هزار آگهی توسط مردم این شهر ثبت شده که ۶۱۹ عدد آن مربوط به دوچرخه بوده است. ‌

پنج شهر به طور مشترک در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند. شهرهای قروه (استان کردستان) بیش از ۱۶۰۰ آگهی، نورآباد (استان لرستان) بیش از ۱۱۰۰ آگهی، سرپل ذهاب (کرمانشاه) بیش از ۱۳۰۰ آگهی، خلخال (اردبیل) بیش از ۳۹۲ آگهی و شاهین‌دژ (آذربایجان غربی) بیش از ۳۲۰ آگهی خرید و فروش دوچرخه را به ثبت رسانده‌اند.

*** این شهرهای بزرگ
تهرانی‌ها از میان ۱۸۴ شهر در رتبه ۱۴۹ آگهی‌های دوچرخه در سایت دیوار قرار گرفته‌اند و در شش‌ماهه اول امسال بیش از ۲۵۰ هزار آگهی خرید و فروش دوچرخه را در سایت دیوار به ثبت رسانده‌اند. شیرازی‌ها با ثبت بیش از ۵۴ هزار آگهی دوچرخه در رتبه ۱۴۶ قرار دارند، مردم اردبیل با بیش از ۱۵ هزار آگهی دوچرخه در رتبه ۹۵ و اصفهانی‌ها با بیش از ۶۴ هزار آگهی دوچرخه در رتبه ۱۲۰ جای گرفته‌اند. تبریزی‌ها اما اوضاع بهتری دارند و رتبه آنها ۷۵ است و حدود ۵۶ هزار آگهی دوچرخه را به ثبت رسانده‌اند.

*** این شهرهای بدون دوچرخه
حدود ۱۶ شهر هرکدام زیر یک درصد آگهی خرید و فروش دوچرخه داشته‌اند که به‌جز کیش، قشم، چابهار و بندرعباس، اکثرا شامل شهرهای شمالی هستند. شهرهای سیاهکل، چابکسر، فریدون‌کنار، تنکابن، بابلسر، چالوس، آمل، رامسر، نوشهر، محمود‌آباد، نور و دماوند در این فهرست قرار دارند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۳۷۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر