کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۶۴۴
تاریخ خبر:

رابطه عاشقانه لیلا و یخچال در شمایل سوسن

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | کرونا که فراگیر شد، پروژه‌های سینمایی و سریال‌ها برای مدتی متوقف شدند. خیلی از بازیگران برای جبران، پیشنهاد حضور در تبلیغات را پذیرفتند. لیلا حاتمی بازیگر سختگیر سینما هم پیشنهاد بازی در یک آگهی تبلیغاتی را قبول کرد. انتشار نخستین ویدئوی او که با یخچال صحبت می‌کند، واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت که عمدتا مثبت نبودند. دومین ویدئو سر و شکلی سینمایی داشت و نظرها درباره این بازیگر تغییر کرد. حالا دو ویدئوی تبلیغی دیگر با حضور حاتمی و کارگردانی حمید نعمت‌الله منتشر شده است که حال و هوایی متفاوت از قبلی‌ها دارند.

‌بانوی گیلکی
لیلا حاتمی در تازه‌ترین ویدئوی تبلیغی‌، نقش یک زن گیلکی را بازی کرده است. داستان از جایی شروع می‌شود که او با دلخوری از خانه خارج می‌شود و با لهجه گیلانی می‌گوید: «تو زبونت رو قورت دادی؟ این همه کار می‌کنم تو به من محل نمی‌ذاری.» شاید مخاطب ناآگاه، ابتدا گمان کند، این زن از دست همسرش دلخور است. به‌ویژه آن که با رفتاری توام با عصبیت، به حیاط خانه می‌رود و مشغول کارهای روزانه می‌شود.

فرغون دست می‌گیرد، به گاوها علوفه می‌دهد، جلوی مرغ‌ها دانه می‌ریزد، نان می‌پزد، هیزم می‌شکند، ناهار و شام آماده می‌کند، در شالیزار چای می‌نوشد، در بالکن خانه تخمه می‌شکند و … این جدی‌ترین تجربه لیلا حاتمی در نقش یک زن غیر شهری است. او به‌خوبی از پس این کار برآمده؛ لهجه، پوشش و رفتارش منطبق با کاراکتر زنان گیلکی است.

شمایل تسلیمی
در میان انبوه فیلم و سریال‌هایی که در گیلان ساخته شده‌اند، باشو غریبه کوچک بهرام بیضایی جایگاهی ویژه دارد. زمان ساخت، داستان خاص، ماجرای توقیف، تحسین منتقدان و مسائلی از این دست، فیلم را در حافظه سینمادوستان ماندگار کرده است. بازی خوب سوسن تسلیمی در نقش یک زن گیلکی هم عامل دیگر ماندگاری فیلم محسوب می‌شود.

حمید نعمت‌الله که کارگردان ویدئوی تبلیغی است هم موقع ساخت، به باشو غریبه کوچک توجه داشته. نمود آن در یکی از سکانس‌ها به چشم می‌آید که لیلا حاتمی در حال دانه پاشیدن برای مرغ‌ها است. آوایی که از دهان او خارج می‌شود، به همراه چرخیدن‌هایش، شخصیت سوسن تسلیمی در این فیلم را یادآور می‌شود. حتی روسری حاتمی مثل تسلیمی سفید است.

یک رابطه
ویدئوی تبلیغی در حالی به پایان می‌رسد که بانوی گیلکی (لیلا حاتمی) شب به خانه می‌آید و در حال استراحت است. دلخوری‌ای که صبح داشت همچنان با اوست و مخاطب ناآگاه شاید گمان کند، رابطه این زن با همسرش خراب شده! او یخچال را باز می‌کند تا چیزی بخورد. در همین حال چهره‌اش پر از محبت می‌شود و با لحنی عاشقانه و توام با لبخند می‌گوید: «آشتی آشتی فردا بریم تو کشتی».

این‌جا است که «همه» می‌فهمند قهر و آشتی لیلا با یخچال بوده. در پایان هم نوشته‌ای روی تصویر نقش می‌بندد که «این یک رابطه است». منظور از شرح برخی جزئیات ویدئو این نیست تا از یک داستان عجیب حرف بزنیم. این تبلیغ، عجیب‌تر از ویدئوی اول نیست که حاتمی با یخچال دیالوگ برقرار می‌کرد و با موجی از شوخی مواجه شد.

این بار هم با او شوخی شده. با این حال، فراتر از هر تعبیر و شوخی و حرفی، نمی‌توان بازی حاتمی را نادیده گرفت؛ او درست مثل یک فیلم سینمایی وارد نقش شده. حتی شیوه بازی‌اش به گونه‌ای است که یک رابطه واقعی عاشقانه را یادآور می‌شود؛ مثل هزاران فیلم عاشقانه‌ای که بازی کرده!

مورد عجیب لیلا
شاید اگر چند سال پیش گفته می‌شد لیلا حاتمی قرار است در یک فیلم تبلیغی با مختصاتی که ذکرش رفت بازی کند، خیلی‌ها متعجب می‌شدند. بازیگر سختگیر سینما اما حالا دست به چنین انتخابی زده است که خب نگرش تازه او، موافقان و مخالفانی دارد. نکته مهم‌تر این که نام این بازیگر در ویدئوی اخیر هم می‌آید و این یعنی حاتمی با چشم کاملا باز به استقبال بازی در فیلم تبلیغاتی رفته است.

کمی پیش از این ویدئو، فیلم تبلیغی دیگری از حاتمی منتشر شد که آن‌جا هم برای تبلیغ یخچال نقش بانوی گیلکی را بازی می‌کرد. او صاحب رستوران است و به اندازه ویدئوی اخیر، اکت ندارد. آیا انتخاب جدید حاتمی، تاثیری روی کارنامه سینمایی‌اش خواهد گذاشت؟ برای پاسخ باید منتظر توزیع سریال و اکران فیلم‌های او باشیم.

کدخبر: ۴۳۱۶۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر