کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۷۰۱
تاریخ خبر:

رائفی‌پور، محبی، حجاریان و یک مجوز جنجالی

روزنامه هفت صبح | یک: علی‌اکبر رائفی‌پور دیروز در توئیتی عجیب نوشت:‌ «جناب آقای سعید حجاریان. با واسطه از یک فرد موثق شنیده‌ام خانواده شما جدید‌الاسلام هستند و حضرتعالی تبار یهودی دارید. بنده نیز مؤیداتی بر این فرضیه یافته‌ام! در صورت «صحت» بفرمایید چه کسی از شما اول به مذهب حقه تشیع گروید؟ در چه سالی؟ پر واضح است تبار یهودی داشتن هیچ ایرادی ندارد»

این توئیت بعد از ادعای اخیر علی خضریان نماینده تهران که نوشته بود حجاریان یکی از واردکننده‌های اصلی گندم به کشور است، معنادار به نظر می‌رسد. ادعای قبلی درباره واردات گندم البته از سوی فرزند حجاریان تکذیب شد اما تا الان از طرف تئوریسین جبهه اصلاحات پاسخی درباره ماجرای تبار یهودی داده نشده. جدا از صحت داشتن یا نداشتن این ادعا، توئیت اخیر رائفی‌پور را اکثر کاربران با مجوزی که اخیرا ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای او صادر کرده مرتبط دانستند.

گروهی انتقاد کردند که چرا رائفی‌پور اساسا از مجوزش در این راستا استفاده کرده. یا حسین دهباشی در توئیت تندی نوشته: «استادک (…) از روزی که جوازِ کسب گرفته از شادی آنکه بالاخره کاغذ پاره‌ای بدل از لیسانس دارد، (…) شده و (…) و (…). و خب، بعضی آرزو می‌کردند علامه‌ طباطبایی می‌شدند ولی سقفِ سودایِ این غوره‌ (…)، سعیدِ عسگر شدن است!» خود مجوزی که اخیرا برای رائفی‌پور صادر شده البته پریروز از سوی وزارت کشور کلا زیر سوال رفته بود.

* دو: یکشنبه مصاحبه‌ای منتشر شد از دبیر شورای ملی تشکل‌های وزارت کشور که در آن گفته بود تنها مجوز صدور مجوز فعالیت برای تشکل‌های حوزه امر به معروف و نهی از منکر وزارت کشور است و مجوزهای صادر شده توسط «معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر» برای سازمان‌های مردم نهاد مربوط فاقد وجاهت قانونی است. این یعنی زهرا عابدینی به طور مشخص مجوزی که اخیرا ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای علی‌اکبر رائفی‌پور تحلیلگر سیاسی ۳۶ ساله و تشکل متبوعش صادر کرده بود را غیرقانونی دانسته.

پیش از این جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر که مجوز را برای رائفی‌پور صادر کرده، گفته بود چون اخذ مجوز از وزارت کشور سخت و زمان‌بر است و در نهایت ممکن است مجوز هم صادر نشود؛ ما خودمان این شرایط را تسهیل کردیم. زهرا عابدینی البته به این ادعای محبی هم اینطور پاسخ داده که صدور این مجوزها تابع شرایط قانونی و آیین‌نامه مصوب هیات وزیران است. در مجوزی که برای رائفی‌پور صادر شده و هفته‌ پیش رسانه‌ای شد آمده بود که او به همراه یک گروه جهانی به نام «معروف» مجاز خواهند بود از مسئولین با رعایت ضوابط مطالبه‌گری کنند.

* سه: صدور این مجوز از سوی ستاد امر به معروف اتفاق جدیدی بود و حسابی جنجالی شده بود. حتی طیف وسیعی از اصولگرایان هم با آن مخالفت کردند از جمله خبرگزاری تسنیم که در مخالفت با این اقدام نوشت:‌ «چنین مجوزی چه معنا و پیام مثبتی دارد؟ غیر از آنکه به بخشی از جامعه اینچنین القا شود که از این پس احتمالاً نقد به مسئولان هم مجوز می‌خواهد؟!

چیزی که نه منطق، نه شرع، نه عقل و نه هیچ سیاستی تاکنون به آن حکم نداده» به هرحال علی‌اکبر رائفی‌پور همان زمان که این انتقادات مطرح شد در توئیترش توضیح داد که:‌ «بنده در تمام این سال‌ها مشغول امر به معروف و نهی از منکر مسئولان بوده‌ام. اتفاق جدید ایجاد چتر حمایتی حقوقی برای صیانت از افشاگران فساد و آمران و ناهیان است» جلیل محبی هم با جدیت در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از صدور این مجوز دفاع می‌کند. در همین ماجرای توئیت رائفی‌پور درباره تبار سعید حجاریان، جلیل محبی در پاسخ به یک کاربری که خطاب به او نوشته بود:

«مجوز صرفا برای امر به معروف مسئولان صادر گردیده نه سوال از صاحب نظران و تجار بخش خصوصی. ایشان مرتکب تخلف شدند و ما درخواست برخورد و ابطال مجوز را داریم» در توئیترش پاسخ داده:‌ «مجوز گروه جهادی امر به معروف برای تشکیل گروه است‌نه برای بستن دهان منتقدان.» بنابراین او همچنان از مجوزی که برای علی‌اکبر رائفی‌پور صادر کرده دفاع می‌کند.

* چهار: ماجرای تشکیل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر به سال ۱۳۷۲ برمی‌گردد که آیت‌الله جنتی هم اولین رئیس این نهاد بود و سید ابراهیم رئیسی اولین دبیر آن. در سال ۱۳۹۴ نام این نهاد به ستاد امر به معروف و نهی از منکر تغییر کرد و در واقع کلمه «احیا» از آن حذف شد. رئیس این ستاد در حال حاضر آیت‌الله کاظم صدیقی است و از دی ماه ۹۷ که حجت الاسلام جلیل محبی دبیر این ستاد شد فعالیت‌های این نهاد نمود رسانه‌ای بیشتری پیدا کرد.

محبی در توئیتر مرتب فعالیت می‌کند و در گفت‌وگوهای رسانه‌ای و تلویزیونی متعددی شرکت می‌کند. حجت‌الاسلام جلیل محبی متولد ۱۳۵۸ در زنجان است. در دانشگاه امام صادق (ع) رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی خوانده و قبل از آمدن به ستاد امر به معروف، رئیس بسیج حقوقدانان کشور بود. در مقطعی شایعه شده بود که او قصد شرکت در انتخابات و نمایندگی مجلس دارد. حتی در بهمن‌ماه هم بحث استعفا یا برکناری او منتشر شد که آیت‌الله صدیقی در پاسخ به استعفای تلفنی او گفته بود:‌«بنده مخالفم.

لکن اگر اصرار بر شرکت در رقابت‌های انتخاباتی دارید اشکالی ندارد» در نهایت البته او در انتخابات شخصا شرکت نکرد و فقط از یک لیست انتخاباتی (بدون سر لیست) برای انتخابات مجلس در تهران حمایت کرد. توئیت‌های او در این مدت بارها جنجالی شده از جمله یک بار که از شایعه استعفای رئیس جمهور ابراز خوشحالی کرد. یا توئیت‌هایش درباره بعضی هنرمندان از جمله مهناز افشار و انتشار تصویر پاسپورت آمریکایی باران کوثری هم بازتاب وسیعی داشت.

یکی از حاشیه‌های او مربوط به مناظره‌ای می‌شود که در بهمن‌ماه ۹۸ با مصطفی تاجزاده درباره شورای نگهبان انجام داد. محبی در این مناظره مقابل دوربین مرتب خرما می‌خورد که واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. مجبی پس از چند روز در پاسخ به انتقاداتی که به نحوه خرما خوردن و پاک کردن دست‌هایش مطرح می‌شد، پاسخ داد و گفت‌:‌ «خرما خوردن بنده را مطرح کردند تا اصل مناظره با آقای تاجزاده به حاشیه برود. بله! بنده ۱۰ عدد خرما در مناظره با آقای تاجزاده میل کردم! خرمایش را من خوردم شما فاتحه‌اش‌ را بخوانید.»

کدخبر: ۳۴۰۷۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    جناب رائفی پور، حداقل شناسنامه شما گواه این قضیه است که نه در پیروزی انقلاب و نه در جبهه ها و نه در هیچ برهه حساس این ان قلاب ، شما موجودیت و فعالیتی نداشته اید . حالا شما با این توصیفات شده اید دایه د لسوز تر از مادر؟!!!