کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۷۶۵
تاریخ خبر:

د‌رباره بخشنامه جدید ‌بهشت‌زهرا ‌برای دفن اموات

روزنامه هفت صبح | چند روز پیش تصویر بنری که در بهشت‌زهرا (س) نصب شده بود، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. بنری که روی آن تاکید شده بود استفاده از ساز و آلات موسیقی هنگام تدفین اموات خلاف قوانین بهشت‌زهرا و ممنوع است. در آخر هم توصیه شده بود که قرائت قرآن و دعا باعث آرامش روح اموات و آمرزش آنها می‌شود. تصویر این بنر با عنوان قوانین تازه تدفین منتشر شده بود… اما سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا می‌گوید قانونی که این بنر آن را یادآوری می‌کند، اصلا موضوع تازه‌ای نیست و قبلا هم این قوانین به خانواده‌ها یادآوری می‌شده است.

او می‌گوید: «زمانی‌که خانواده متوفی برای انجام امور خاکسپاری به بهشت‌زهرا (س) مراجعه می‌کند، از سوی سازمان قبضی به خانواده متوفی داده می‌شود که در آن تمامی دستورالعمل‌های مراسم تدفین آمده است. استفاده نکردن از ادوات موسیقی، سنگ‌قبرهای نامتعارف و… از مواردی است که به اطلاع خانواده متوفی می‌رسد و از این‌رو مطرح شدن مباحثی مبنی بر وضع و ابلاغ دستورالعمل‌های جدید و ابلاغ آن در سازمان بهشت‌زهرا (س) که در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود، نادرست است.

در واقع این بنر به‌نوعی اطلاع‌رسانی عمومی درباره توجه به موضوعاتی است که از پیش در سازمان بهشت‌زهرا (س) اعمال می‌شد و این اقدام سازمان تنها به منظور یادآوری برخی از ممنوعیت‌ها در سازمان بهشت‌زهرا (س) است. دلیل نصب شدنش هم این است که احساس می‌شد استفاده از ادوات موسیقی مانند نی و دف و دیگر آلات موسیقی در مراسم تدفین و مراسم بعد از آن رو به افزایش بود.»

اگر یادتان باشد مدتی پیش در شهر رویان هم بنرهایی که درباره ممنوعیت استفاده از سنگ قبرهایی که روی آنها تصاویر زنان باشد دیده می‌شد و اعتراض به چنین تصمیمی تا جایی بالا گرفت که اعضای شورای‌شهر و شهرداری به موضوع ورود کردند. اینها تنها حاشیه‌هایی نبوده‌اند که در مورد شکل و شمایل قبرها و مراسم تدفین در بهشت‌زهرا به وجود آمده، کمی قبل از اینها هم اعلام اینکه نصب سنگ قبرهایی با ارتفاع بیشتر از ۱۰ سانت در قطعات عادی بهشت‌زهرا ممنوع است، خبری شده بود.

همان موقع مسئولان سازمان بهشت‌زهرا اعلام کردند دلیل چنین ممنوعیتی غیر از نامنظم کردن شکل و شمایل قطعات به مشکلاتی که برای مردم ایجاد می‌کند، برمی‌گردد و اگر چنین قوانینی در مورد شکل و اندازه قبرها وجود نداشته باشد، عده‌ای تا ساختن بنایی کوچک روی قبرهایشان پیش می‌روند.

غیر از همه اینها که خواندید دفن کردن اموات در بهشت‌زهرا باید یکی، دو تا قانون دیگر هم پیروی کند مثلا ساختن باغچه و نصب گلدان هم در قطعات عادی ممنوع است، چون به مرور باعث نشست سنگ قبرها می‌شود. گذاشتن نیمکت و صندلی و سکو هم کاملا ممنوع است. در این مورد که اصلا با خانواده متوفی تماس هم گرفته نمی‌شود و خود ماموران سازمان اقدام به تخریب سازه‌ها می‌کنند. اندازه سنگ قبرها هم از قانون خاصی پیروی می‌کند. عرض آن در بعضی از قطعه‌ها نباید از ۵۰ سانت تجاوز کند و در بعضی قطعه‌ها تا ۶۰ سانتی‌متر جا دارد. طول آن هم از ۱۰۰ سانتی‌متر در بعضی از قطعه‌ها و ۱۸۰ سانتی‌متر در قطعات دیگر متغیر است.

جالب اینکه غیر از بحث نوع مراسم تدفین و آنچه خانواده متوفی تصمیم می‌گیرند روی سنگ قبرش نوشته یا کشیده شود، مشابه بقیه قوانین در قبرستان‌های دولتی کشورهای دیگر هم وجود دارد. مثلا در قبرستان‌های دولتی آمریکا اندازه سنگ قبر از قبل مشخص است تا نظم قبرستان حفظ شود. در مورد شکل و جنس و اندازه تابوت هم قوانین خاصی وجود دارد که باید رعایت شود. جالب اینکه دقیقا به همین دلیل هم در خیلی از کشورها دفن اموات مسلمانان با مشکلاتی مواجه است، چون در دین ما استفاده از تابوت جایز نیست. به این ترتیب مسلمان‌ها برای دفن مرده‌هایشان به روش مذهبی باید مراحل قانونی مختلفی را پشت‌سر بگذارند.

کدخبر: ۳۹۱۷۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر