کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۶۰۷
تاریخ خبر:

دیپورت از آمریکا به خاطر مقاله قرآنی؟

روزنامه هفت صبح | جزئیات تازه درباره علت اخراج محمد علمی دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی از کالیفرنیا . در روزها و هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد درباره سخت‌گیری‌های آمریکا بر مهاجران ایرانی. به خصوص که تعدادی از دانشجویان ایرانی هم به‌‌رغم دریافت ویزا در محل فرودگاه بازداشت و از این کشور اخراج شدند.

چند روز پیش در یک گزارش نسبتا مفصل به این ماجرا پرداختیم و اشاره‌ای هم داشتیم به ماجرای بازداشت و اخراج شهاب دهقانی دانشجوی ایرانی در فرودگاه بوستون. هفت صبح حالا به جزئیات تازه‌ای در مورد یکی دیگر از دانشجویان دیپورت شده از آمریکا دست پیدا کرده.

محمد علمی دانشجوی ۳۱ ساله‌ای که برای سپری کردن دوره دکترا عازم دانشگاه سانتا باربارا کالیفرنیا بود و در فرودگاه لس‌آنجلس بازداشت و بعد از ۵ ساعت بازجویی به ایران بازگردانده شد. محمد علمی فارغ‌التحصیل دانشگاه شهید بهشتی بود و قصد داشت به همسرش شیما موسوی در کالیفرنیا بپیوندد که آنجا در حال گذراندن دوره کارشناسی ارشد است.

ماجرای محمد علمی چند روز پیش مورد توجه گاردین قرار گرفته بود که دو هفته پیش در یک گزارش مفصل به این موضوع پرداخت. گاردین به نقل از محمد علمی نوشته بود:‌ «آن‌ها ما را نابود کردند» این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی و بین کاربران غربی هم بازتاب وسیعی داشت و حتی آلن ایر سخنگوی فارسی زبان سابق وزارت امور خارجه آمریکا هم در توئیتر آن را به اشتراک گذاشته بود.

در مورد علت اخراج این دانشجو دیروز بعضی کاربران ضد ایرانی،‌ ادعاهای تازه‌ای مطرح کردند. ظاهرا محمد علمی سه سال پیش وقتی دانشجوی مهندسی برق الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی بوده، مقاله‌ای در یک نشریه دانشجویی به نام سایه روشن منتشر کرده که در مسابقات مقالات دینی و قرآنی به رتبه سوم رسیده.

بنابراین کاربران برانداز از اخراج این دانشجو از آمریکا ابراز خرسندی کردند و قضیه را ربط دادند به این مقاله. در واقع اما یکی دیگر از دلایل دیپورت شدن محمد علمی این بوده که چون انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی بعد از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بیانیه تسلیت صادر کرده و این جنایت را محکوم کرده و محمد علمی هم قبلا در این انجمن عضو بوده؛ بنابراین او را هم از ورود به خاک آمریکا و ادامه تحصیل در دانشگاه منع کردند.

جالب اینکه اساسا انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی به شدت جهت‌گیری‌های اصلاح‌طلبانه دارد و خود محمد علمی هم در دوران دانشجویی رویکرد اصلاح طلبانه را دنبال می‌کرده. در مجموع برخورد با دانشجویان و مهاجران ایرانی در آمریکا، در هفته‌های اخیر شکل مضحکی پیدا کرده.

نمونه‌اش هم ممانعت از ورود یک راننده کامیون ایرانی ساکن کانادا به خاک آمریکا بود فقط به این علت که اسم او بابک سلیمانی بوده و تشابه نام خانوادگی او با شهید قاسم سلیمانی، آمریکایی‌ها را وحشت زده کرده! گرفتاری‌هایی که برای دانشجویان ایرانی در هفته‌های اخیر پیش آمده مورد توجه نیویورک تایمز هم قرار گرفته و این روزنامه آمریکایی از اخراج دست کم ۱۶ دانشجوی ایرانی از فرودگاه‌های آمریکا به ایران خبر داده.

این روزنامه در گفت و گو با این دانشجویان روایتی از برخورد ماموران مرزبانی آمریکا با آن‌ها ارائه داده. دانشجویی به نام رامین گفته به علت نبودن پرواز برگشت به مدت ۶ ساعت در یک سلول سرد با دستبند و زنجیر بازداشت شده و در اداره مهاجرت جورجیا ماموران او را مجبور می‌کنند به صورت عریان مقابل آن‌ها بایستد. یا دانشجوی دیگری به نام حمید هم گفته به مدت ۱۹ ساعت در فرودگاه شیکاگو زندانی شده. یا پگاه دانشجویی که از شیراز عازم دانشگاه نیوهمپشایر بوده در فرودگاه بازداشت می‌شود و بعد از مصادره تلفن و لپ‌تاپ او هم به ایران بازگردانده می‌شود.

یا یک زوج ایرانی به نام آرش و صبا در تاریخ ۲۳ دی ماه به این علت که آرش در ایران با یک شرکت که نامش فقط شبیه یکی از شرکت‌های تحت تحریم آمریکا بوده مجبور به ترک خاک آمریکا می‌شوند و همین اتفاق برای دانشجوی ۳۲ ساله‌ای به نام بهزاد هم در فرودگاه لوگان تکرار شده و او بعد از ۸ ساعت بازجویی مجبور به ترک آمریکا شده است.

کدخبر: ۳۰۶۶۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر