کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۶۸۱
تاریخ خبر:

دیوار‌ یا‌ توپخانه؟ کدام تیم برنده دربی می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پرسپولیس و استقلال می‌توانند برنده دربی امروز باشند.
***‌ استقلال می‌برد چون…
بهترین و مناسب‌ترین لقبی که می‌توان به توپخانه خط حمله این روزهای استقلال داد، «رعب‌آور» است. استقلال سه مهاجم آماده در اختیار دارد که به نظر می‌رسد هر سه در بهترین شرایط روحی و جسمی خود وارد دربی خواهند شد. اولین و مهم‌ترین بازیکن استقلال در خط حمله بی‌شک شیخ دیاباته است. او با وجود اینکه نزدیک به ۱۰ بازی از لیگ نوزدهم را از دست داد و گلزنی را از هفته نهم آغاز کرد، در نهایت توانست آقای گل شود!

دیاباته در هفته‌های پایانی لیگ نوزدهم در شرایطی آرمانی قرار داشت و با گل‌های او بود که استقلال سرانجام موفق شد به مقام نایب‌قهرمانی برسد و حداقل سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد. دیاباته با دو مصدومیت بدهنگام، هر دو دربی رفت و برگشت لیگ نوزدهم را از دست داد و بازی امروز اولین دربی او خواهد بود. بدون شک مهم‌ترین دغدغه یحیی گل‌محمدی و بازیکنانش در خط دفاع و دروازه، مهار شیخ دیاباته است. آنها تا امروز با شیخ روبه‌رو نشده‌اند و اولین تقابل با مهاجم تنومند و آماده استقلال می‌تواند تجربه بسیار دشواری برای آنها باشد.

دومین بازیکنی که می‌تواند ورق بازی را به سود استقلال برگرداند، مهدی قایدی است. او البته یک دوره بد و سخت را پشت سر گذاشت و حتی در یکی از بازی‌ها به دلیل فشار روحی و روانی ناشی از بازی ضعیفش، پس از تعویض شدن به گریه افتاد اما کادر فنی استقلال و هواداران این تیم از او حمایت کردند و قایدی سرانجام در آخرین هفته لیگ برتر طلسم‌شکنی کرد و با گلزنی به شاهین بوشهر تعداد گل‌هایش برای استقلال را به ۱۰ رساند تا به قولش عمل کرده باشد.

استقلالی‌ها خوش شانس بودند که باشوی کوچک‌شان، درست قبل از دربی از فشار روحی و روانی خارج شد و حالا به نظر می‌رسد ‌ آماده درخشش در دربی جام حذفی باشد. قایدی در دربی برگشت لیگ نوزدهم هم درخشش فوق‌العاده‌ای داشت و گل دوم استقلال حاصل حرکت انفرادی و دیدنی او بود. استقلال در دربی امشب می‌تواند روی امیرارسلان مطهری هم حساب کند. او اگرچه کمتر از دیاباته و قایدی به میدان رفته اما بیشتر از آنها گل زده و بارها توانسته گره از کار استقلال و فرهاد مجیدی باز کند.

ضمن اینکه فراموش نکنید، مطهری ستاره دربی برگشت هم بود و هر دو گل استقلال را زد تا جای خالی شیخ دیاباته در آن بازی اصلا احساس نشود. دیگر نقطه قوت استقلال در بازی امشب جناح راست این تیم است. جایی که وریا غفوری با کوله‌باری از تجربه و البته آمادگی خوب روحی و جسمی به میدان خواهد رفت. آنچه باعث می‌شود امید استقلالی‌ها به درخشش وریا بیشتر از همیشه باشد، وضعیت نگران‌کننده دفاع پرسپولیس در سمت چپ است.

در این پست، قطعا محمد نادری برای پرسپولیس به میدان خواهد رفت اما احتمالا نتیجه تقابل او که به تازگی از مصدومیت رها شده با غفوری آماده و باانگیزه به سود غفوری خواهد بود. با نفوذهای خطرناک وریا، عرصه بر نادری تنگ خواهد شد و او احتمالا به توصیه یحیی، اجازه نفوذ نخواهد داشت و باید تمام تمرکزش را روی مهار وریا بگذارد که اصلا کار آسانی نیست. یکی دیگر از نقاط قوت استقلال در دربی خط میانی آماده این تیم است.

مثلث علی کریمی، مسعود ریگی و فرشید اسماعیلی یکی از بهترین خطوط هافبک لیگ نوزدهم بود. در این میان درخشش و ثبات علی کریمی در لیگ نوزدهم، خیره کننده بود و کم نیستند کارشناسانی که معتقدند بهترین بازیکن فصل استقلال، نه دیاباته و قایدی، بلکه علی کریمی است. او با میدان دید وسیع و پاس‌های دقیقش بارها قایدی و دیاباته را به گل رسانده و اگر هافبک‌های پرسپولیس ارتباط او را با این دو مهاجم قطع نکنند، باید منتظر موقعیت‌های گلزنی فراوان استقلال باشند.

فرشید اسماعیلی هم پس از دربی فاجعه‌بار برگشت لیگ هجدهم و البته غیبت در دو ‌ دربی لیگ نوزدهم، انگیزه‌های فراوانی برای درخشش در بازی امشب دارد. علاوه بر بازیکنان آماده، به نظر می‌رسد استقلال انگیزه بیشتری برای پیروزی در این بازی دارد. شاگردان مجیدی در لیگ برتر دوم شدند و تنها شانس باقی مانده آنها برای کسب حداقل یک جام، همین جام حذفی است. ضمن اینکه فتح جام حذفی یکی از وعده‌های سه‌گانه فرهاد مجیدی به هواداران استقلال است و بازیکنان او برای تحقق این وعده از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

*** پرسپولیس می‌برد چون…
خط دفاع پرسپولیس مثل چند سال اخیر، همچنان بزرگ‌ترین نقطه قوت این تیم است. حضور سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان در دفاع میانی، استحکام فوق‌العاده‌ای به خط دفاع پرسپولیس داد. سرخ‌ها تا هفته‌ای که قهرمانی خود را قطعی کردند، یعنی هفته بیست و ششم، تنها ۱۱ گل دریافت کرده بودند و در صورت ادامه این روند می‌توانستند رکورد کمترین گل خورده در یک فصل در تاریخ لیگ برتر را به نام خود ثبت کنند .

اما قهرمانی زودهنگام، کار دست این تیم داد و پرسپولیس در پنج بازی بعدی خود شش گل خورد! با این حال آنها باز هم صاحب بهترین خط دفاع لیگ نوزدهم بودند اما بعید است در دربی شاهد نمایش ضعیف مدافعان پرسپولیس باشیم. آنها برای این بازی قطعا آماده هستند و انگیزه‌های فراوانی دارند و به راحتی به خط حمله هرچند خطرناک استقلال اجازه گلزنی نخواهند داد. خط حمله پرسپولیس هم اگرچه به اندازه استقلال خطرناک و موفق نبود اما هرگز هواداران این تیم را ناامید نکرد.

پرسپولیس بعد از استقلال با زدن ۴۶ گل دومین خط حمله خطرناک لیگ نوزدهم بود و در نیم‌فصل دوم فقط مقابل ذوب‌آهن موفق به گلزنی نشد و در سایر بازی‌ها حداقل یک گل زد و اتفاقا با همین تک گل‌ها بود که پرسپولیس موفق به جمع‌آوری امتیازات و کسب قهرمانی زودهنگام لیگ برتر شد. علی علیپور در نیم‌فصل دوم توانست روزهای بد نیم‌فصل اول را به فراموشی بسپرد و مهدی ترابی هم گاهی یک تنه پرسپولیس را به پیروزی رساند.

حتی مهدی عبدی هم که در دربی رفت نام خودش را بر سر زبان‌ها انداخت، می‌تواند در دربی امشب برای یحیی و تیمش گره‌گشایی کند. یکی از آماده‌ترین بازیکنان این روزهای پرسپولیس بشار رسن است. او حتی می‌تواند برگ برنده یحیی در دربی امشب باشد. هافبک عراقی که قصد جدایی از پرسپولیس را هم دارد، در هفته‌های پایانی لیگ حسابی درخشیده و همین درخشش باعث شد تا هواداران به شدت مدیران باشگاه را برای تمدید قرارداد با او تحت فشار بگذارند.

او در این هفته‌ها بارها با حرکات مفید و پاس‌های دقیقش گره از بازی پرسپولیس باز کرده و برای مهاجمان تیمش موقعیت گلزنی فراهم کرده است. بشار در دربی برگشت هم تعویض طلایی یحیی بود و در دقیقه ۸۹ گل مساوی تیمش را زد تا پرسپولیس از شکست مقابل استقلال فرار کند. رسن در مقابل هافبک‌های آماده و قلدر استقلال می‌تواند خودنمایی کند و آنها را از جریان بازی خارج کند. احتمالا اگر از هر پرسپولیسی بپرسید، او را به عنوان ستاره تیم‌شان در دربی امشب معرفی خواهند کرد.

اما بشار تنها امید پرسپولیس در خط هافبک نیست. سرخ‌ها در این خط یک بازیکن آماده دیگر هم دارند که اتفاقا دربی‌باز هم هست. احمد نورالهی یکی از بهترین بازیکنان پرسپولیس در لیگ نوزدهم بود و بارها با شوت‌ها و ضربه‌های سرش پرسپولیس را به گل رساند. اتقاقا سابقه گلزنی در دربی را هم دارد و بی‌اغراق باید او را یکی از متخصصین دربی در جمع پرسپولیسی‌ها دانست.

علاوه بر نکات فنی، پرسپولیس یک انگیزه بزرگ دیگر هم در بازی امروز دارد. پرسپولیسی‌ها فصل گذشته دبل کردند و بدشان نمی‌آید این اتفاق را یک بار دیگر رقم بزنند و تبدیل به اولین تیم تاریخ فوتبال باشگاهی ایران شوند که در دو فصل متوالی هم لیگ را فتح می‌کند و هم جام حذفی را! این اتفاق اگر با حذف رقیب سنتی‌شان یعنی استقلال از جام حذفی همراه شود، شیرینی بیشتری هم خواهد داشت و هواداران این تیم فرصت دوباره‌ای پیدا می‌کنند تا باز هم برای هواداران رقیب کری بخوانند.

نکته دیگر اینکه هر چه استقلال برای پیروزی در این بازی و قهرمانی در جام حذفی و بردن یک جام تحت فشار قرار دارند، پرسپولیسی‌ها خیال‌شان راحت است. آنها موفق‌ترین تیم باشگاهی ایران در چهار سال اخیر هستند و از دست دادن جام حذفی با باخت مقابل استقلال، در برابر افتخارات پرشماری که در این سال‌ها کسب کرده‌اند، اتفاق چندان ناخوشایندی نخواهد بود. به همین دلیل شاگردان یحیی با آرامش بیشتری نسبت به استقلالی‌ها در بازی امروز حاضر خواهند شد.

انگیزه دیگر پرسپولیس برای پیروزی در بازی امروز، رفع اتهاماتی است که هواداران و حتی مسئولان و پیشکسوتان تیم‌های رقیب به خصوص استقلالی ها به قهرمانی‌های آنها وارد کرده‌اند. استقلالی‌ها مدعی‌اند که پرسپولیس با کمک وزارت ورزش در چند سال اخیر جام‌ها را درو کرده و بازی رودرروی امشب فرصت خوبی برای پایان دادن به این اتهامات است.

*** به شکلی عجیب و غیرمنتظره، بزرگ‌ترین نگرانی این روزهای پرسپولیس هم به دروازه این تیم مربوط می‌شود. بوژیدار رادوشوویچ تا وقتی که حضور علیرضا بیرانوند را در پرسپولیس به عنوان رقیب احساس می‌کرد، کاملا آماده و بدون اشتباه ظاهر می‌شد. او کلین‌شیت‌های زیادی ثبت کرد و تا هفته بیست و یکم حتی یک گل هم نخورده بود و تمام گل‌های خورده پرسپولیس تا این مقطع مربوط به علیرضا بیرانوند می‌شد.

اما درست از روزی که بیرانوند رسما از پرسپولیس جدا شد و به بلژیک رفت، افت رادوشوویچ هم شروع شد. او در مقابل نساجی، ذوب‌آهن و گل‌گهر گل‌های بدی خورد و در عرض چند هفته اعتماد هواداران پرسپولیس را که در طول فصل به دست آورده بود از دست داد. تا همین چند هفته پیش خیلی از هواداران پرسپولیس معتقد بودند که رادو می‌تواند فصل آینده دروازه‌بان اول تیم‌شان باشد اما حالا احتمالا همه آنها منتظرند تا مدیران باشگاه برای فصل بعد یک دروازه‌بان مطمئن برای این تیم جذب کند.

*** بدون شک اگر از بزرگ‌ترین نگرانی هواداران استقلال در دربی امروز بپرسید، جوابی جز سیدحسین حسینی نخواهید شنید. سنگربان استقلال که رقیب بزرگی در تیم نداشت، در این فصل در تمام بازی‌ها و تمام دقایق به میدان رفته اما بدون اغراق باید گفت بدترین فصل فوتبالی خود را در همین فصل پشت سر گذاشته است. او که در لیگ هفدهم درخشش فوق‌العاده‌ای داشت و رکورد بسته نگه داشتن دروازه در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران را هم شکست، در این فصل فقط هفت کلین‌شیت ثبت کرد.

اما نگرانی اصلی استقلالی‌ها، گل‌های عجیب و غیرمنتظره‌ای است که او در این فصل دریافت کرده است. حسینی در دربی رفت به استقلال گل به خودی زد و در نیم‌فصل دوم دو سوپرگل از نساجی و شاهین بوشهر دریافت کرد که هر دو را می‌توان به عنوان زیباترین گل‌های لیگ نوزدهم انتخاب کرد. با نمایش‌های ضعیف حسینی در این فصل، هواداران استقلال نگرانند در دربی امروز، هر توپی که به سمت دروازه تیم‌شان می‌آید وارد دروازه این تیم شود!

کدخبر: ۳۴۶۶۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر