کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۹۷۶
تاریخ خبر:

دیس ضعیف یک خواننده پاپ به یک رپر نام‌آشنا

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | حتما شما هم در یکی دو روز گذشته حواشی بین شهاب مظفری و یاس را شنیده‌اید. ماجرا به صورت خلاصه از این قرار است که در سال ۹۷ یاس موزیکی را برای سریال «رقص روی شیشه» تولید کرد که در ابتدا از وزارت ارشاد به آن مجوز داده شد اما بعد تصمیم بر آن شد که کار یاس از روی سریال برداشته شود. یاس هم کمی بعد کار را به صورت مستقل منتشر کرد. ترکی که «سفارشی» نام گرفت و مضمون آن وضعیت مارکت موسیقی ایران و انتقادهای تند و تیز یاس علیه برخی خواننده‌های پاپ بود که در آن اسمی از شخص خاصی برده نمی‌شد.

کمی بعد شهاب مظفری، خواننده‌ای که در سال‌های اخیر آهنگ‌هایش بیشتر شنیده می‌شود قطعه یاس را علیه خود پنداشت و درصدد آن برآمد که روزی جوابی به یاس بدهد. نتیجه‌اش هم شد ترک «رپر سفارشی» که این دو سه روز گذشته زیاد دست‌به‌دست شده. تا به حال سابقه نداشته که یک خواننده پاپ برای خواننده دیس و دیسبک تولید کند.

تا آنجا که به‌خاطر می‌آورم یک‌بار سال‌ها پیش خواننده‌ای به نام عرشیا برای شادمهر عقیلی قطعه «خانه به دوش» را خواند که می‌شود گفت اولین دیس کامل در موسیقی پاپ بعد از انقلاب بود. اما این بار یک خواننده پاپ یک رپر را دیس می‌کند. تا اینجای کار مشکلی ندارد اما در تعریف نانوشته دیس خواندن آورده‌اند که دیس‌کننده باید استدلالات محکمی را در کارش ارائه کند.

استدلال‌های شهاب مظفری اما به واقع یکی بعد از دیگری بر پایه‌های سستی بنا شده. در ابتدای موزیک شهاب مظفری با کری خوانی به یاس می‌گوید:«الو یاسی چطوری؟» این جمله عملا مصداق توهین جنسیتی است. اینکه با حالت تمسخر یاس را با نام خانم‌ها صدا کنی رسما چیزی است که از سمت جامعه پذیرفته نمی‌شود. عجیب آنکه دفتر موسیقی وزارت ارشاد که گاها حساسیت‌های زیادی نشان می‌دهد چطور به چنین مواردی واکنش ندارد؟

کمی بعد مظفری به یاس می‌گوید: «تو کجا بودی وقتی ما بالای سن داریم می‌خوانیم؟» جالب اینجاست که در ویکی‌پدیای مظفری انتشار اولین آهنگش به سال ۸۷ برمی‌گردد و اولین اثر مجازش هم در سال ۹۶ منتشر شده و این در حالی است که انتشار اولین موزیک یاس به سال ۸۰ برمی‌گردد. نکته جالب‌تر اینجاست که کمی جلوتر او خطاب به یاس می‌گوید: «تهش یک‌سال دیگر بمانی» که این هم از عجایب روزگار است.

مظفری موزیک را به همراه ویدئویی کوتاه در پیجش قرار داده و تا لحظه نوشتن این مطلب چیزی بیشتر از دو میلیون بار بازدید داشته. یاس اما تا این لحظه واکنشی به این داستان نشان نداده و طبیعی است که نخواهد آغشته چنین بازی کودکانه‌ای شود. شما حتی اگر از حیث مخاطب در اینستاگرام این دو خواننده هم که حساب کنید باید گفت پیج یاس نزدیک به ۷میلیون فالوئر دارد و پیج شهاب مظفری نزدیک به ۲میلیون. مظفری نام قطعه را «رپر سفارشی» گذاشته اما استدلالی برای برچسبی که می‌چسباند ارائه نمی‌دهد.

هرکسی که پیگیر اخبار حوزه موسیقی باشد می‌داند یاس تا چند بار پای مجوز رفت و برگشت و نهایتا هم مجوزی برایش صادر نشد که حالا انگ سفارشی هم به او بزنیم. مظفری خواننده خوش صدایی است اما مشخص است که شهرت ناگهانی‌اش بعد از سال‌ها فعالیت در گمنامی به او جسارتی داده که پایه و اساس محکمی ندارد. اینکه هرکس با هر سابقه‌ای در موسیقی بتواند کسی را دیس کند چیز بسیار جالبی می‌تواند باشد اما انصافا کمی منطق هم اگر چاشنی کار باشد بد نیست.

هرچند شاید خواننده «رپر سفارشی» از میزان بازدید و چرخش ویدئویش در اینترنت بسیار خرسند باشد اما به واقع ماندگاری در موسیقی ایران با این پربازدید بودن‌ها اتفاق نمی‌افتد. خوانندگی فقط به صدای خوب داشتن نیست. خواننده مردمی کسی است که معنی توهین جنسیتی را می‌داند و هر بازی با کلمه‌ای که خودش را به خنده انداخت قرار نیست دیگران را هم بخنداند.

در آخر هم باید به این نکته اشاره کرد که فلو کردن در رپ چیزی است که یک خواننده پاپ باید برایش بسیار کار کند تا حاصل کارش انبوهی از سین و شین و حروف دیگر نباشد که روی بیت لنگ بزند و به زحمت خودش را در چارچوب بیت قرار بدهد.. پیشنهاد می‌کنم هم قطعه یاس و هم قطعه شهاب را پشت هم گوش کنید تا وقتی می‌گوییم فلو خوب یعنی چی بدانیم از چه صحبت می‌کنیم.

کدخبر: ۴۰۰۹۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر