کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۸۰۴
تاریخ خبر:

دید زدن خانه همسایه از پشت پنجره جرم است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته نیز به چهار سوالی پاسخ خواهیم داد که در سایت‌های مختلف حقوقی (دادراه و صدای وکیل) دیده‌ایم و به نظر برای همه می‌تواند مفید باشد.

* یک: شهروندی پرسیده‌اند: آیا دیوان عدالت اداری می‌تواند مصوبات مجلس را که در شورای نگهبان تصویب شده باطل کند؟
* پاسخ منفی است. دیوان عدالت اداری صلاحیتی برای ابطال قوانین مجلس ندارد و اصلاح قوانین مجلس شورای اسلامی صرفا توسط خود این نهاد ممکن است.

* دو: شهروند دیگری پرسیده‌اند: «روبه‌روی ساختمان ما یک پاساژ تجاری است. من بعضی شب‌ها با لباس پوشیده می‌روم داخل تراس. نگهبان پاساژ همیشه به همه طبقات پاساژ می‌رود و سعی می‌کند از پنجره یا تراس خانه ما را ببیند. قبلا که داخل تراس نمی‌رفتم هم متوجه این موضوع می‌شدم. می‌توانم شکایت کنم؟»

* پاسخ: خیر، مزاحمت در اصطلاح حقوقی با مزاحمت در اصطلاح عرفی فرق می‌کند. در مزاحمت به اصطلاح حقوقی، فرد دیگر باید کاری کند که دیگری نتواند از ملک خود استفاده کند و در شرایطی که توصیف کردید چنین وضعیتی وجود ندارد. به طور مثال در صورتی که پارچه‌ای را در مقابل بالکن شما نصب کرده بودند از شرایط مزاحمت بود.

* سه: سومین سوال این است: «پسری هستم، فاقد شغل. خانواده نامزدم به بهانه‌های واهی اجازه عقد نمی‌دهند و حتی اجازه دیدار هم به ما نمی‌دهند. می‌خواهیم با اجازه دادگاه عقد کنیم. آیا شاغل نبودنم ممکن است در رای دادگاه موثر باشد؟ بعد از عقد و پایان درسم بالاخره شاغل می‌شوم. اساسا شرایط مرد باید چه باشد تا اجازه عقد را بدهند؟ و اینکه ممکن است پدرش ادعا کند صرفا به‌خاطر شغل اجازه نمی‌دهد. دادگاه می‌‎پذیرد از او؟»

* پاسخی که سیدمحمدحسین نجیبی در سایت دادراه ثبت کرده کامل است. آن را بخوانید: «اگر ولی دختر بدون دلیل اجازه ازدواج دخترش را صادر نکند‌، دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که قصد ازدواج با او را دارد و شغل و میزان درآمد وی، درخواست صدور حکم تجویز ازدواج بدون اذن ولی را مطرح کند و دادگاه خانواده درصورتی که صلاحیت آن مرد برای تشکیل خانواده را از نظر اخلاقی و کسب درآمد به طور کامل تایید کند، رای بر اجازه ازدواج دختر بدون اجازه پدر را صادر می‌کند. از آنجا که گفتید شغل و درآمد خاصی ندارید، لذا توانایی شما در اداره زندگی مشترک و تشکیل خانواده محرز نیست و دادگاه رای بر اجازه ازدواج دختر با شما بدون اجازه پدر را صادر نمی‌کند.»

* چهار: چهارمین سوال هم این است: «من قبلاً سیمکارتی به نامم بوده که انتقال دادم. الان به شدت نیاز به شماره‌ای دارم که قبلاً با آن تماس گرفتم. آیا پرینت همان زمانی که سیمکارت به نامم بوده را به من می‌دهند؟»

* پاسخ این است که ریز مکالمات سیمکارتی که به نام شما نباشد را به شما ارایه نخواهند کرد ولو اینکه قبلا به نام شما باشد.

*** هر هفته در روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۷۳۸۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1569594374

    این دیگه سوأل نمی‌خواد دورت بگردم معلومه