کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۹۴۴۱
تاریخ خبر:

دیدید ‌خیلی درد نداشت‌؟ واردت ‌۱۲‌میلیون ‌واکسن در مرداد

روزنامه هفت صبح | صبح روزی که در بامداد آن، ایران ۲۵ هزار دُز واکسن از صربستان هدیه گرفته بود؛ رئیس‌جمهور گفت که اولویت اول دولت تسریع در واکسیناسیون عمومی است؛ آن‌هم در شرایطی که طبق آمار وزارت بهداشت، در روز شنبه، ظرف ۲۴ ساعت کمتر از ۲۵۰ هزار دُز واکسن تزریق شده است.

یک: دیروز سیدابراهیم رئیسی که به مجلس رفته بود تا در نخستین جلسه رای اعتماد به وزرای خود شرکت کند؛ در همان ابتدای سخنان خود و در بیان برنامه دولتش گفت: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور و تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقای سطح درمان است.

دو: کمی پیش از آن معاون فنی گمرک گفته بود: ۲۵ هزار دُز واکسن روسی کرونا (اسپوتنیک‌وی) اهدایی کشور صربستان با حضور سفیر این کشور در فرودگاه امام خمینی ترخیص و تحویل مقامات وزارت بهداشت شد.

سه: روز قبل از آن یعنی جمعه همین مقام مسئول یعنی معاون فنی گمرک، آقای مهرداد جمال ارونقی، به خبرگزاری فارس گفته بود تاکنون ۳۸ محموله واکسن کرونا شامل حدود ۲۵ میلیون و ۵۴۴ هزار دُز واکسن وارد ایران شده است. به گفته ارونقی، از ابتدا تا ۲۹ مرداد حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دُز واکسن وارد ایران شد. به‌عبارت دیگر میزان واردات واکسن در همین یک ماه تقریبا به اندازه کل شش ماه قبل از آن بوده است.

چهار: واردات واکسن کرونا به ایران میانه بهمن ماه سال ۹۹ آغاز و تزریق آن یک هفته بعد با واکسن روسی اسپوتنیک‌وی شروع شد. همین واکسنی که حالا از صربستان به ما اهدا شده است. با این حال روند واردات واکسن به ایران تا ابتدای مرداد ماه بسیار کند پیش رفت. به تبع این موضوع، روند واکسیناسیون هم کند بود. از ابتدای مرداد ماه روند واکسیناسیون به تبع افزایش واردات واکسن، به نسبت ماه‌های گذشته شتاب گرفته است.

تا‌کنون نزدیک به ۲۱ میلیون و ۸۰۶ هزار دُز واکسن در ایران تزریق شده است. با این‌همه تعداد کسانی که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند پنج میلیون و ۵۲۷ هزار بیشتر نیست که برای یک جمعیت حدود ۸۴ میلیون نفری، در قیاس با بسیاری از کشورها ناچیز است. در آلمان، با جمعیتی تقریبا برابر با ایران تا ۱۹ اوت ۴۸ میلیون و ۶۵۲ هزار نفر به‌طور کامل واکسینه شده‌اند که ۵۸ و نیم درصد کل شهروندان را شامل می‌شوند.

پنج: اسفند‌ماه سال پیش، مقامات وزارت بهداشت گفته بودند برای رسیدن به ایمنی جمعی در ایران باید ۵۶ میلیون نفر از جمعیت واکسینه شوند. برخی کارشناسان این تعداد را ۶۰ میلیون نفر و عده‌ای بیشتر اعلام کرده‌اند. برای واکسینه کردن کامل ۶۰ میلیون نفر دست‌کم به ۱۲۰ میلیون دُز واکسن نیاز است. مقامات مسئول گفته‌اند که میزان واردات واکسن از هفته اول شهریور، ۵ میلیون دُز در هفته خواهد شد.

به این ترتیب احتمالا تا پایان شهریور ۴۵ میلیون دُز واکسن وارد خواهد شد و اگر ۵ میلیون واکسن ایرانی هم در دسترس باشد؛ باز هم به ۷۰ میلیون دُز واکسن نیاز داریم. البته اگر قرار باشد دُز بوستر یا یادآور را هم در نظر بگیریم که دُز سوم است؛ باز هم نیاز ما ۱۲۰ میلیون خواهد بود و با فرض واردات ۲۰ میلیون دُز در هر ماه، واردات واکسن مورد نیاز کشور تا پایان امسال، صورت خواهد گرفت.

کدخبر: ۴۰۹۴۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر