کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۱۹۲
تاریخ خبر:

دیدگاه نژاد‌پرستانه بلینکن علیه چینی‌ها

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: روز یکشنبه بلینکن، وزیرخارجه آمریکا نشان داد که در دیدگاهش نسبت به بیماری کرونا فرق چندانی با ترامپ ندارد. او سراغ همان سوالی رفت که رئیس‌جمهور پیشین این کشور مستقیم و غیرمستقیم مدام مطرح می‌کرد و می‌خواست بداند که بیماری کووید چه منشایی دارد. پکن و واشنگتن مدت‌هاست که روابطشان از هر زمان دیگری سردتر شده است. در بحبوحه بیماری کووید ایالات متحده هر از گاهی از فرصت استفاده کرده تا چین را مسبب بحران بداند. اما ماجرا از چه قرار است و این موضع‌گیری‌ها چه خطر‌هایی دارد؟

* دو: وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی مدعی شد که چین اجازه دسترسی کارشناسان بین‌المللی را نداده یا در زمان درست اطلاعات را برای شفافیت واقعی منتشر نکرده است. بلینکن در ادامه ادعاهایش گفت، در نتیجه این ویروس «سریعتر از کنترل خارج شد و نتایج بسیار فاحش‌تر از آن چیزی شد که در غیر اینصورت رخ می‌داد.» بلینکن گفت: ما باید این کار را با دقت انجام دهیم تا متوجه شویم چه اتفاقی رخ داده است، برای اینکه بهتر بتوانیم جلوی وقوع دوباره آن را بگیریم. برای همین است که باید به عمق این مسئله برسیم و ته و توی آن را درآوریم.

در دوران ترامپ هم اوضاع در آمریکا بر همین منوال پیش می‌رفت. رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه ایالات متحده با چینی خواندن ویروس کرونا، تب حمله به چین را بالا برد و عدم شفافیتی که چینی‌ها هم خود به آن دامن زده بودند باعث ایجاد وضعیت بدی شد. برای ترامپ هم مانند بلینکن دشوار بود که باور کند، یک ویروس از شهری در ووهان به دلیل خوردن خفاش سراسر جهان را این گونه تحت تاثیر قرار بدهد. به نظر می‌رسد که هر دوی این افراد به نظریه توطئه باور دارند.

* سه: شانزدهم مارس، کمتر از یک ماه قبل مردی سفیدپوست با حمله به سه سالن ماساژ در ایالت جورجیا شش زن آسیایی تبار را کشت. این حادثه ناگوار ترس بی‌نهایتی را در دل آسیایی‌تباران ساکن غرب انداخت. بعد از بروز کرونا از شهر ووهان در چین آنها مدام مورد نفرت ورزی از سوی سفیدپوستان قرار گرفته بودند و حالا یک جنایت با این وسعت زنگ خطری جدی برای آنها بود.

اما این تنها دلیل ترس چینی‌ها و دیگر آسیایی‌تبارها به حساب نمی‌آمد. این تنها مردان سفید پوست نبودند که به آسیایی‌تباران حمله می‌کردند، نژادپرستی سیستماتیک یک بار دیگر در آمریکا علیه آسیایی‌ها سر برآورده بود و در این مسیر سیاستمداران هم بی‌تقصیر نبودند. آمریکایی‌ها در یک دهه گذشته چین را به عنوان رقیب و دشمن اصلی خود معرفی می‌کنند. در تظاهراتی که چینی‌های مقیم آمریکا در ماه قبل میلادی به راه انداخته بودند، آنها خواستار توقف شیطان‌سازی از چین و چینی‌ها شدند.

* چهار: بر اساس گزارشی که دیلی میل به تازگی منتشر کرده، موسسه L1ght با تحلیل رفتار کاربران از طریق هوش مصنوعی دریافته که هشتگ‌هایی نظیر ویروس چینی و ویروس کمونیست در شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب شده و در پست‌های مربوط به بحران کرونا از آنها استفاده می‌شود.

L1ght در بررسی جامع خود میلیون‌ها سایت، شبکه اجتماعی، فوروم‌های چت و حتی سایت‌های گیمینگ را در کنار تصاویر، ویدئوها و فایل‌های صوتی پست شده تجزیه و تحلیل کرده که از افزایش نژادپرستی، قلدری و نفرت پراکنی علیه چینی‌ها و برخی از گروه‌های با ریشه آسیایی در دیگر نقاط دنیا حکایت دارد.

* پنج: آمریکایی‌ها از دهه‌ها قبل به زردپوستانی که از آسیا راهی آمریکا می‌شدند لقب«تهدید زرد» می‌دادند. در اواخر قرن نوزدهم حتی قانونی تصویب شد که چینی‌ها را از مهاجرت به ایالات متحده به مدت ۱۰سال منع کرد. در دهه چهل میلادی هم از آنجا که آمریکایی‌ها دشمنان خود را در آسیا می‌دیدند دست به دستگیری گسترده آسیایی‌تبارها به ویژه چینی‌ها زدند. این وضعیت فعلی و اظهارنظرهای مقامات آمریکایی و چینی خواندن ویروس کرونا، می‌تواند زندگی آسیایی‌تبارها را در ایالات متحده بسیار سخت‌تر کند.

کدخبر: ۳۸۳۱۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر