کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۴۸۹
تاریخ خبر:

دیدار نتانیاهو و بن‌سلمان از افسانه تا واقعیت

روزنامه هفت صبح | رسانه‌های اسرائیلی در حالی می‌گویند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای یک دیدار محرمانه با محمد بن‌سلمان به عربستان سعودی پروازکرده است تا در شهر نئوم با ولیعهد عربستان دیدارکند که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان این موضوع را تکذیب کرد. رسانه‌های اسرائیلی همچنین ادعا کردند که یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، نیز همراه نخست وزیر در این دیدار حضور داشته است.

با این حال چند ساعت پس از انتشار این خبر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در توئیتی نوشت: «من گزارش‌های رسانه‌ای درباره دیدار ادعایی محمد بن سلمان، ولیعهد و مقامات اسرائیلی را در جریان دیدار اخیر مایک پمپئو دیدم. چنین ملاقاتی رخ نداده است. تنها مقام‌های حاضر آمریکایی و سعودی بودند.»

*** توئیت وزیر خارجه عربستان
وب سایت ردیابی هواپیماهای جهان موسوم به «فلایت رادار۲۴» مسیر یک جت خصوصی با نام «گلف استریم۴» را در ساعت ۵:۴۰ دقیقه بعدازظهر یکشنبه به وقت لندن ردیابی کرده است.این جت خصوصی از فرودگاه بین‌المللی بن گوریون تل آویو به پرواز درآمده است و در ساعت ۶:۳۰ یکشنبه در شهر نئوم به زمین نشسته است. به گفته این سایت، این جت خصوصی ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه از عربستان سعودی به مقصد اسرائیل پریده و در فرودگاه بن گوریون به زمین نشسته است.

دفتر نخست وزیر اسرائیل به درخواست رسانه‌ها دراین باره پاسخی نداد.همزمانی این سفر، با حضور مایک پمپئو در عربستان، فرضیه دیدار سه گانه بین نخست وزیر اسرائیل، ولیعهد عربستان و وزیر خارجه ایالات متحده را تقویت کرده است.همزمان رسانه‌های آمریکایی تایید کرده‌اند که مایک پمپئو سفر بازگشت خود از عربستان را از فرودگاه شهر نئوم انجام داده است.

با توجه به این ادعاها می‌توان گفت، این اولین بار در تاریخ است که رهبران عربستان سعودی با نخست وزیر اسرائیل و رئیس موساد در خاک عربستان دیدار می‌کنند.طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هرچند پیش از این، در ماه‌های گذشته عادی سازی روابط متحدان منطقه‌ای عربستان، بحرین و سودان و امارات با اسرائیل صورت گرفته است.

اما دیدار پرنفوذترین مقام سعودی، قطب بزرگ جهان اسلام با نخست وزیر اسرائیل می‌تواند برگ مهمی در تاریخ خاورمیانه بازکند.‌ملک سلمان، پدر ولیعهد عربستان و عالی‌ترین مقام این کشور بارها از تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به عنوان شرط اصلی عادی سازی روابط با اسرائیل حمایت کرده است. اما روند تحولات نشان می‌دهند محمد بن سلمان ۳۵ ساله سعی دارد بدون توجه به خواست پدر، در عادی سازی روابط با اسرائیل گام بردارد.

*** یک مشاور دولت سعودی: نتانیاهو و بن سلمان درباره ایران رایزنی کردند
یک مشاور در دولت عربستان سعودی مدعی شد نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر مخفی به عربستان‌سعودی با ولیعهد سعودی دیدار کرده و درباره مسائل مختلفی از جمله ایران گفت و گو کرده‌اند.

‌به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دو مشاور در دولت عربستان‌سعودی اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در عربستان با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرده که این دیدار اولین دیدار آن‌ها در بحبوحه تلاش‌های آمریکا در راستای عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی است.

نتانیاهو این سفر مخفیانه را به شمال غرب عربستان انجام داده تا به دیدار مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و ولیعهد سعودی ملحق شود. طبق گزارش رادیو ارتش اسرائیل، یوسی کوهن رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز در این سفر همراه نتانیاهو بوده است.

یکی از مشاوران ارشد سعودی که از مذاکرات انجام شده با خبر بود، به وال استریت ژورنال گفت که آن‌ها درباره موضوعات مختلفی از جمله عادی سازی روابط و ایران گفت و گو کردند اما هیچ توافق بنیادینی حاصل نشد و این دیدار چند ساعت طول کشید.وال استریت ژورنال می‌نویسد: وزرای امور خارجه و اطلاع رسانی عربستان سعودی به درخواست ارائه توضیحات در این باره جواب ندادند. یک سخنگوی نتانیاهو هم از تایید این دیدار خودداری کرد.

کدخبر: ۳۶۰۴۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر