کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۵۹۴
تاریخ خبر:

دو گزارش خواندنی از افغانستان؛ ‌فرار شهردار زن و داعش ‌خراسان

روزنامه هفت صبح| افغانستان روزهای دشواری را پشت سر می‌گذراند. بسیاری از چهره‌های دولتی یا کارمندان سفارت‌خانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، تحصیلکردگان و… کشور را ترک کرده‌اند یا درصدد ترک آن هستند چرا که جان خود را در خطر می‌بینند یا حدس می‌زنند که در صورت استقرار کامل این گروه بر کشور، مشاغل خود را از دست بدهند. در چنین شرایطی روز پنجشنبه سه انفجار در کابل، که یکی از آنها در فرودگاه این شهر بود باعث کشته شدن بیش از صد نفر از جمله ۱۳ آمریکایی شد. اینجا دو گزارش خواندنی از وضعیت این کشور را آورده‌ایم:

یک: جاشوآنوت در بی بی سی به سراغ سرنوشت شهردار زن جوانی رفته است که در زمان ورود طالبان به شهرهای بزرگ افغانستان خود را آماده رویارویی با این گروه کرده بود. او خوشبختانه موفق شد که افغانستان را با موفقیت ترک کند. ماجرای این ترک را بخوانید: برای ظریفه غفاری، یکی از اولین شهرداران زن در افغانستان، سقوط کابل به دست طالبان یک لحظه شوم بود.با هجوم نفرات طالبان به پایتخت افغانستان، او دریافت که زندگی‌اش به ناگهان در معرض خطر جدی قرار گرفته است. چند روز بعد، او همراه با خانواده‌اش به آلمان گریخت و در آنجا داستان پرماجرای فرارش را برای بی‌بی‌سی تعریف کرد.

مدت کوتاهی پس از تصرف پایتخت توسط طالبان، به خانم غفاری توصیه شد به خاطر امنیت خودش، محل سکونتش را تغییر دهد. او توضیح می‌دهد که درستی این توصیه هنگامی ثابت شد که نیروهای طالبان به خانه‌اش مراجعه کردند و مامور امنیتی او را کتک زدند. در روز ۱۸ اوت، او ترتیباتی را داد تا یک خودرو او و خانواده‌اش را به فرودگاه کابل برساند. در تمام طول راه، او روی کف خودرو نشسته بود و هربار که از یک پاسگاه ایست و بازرسی عبور می‌کردند، خودش را مخفی می‌کرد.

او به بی‌بی‌سی گفت: «وقتی به دروازه ورودی فرودگاه رسیدیم، جنگجویان طالبان همه جا بودند و من سعی می‌کردم خودم را مخفی کنم.» اما در فرودگاه، با کمک سفیر ترکیه در افغانستان سوار هواپیما شد و همگی به استانبول رفتند و از آنجا هم راهی آلمان شدند.او می‌گوید: «وقتی پدرم را از دست دادم، (فکر می‌کردم) دیگر هرگز در زندگی چنان احساسی نداشته باشم اما وقتی سوار هواپیما شدم تا کشورم را ترک کنم، متوجه شدم که دردناک‌تر از از دست دادن پدرم بود. »در عین حال خانم غفاری که اکنون در شهر دوسلدورف آلمان در امنیت اقامت دارد، اذعان کرد که یکی از افراد خوش‌اقبال است «زیرا صحنه‌های اطراف فرودگاه کابل خطر فزاینده تلاش برای خروج از افغانستان را نشان می‌دهد.»

دو: دومین گزارش مربوط به داعش خراسان است. گروهی که گفته می‌شود اتفاقات روز پنجشنبه را در کابل رقم زده است. اما این گروه که طالبان هم آنها را تروریست می‌خواند چیست؟گروه ولایت خراسان، با نام کامل حکومت اسلامی عراق و شام - ولایت خراسان، شاخه محلی داعش است که در افغانستان و پاکستان فعالیت می‌کند.این گروه افراطی‌ترین و خشن‌ترین گروه بین جهادی‌‌های مسلح حاضر در افغانستان محسوب می‌شود.این گروه در ژانویه ۲۰۱۵، هنگامی که داعش در عراق و سوریه در اوج قدرت بود و خلافت خودخوانده این گروه هنوز توسط ایالات متحده و متحدانش سرنگون نشده بود، تاسیس شد.

آن‌ها هم از بین جهادی‌های افغانستان نیرو می‌گیرند و هم از بین جهادی‌های پاکستان، مخصوصا از بین اعضای سابق طالبان که سازمان خود را به اندازه کافی افراطی نمی‌دانند. گروه ولایت خراسان در سال‌های اخیر مقصر برخی از بدترین جنایات قلمداد شده است، از جمله هدف قرار دادن مدرسه‌های دخترانه، بیمارستان‌ها و حتی حمله به یک بخش زایمان و کشتن زنان باردار و پرستاران حاضر در آن.اعضای این گروه در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان مستقر شده‌اند، در اطراف مسیرهای قاچاق مواد مخدر و انسان به مقصد و از مبدا پاکستان.

پژوهشگران می‌گویند که گروه ولایت خراسان روابط محکمی با شبکه حقانی دارد که به نوبه خود ارتباط تنگاتنگی با طالبان دارد.مسئول امنیت کابل حالا فردی به نام خلیل حقانی است که ۵ میلیون دلار برای سرش جایزه تعیین شده است. وقتی طالبان روز ۱۵ اوت کابل را تصرف کرد، درهای زندان پل چرخی را گشود و تعداد زیادی محکوم را آزاد کرد، از جمله کسانی که گفته می‌شود به داعش و القاعده تعلق دارند. این افراد حالا آزادانه می‌چرخند.

کدخبر: ۴۱۰۵۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر