کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۶۷۱
تاریخ خبر:

دو واکسن دیگر در فهرست گزینه‌های ایران

روزنامه هفت صبح | دو روز پیش مینو محرز اعلام کرد که واکسن خارجی که وارد ایران خواهد شد، همان واکسن معروف آسترازنکا خواهد بود که محصول کشور سوئد است، دیروز هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر به روسیه از برنامه‌های مشترک ایران و روسیه برای خرید واکسن روسی و البته تولید آن در داخل ایران خبرهایی داد. ظریف اعلام کرد که واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در ایران ثبت شده است.

او این حرف‌ها را در نشست خبری مشترکش با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه زده و ادامه داده: «واکسن روسی اسپوتنیک وی روز گذشته در ایران ثبت و از سوی مقامات بهداشتی ایران تایید شد و امیدواریم به‌زودی بتوانیم این واکسن را هم خریداری کنیم و هم از طریق موسسات مربوطه ایران و روسیه، تولید مشترک آن را داشته باشیم.»

اسپوتنیک وی اولین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس‌شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه در مسکو ساخته شده و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است. این واکسن با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین‌کننده مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری) ساخته شده است و در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ (مرداد) به ثبت رسید.

در مورد اینکه این واکسن جواب پس داده یا نه چیزی نمی‌دانیم، اما می‌دانیم که تا الان دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید شده و تزریق آن هم از پنجم ماه دسامبر؛ یعنی ۱۵ آذرماه در سرتاسر روسیه روی پزشکان و معلمان امتحان شده است.کیریل دمیتریف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه به تازگی اعلام کرده که با تولید ده‌ها میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» از فوریه (بهمن) واکسیناسیون عمومی علیه کرونا را سرعت بیشتری خواهند داد. دمیتریف در برنامه شبکه «روسیه ۱»
گفته: «تولیدکنندگان ما اساسا طرح‌های تولید خود را بهبود بخشیده‌اند و به مراتب بیشتر از آنچه که برنامه‌ریزی شده بود تولید خواهد شد. ما قادر خواهیم بود تولید ده‌ها میلیون دوز واکسن را از فوریه آغاز کنیم».

حالا به نظر می‌رسد ایران هم به عنوان خریدار یا حتی شریک تولیدکننده این واکسن در تزریق این ده‌ها میلیون دوز سهیم خواهد بود. گویا خرید واکسن روسی خارج از برنامه کوواکس انجام شده و قراردادی بین ایران و روسیه محسوب می‌شود.‌ درواقع اینطور که مینو محرز اخیرا گفته، ایران سهمیه خرید واکسن از کوواکس یا همان اتحادیه تامین واکسن را به خرید واکسن سوئدی آسترازنکا اختصاص داده است.

*** واکسن رازی هم در صف آزمایش
گذشته از خبرهای مربوط به واکسن خارجی که گفته می‌شود چیزی به وارداتش باقی نمانده، در داخل ایران هم خبرهای جدیدی درباره تولید واکسن شنیده می‌شود؛ اینکه دومین شرکتی که توانسته از کمیته اخلاق وزارت بهداشت مجوز تست انسانی واکسنش را دریافت کند، دارد مراحل آخر آمادگی برای شروع آزمایش را طی می‌کند؛ یعنی شرکت رازی.

مدیرعامل این شرکت به رسانه‌ها گفته که اسم واکسن آنها که احتمالا قرار است در کنار واکسن بنیاد برکت کارش را شروع کند «رازی کُوو فارس» است و مثل واکسن بنیاد برکت از پروتئین اسپایک ویروس ساخته شده. مجوز این واکسن جدید صادر شده و رئیس رازی گفته که امیدوار هستند ظرف یکی، دو هفته آینده آزمایش انسانی آن را شروع کنند و اگر همه‌چیز خوب پیش برود، واکسن تابستان به دست مردم خواهد رسید.

گویا واکسن شرکت رازی هم مثل واکسن بنیاد برکت طی سه فاز به داوطلب‌ها تزریق شده و طی هرکدام از این فازها به مرور تعداد داوطلب‌ها افزایش پیدا می‌کند. اینطور که رئیس شرکت رازی اعلام کرده، آنها خیلی به نتیجه‌بخش بودن واکسن امیدوار هستند، چون در مراحل آزمایشگاهی و بیمارستانی نتیجه بسیار خوبی حاصل شده است.

حالا سوال اینجاست که چرا دو واکسن با دو برند مختلف، اما با یک تکنولوژی باید آزمایش شوند و چرا این روند تجمیع نمی‌شود؟ گویا دلیل این کار تفاوت‌های جزئی در روند رسیدن به واکسن و البته مسائل حقوقی مربوط به آزمایش و تولید انبوه آن است، اما اینطور که مسئولان شرکت رازی می‌گویند، در صورت نیاز به همکاری و گرفتن مشارکت، حتما این اتفاق خواهد افتاد تا مردم هرچه زودتر واکسن را دریافت کنند.

کدخبر: ۳۷۰۶۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر