کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۴۰۹
تاریخ خبر:

دو شاخ مجازی در لیست قرمز اینترپل

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک: روز گذشته خبری در رسانه‌های رسمی داخل کشور پیچید که نیلوفر صفرزاده‌چوکامی که در اینستاگرام به اسم نیلی افشار شناخته می‌شود، در فرودگاه مالدیو دستگیر شده و در آستانه استرداد به ایران است. خبر مهمی بود، چون اینجا مسئولان بارها اعلام کردند قصد برخورد با سرشاخه‌های سایت‌های قمار آنلاین را دارند و با پلیس اینترپل در این زمینه هماهنگی‌هایی انجام شده.

هیچ‌وقت، البته به‌جز وحید خزایی که خودش به شکل غیرمنتظره‌ای به ایران برگشت و دستگیر شد، شاهد اقدام موثری در مورد سایر افراد این گروه نبودیم (ماجرای استرداد الکس را هم از این باند باید جدا کنیم، چون شیوه فعالیت او متفاوت بود). در این مورد اخیر چندساعت بعد مشخص شد که موضوع استرداد در میان نیست. فقط اینکه نیلی افشار چون در لیست قرمز اینترپل قرار داشته، در یکی از فرودگاه‌های مالدیو مجوز ورود پیدا نکرده.

چندساعت بعد او در یک لایو اینستاگرامی با پویان مختاری، از دیگر سرشاخه‌های این باند کلاهبردار، توضیح داد که بازداشت نشده و مشکلی هم ندارد. بعد سایت‌ها و کانال‌های داخلی هم خبر قبلی را تصحیح کردند که بله این فرد موسوم به نیلی افشار همچنان فراری است و دستگیر نشده. پس تا اینجا چیزی که مسجل است اینکه برای نیلوفر صفرزاده‌چوکامی و پویان مختاری اعلان قرمز پلیس بین‌الملل صادر شده و تصویر آن هم رسما در رسانه‌های داخلی منعکس شده و نه چیز بیشتری.

* دو: با توجه به اینکه می‌دانیم روش این گروه برای جذب فالوئر و تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی همین جنجال‌سازی و انتشار خبرهای جعلی است، از کجا بدانیم این ماجرا هم یک جنجال ساختگی جدید نیست؟ دیروز همزمان با انتشار این خبر، فعالیت نیلی افشار در اینستاگرام متوقف شد. یعنی صفحه او با ۲٫۱ میلیون فالوئر در دسترس بود، اما برای مدت طولانی فعالیتی نداشت. درعین‌حال چند نفر دیگر از همدست‌های او هم به طور ناگهانی بعضی پست‌های اینستاگرامی نامتعارف و هنجارشکنانه خود را پاک کردند .

از شواهد و قرائن اینطور برمی‌آید که خود را در معرض خطر می‌‌بینند. هرچند البته نیلی افشار در یک گفت‌وگوی تلفنی که در قالب یک لایو اینستاگرامی با پویان مختاری پخش شد، وانمود کرد که از همه‌چیز بی‌خبر است و توضیح داد که علت غیبتش در اینستاگرام این بوده که بعد از وارد شدن به یک کشور دیگر هنوز فرصت نکرده کد ورود به اکانت اینستاگرامی خود را دریافت کند. این ادعای او اما دروغ به نظر می‌رسد و قطعا در فرودگاه مالدیو به مشکل خورده.

* سه: اگر بپذیریم نیلی افشار حداقل برای چندساعت بازداشت شده، پس چرا برای استرداد او به ایران اقدامی صورت نگرفته؟ نکته اینجاست که قرار گرفتن در لیست قرمز اینترپل به این معنی نیست که حتما متهم به کشوری که درخواست اعلان قرمز برای او کرده تحویل داده می‌شود. این درواقع خیلی به روابط دوجانبه بین کشورها و تصمیم کشور مقصد بستگی دارد که با متهم چه‌کار کند. به طور مثال مالدیو می‌تواند تصمیم بگیرد این فرد را با همان پروازی که آمده به ترکیه برگرداند یا او را بازداشت و در خاک کشور خودش محاکمه کند.

مثل اتفاقی که اردیبهشت‌ماه همین امسال برای پویان مختاری در اسپانیا افتاد و به جرم پولشویی در این کشور بازداشت شد و ۴۰ روز زندانی بود. در نهایت اما به ایران بازگردانده نشد و خودش بعد از آزادی به ترکیه رفت. یا مورد امیر تتلو که بهمن‌ماه پارسال به علت نقض قوانین ویزا در ترکیه دستگیر شد و پلیس ایران رسما از انجام اقداماتی برای استرداد او به ایران خبر داد، اما با اینکه یک هفته در بازداشت بود، به ایران فرستاده نشد. پس مشکل دست‌وپاگیری که الان برای سردسته‌های این باند به وجود آمده این است که به راحتی نمی‌توانند بین کشورهای مختلف سفر کنند.

* چهار: نیلوفر صفرزاده‌چوکامی یا نیلی افشار متولد ۱۳۷۳ در کرج است. او در سال‌های اخیر به واسطه رفتارهای نامتعارف و عجیب در اینستاگرام فالوئر جذب کرده. مثلا اینکه به سبک دنیا جهانبخت جلوی دوربین دست به خودکشی نمایشی زده و اقداماتی از این نوع که قبلا توضیح دادیم همه موبه‌مو سناریوهای طراحی‌شده از سوی سرشاخه این باند؛ یعنی سعدالله و فرشید امیرشقاقی است. بخشی از نقش نیلی افشار هم ازدواجش با پویان مختاری بود.

خواننده گمنام متولد ۱۳۶۹ در ایذه که در بهار سال ۹۷ از ایران به ترکیه مهاجرت کرد و وارد تیم تبلیغ سایت‌های بت شد تا همین چندوقت پیش که این زوج با کلی دعوا و جنجال تصنعی گفتند که ما از هم جدا شدیم. پویان مختاری هم الان در اینستاگرام ۴٫۸ میلیون فالوئر دارد، سایت شرط‌بندی تبلیغ می‌کند و سبک زندگی لاکچری‌اش را به رخ می‌کشد. نکته عجیب اینکه در فضای اینستاگرام با خیلی از چهره‌های داخل ایران مراوده دارد؛ از احمد خمینی، فرزند سیدحسن خمینی گرفته تا حسن آقامیری و بهنام برزای و خیلی از اینفلوئنسرهای داخلی.

* پنج: اگر تصور کنیم برای سایر سرشاخه‌های این باند اعلان قرمز صادر شود، آیا این امیدواری وجود دارد که فعالیت‌های غیرقانونی آنها در فیشینگ و کلاهبرداری و هنجارشکنی متوقف شود؟ راستش این ایده خیلی خوشبینانه است به یک دلیل مهم. منابع رسمی در داخل ایران تخمین زده‌اند که ۳۰۰ سایت قمار اینترنتی فارسی در ترکیه و ارمنستان فعال هستند. گردش مالی هرکدام از این سایت‌ها هم هفتگی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

یعنی اگر بگوییم هرکدام ماهانه یک میلیارد تومان هم درآمد دارند، با توجه به اینکه همه به صورت زنجیروار به یک منبع خاص متصل هستند یعنی با یک گردش مالی سالانه ۳٫۶ هزار میلیاردتومانی مواجه هستیم. بنابراین خیلی بعید است که گردانندگان آنها به راحتی از این پول هنگفت دست بکشند. برعکس می‌بینیم که روزبه‌روز چهره‌های دیگری را هم وارد این باتلاق می‌کنند؛ از ریحانه پارسا و رضا شیری گرفته تا شادمهر عقیلی.

کدخبر: ۳۶۳۴۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    تا اینها باهم بودن، کسی بهشون خرده نمی‌گ رفت و تحت تعقیب هم نبودن. الان احتمالا ی کیشون به ارشد دهن کجی کرده که معامله بهم خورده.