کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۷۸۸
تاریخ خبر:

دو خبر توییتری درباره روند مذاکرات وین

هیچ خبر رسمی در مورد مذاکرات وین منتشر نشده است اما پس از چند وقت انتشار شایعات مثبت و طولانی شدن روند مذاکرات، به‌نظر می‌رسد بازی دست آنهایی افتاده که حدس و گمان بد می‌زنند و منفی‌بافی می‌کنند.

یخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی که در وین مستقر است امروز در صفحه توییتر خود نوشت: با تعجب نظرات برخی تحلیلگران را می خوانم که مدعی هستند مذاکرات وین درباره برجام در حال فروپاشی است. این خیال خام کسانی است که بر ضد تلاش ها در راستای تقویت مقررات عدم اشاعه تسلیحاتی مبتنی بر معاهده ان. پی. تی هستند. در دنیای واقعی این مذاکرت در حال پیشرفت است.

همزمان با آقای اولیانوف که وقت زیادی در توییتر صرف می‌کند و به مذاکرات ایران هم علاقمند است، امروز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست جی هفت بر لزوم اجرایی شدن برجام و بازگشت آمریکا به این توافق تاکید کرد. جوزپ بورل در توییتر خود نوشت: خوشحالم که امروز برای نشست وزرای جی هفت انگلیس در لندن حضور داشتم که با موضوعات مهمی از جمله ایران و کره شمالی شروع شد. به عنوان هماهنگ کننده برجام، بر ضرورت استفاده از فرصت پیش رفتن به سمت بازگشت آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل توافق هسته ای تاکید کردم.

اگر بخواهیم اخبار رسمی در مورد مذاکرات وین را جمع‌بندی کنیم باید بگوییم؛ مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در راستای احیای توافق هسته ای از طریق بازگشت دو جانبه تهران - واشنگتن به توافق هسته ای در وین برقرار بوده است. در این مذاکرات روند لغو تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا و اقدامات ایران برای بازگردانی اقدامات جبرانی هسته ای آن به حالت اولیه مورد بررسی قرار می گیرد. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شده و تحریم های متعددی را افزون بر بازگردانی تحریم های پیشین علیه ایران اعمال کرد.

ایران خواستار لغو تمامی این تحریم ها و راستی آزمایی آن برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته‌ای است که در واکنش به خروج آمریکا از توافق و متحمل شدن تحریم ها آنها را در یک سال و نیم گذشته کاهش داده بود.

کدخبر: ۳۸۷۷۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    احتمالا دبیر اول سفارت سوئیس یخورده اطلا عات داشته.