کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۸۹۲
تاریخ خبر:

دو اتفاق عجیب در بازار خودروی مناطق آزاد تجاری

روزنامه هفت صبح | خودروهایی که در مناطق آزاد تردد می‌کنند هم از نظر قیمت و هم از نظر تنوع تفاوت بسیاری با دیگر خودروها در کشور دارند. خرید خودرو در این مناطق همچون ارس، انزلی، اروند، کیش، قشم، چابهار و… گزینه‌ای معمول برای عاشقان خودروهایی است که در داخل کشور یافت نمی‌شوند. اما به نظر می‌رسد که این سفره هم در حال جمع‌شدن است!

رحیم زارع در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق دولت مکلف است به منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی که متناسب با معیارهای زیر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط کمیته موضوع ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات تعیین و توسط دولت ابلاغ می‌شود نسبت‌به ثبت سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به موجب این مصوبه واردات خودروهای موضوع این تبصره برای سازمان‌های مناطق آزاد تجاری و صنعتی و شرکت‌های تابعه آنها، دستگاه‌های موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های تابعه آنها ممنوع است همچنین واردات هرگونه خودرو در سال ۱۴۰۰ به مناطق آزاد تجاری و صنعتی ممنوع است.

*** محبوب‌های پلاک آزادی!
اما کدام خودروها در منطقه آزاد محبوبیت بیشتری دارند؟ بررسی بازار نشان می‌دهد که خودروهای نیسان، مزدا، فورد، شورولت و مدل‌های محبوب هیوندای و کیا همچون سانتافه و اسپورتیج در مناطق آزاد دارای تقاضای بیشتری هستند و بازار کارکرده داغی دارند! با ممنوعیت واردات در سال ۱۴۰۰، قیمت این خودرو بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون (در برندهای آمریکایی) افزایش خواهد داشت.

*** ژاپنی‌های پرهوادار
مزدا ۶ را که در مناطق آزاد با تیپ‌های گوناگون عرضه می‌شود شاید بتوان محبوب‌ترین سدان ژاپنی دانست که به ویژه در انزلی حضور پررنگی دارد. نمونه ۲۰۱۸ دولیتری میدآپشن این خودرو ۵۲۱ میلیون قیمت دارد و در گران‌ترین نسخه که نمونه فول ۲۰۲۰ است ۸۰۴ میلیون برچسب قیمت خورده است. در سگمنت کراس‌اوور این نیسان جوک است که بازار گرمی دارد. برای خرید تیپ اسکای‌پک مدل ۲۰۱۶ آن در انزلی باید ۵۳۰ میلیون بپردازید.

*** یانکی‌های خفن
فورد تاروس مدل ۲۰۱۱ با کارکرد ۱۸۰ هزار را در کیش می‌توانید با ۳۴۰ میلیون خریداری کنید. همچنین شورولت کاماروی ۲۰۱۳ با کارکرد ۳۰هزار در رشت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون قیمت خورده است. اگر هم کانورتیبل دوست داشته باشید فورد موستانگ مدل ۲۰۱۴ با کارکرد ۱۳۰ هزار و قیمت یک میلیاردی در انزلی گزینه خوبی است.

*** کره‌ای‌های خوش‌بازار
هیوندای و کیا به دلیل قیمت پایین‌تر در کنار اعتماد به دوام و بازار دست‌دوم خوب‌شان است که فروش خوبی در مناطق آزاد دارند. جالب است بدانید که سانتافه ۲۰۱۸ فول در تهران ۲٫۴میلیارد تومان قیمت خورده است و قیمت مدل فول ۲۰۱۹ آن در انزلی ۸۲۶ میلیون تومان است. یا در حالی‌که اسپورتیج ۲۰۱۷ در تهران ۱٫۴میلیارد قیمت دارد، قیمت مدل ۲۰۱۹ آن در انزلی ۵۵۸میلیون تومان است.

کدخبر: ۳۶۷۸۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر